Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 25044 ggr
[YlvaP]
50

Koloskopi - äta?

Skall på tjocktarmsundersökning på måndag och jag har fått order om att bara dricka klara drycker. Men vad är klara drycker? Det stod på lappen om soppor och juice utan fruktkött, te utan mjölk osv. Någon näringsdryck nämndes också. Men kan man tex äta en vita allevo-soppa? Den är inte klar eller genomskinlig eller är den?

Hjälp mig med maten. Skall inte äta något fast dagen innan. Sen har jag även fått medel som hjälper mig tömma tarmen.

Bergspuman
2

Tror inte du ska ta den där soppan. Till klara drycker räknas te, örtteer, buljongbaserade soppor (inte redda), juicer utan "bitar".

mongu
0

Tror inte heller du ska ta den soppan. Det är viktigt att tarmen är ren vid undersökningen, annars kan det bli svårt att göra den.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[YlvaP]
0

Okej. Kommer att bli hungrig av teer och örtdrycker. Kan jag göra korvsoppa och bara äta själva soppan utan korven, morötterna och potatisen.

Bergspuman
2

Men vad är en korvsoppa utan korv, morötter och potatis? Det är ju bara buljong eller hur. Jag skulle säga att du ska äta näringsdrycker istället, då blir du i alla fall inte så hungrig. Och får i dig all näring du behöver.

[YlvaP]
0

Har ingen sån hemma och väldigt dåligt med pengar. Måste fara till stan för det annars och det kostar både pengar i maten och bensin vilket jag ite har. Gråter Har bara 20€ kvar tills den 26:e.

Har en gammal Naturdiet med päronsmak (skitäcklig) hemma.

mongu
1

Men när fick du informationen om att du ska fasta inför denna undersökning? Med den står väl också vad du ska äta och vad du ska göra dagarna innan, eller hur?

I alla fall har jag fått med sån information innan diverse röntgenundersökningar som krävt att tarmen ska va ren.

Det brukar va bra exempel på hur man ska göra för att hjälpa tarmen att bli ren. Sen har du fått medel som du ska ta som är laxerande.

Det är kanske sent att komma på precis helgen innan vad som behövs ha hemma.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Du kan rentav dricka buljong gjord på tärning som sagt bara det är klara drycker.

Det är viktigt att du följer instruktionerna noga. Du svälter inte ihjäl på att inte äta något fast en dag baraFlört

Lycka till med din röntgen.

/Maria

[YlvaP]
0

Hämtade ut medlet igår så jag har inte haft chans att veta vad som behövdes. Fick bara information att jag senast två dagar för skulle hämta medlet jag skulle ta dagen före. Fick ingen matsedel eller nåt sånt. Det står bara att jag kan dricka klara drycker dagen före.

Det stod desutom att en vecka innan fick jag inte äta bär eller bröd men hur skall jag kunna veta det när ingen informerar om det i kallelsen? Har ätit hur mkt bröd som helst som vanligt.

Kollade idag vad som krävdes för att veta vad som gällde imorgon (dagen innan undersökningen).

mongu
1

Men om du då har ätit sånt som du inte skulle så är det inte säkert att det går att göra undersökningen med bra resultat.

Menar du att det i kallelsen inte stod nåt om detta med att äta bär och bröd? För inte står väl det i den informationen som är med det medel som laxerar tarmen?

Konstigt för det brukar va med utförliga instruktioner om hur man ska förbereda sig på bästa sätt.

Ha en bra dag! Mongu.

[YlvaP]
0

Nä det stod bara att instruktioner får jag med när jag hämtar medlet. Ett dataskriven lapp men instruktioner. Fick remissen från en reumatolog och hon sa inget och sen kom ju lappen i brevlådan. Det stod något om man inte skulle äta vissa saker för en medicin jag inte klarar av att ta. Fick alltså en annan och när jag pratade med dom i telefonen om medicinbytet så nämnde hon ingenting om det för det är tydligen skillnad på förberedelse.

[Tassy]
0

Ring och rådfråga på skopienheten(?) eller var du nu ska bli undersökt.

[YlvaP]
0

Lite svårt eftersom jag skall dit på måndag morgon. FlörtTungan ute Sen är det stängt på helgen.

[Tassy]
0

Förlåt, jag menade att du ringer på morgonen innan besöket för att reda ut ifall koloskopin är genomförbar och vad som gäller, samt varför du ej fått ordentlig information i samband med kallelsen.

[YlvaP]
0

Aha okej. Vet inte om jag hinner för dom har telefontid på den tiden jag måste åka hemifrån.

Maria
0

Jag tror att om du bara tar ditt magmedel och dricker klara drycker imorgon så ska det säkert gå bra.GladFrågar de om det här med brödet i veckan så får du förklara att du fått informationen sent.

/Maria

[YlvaP]
0

Jo jag får göra det.

Fick inte i mig allt medel nu i morse för det smakar vidirgt men det har gett effekt iaf. Har en omgång till att dricka detta medel.