Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 12706 ggr
XeZafir
0

Lakrits ge migrän?

Är det någon annan här som kan uppleva att ni får migrän om ni äter lakrits?

I fredagskväll var det ju fredagsmys och jag åt en he del lakrits, även annat godis, jag var uppe sent vilket i och för sig inte är ovanligt. I lördags när jag vaknade hade jag redan denna typ av huvudvärk som jag vet kommer att utvecklas till migrän. Mycket riktigt, upp på toa, och tillbaka till sängen.

Kan det vara lakritssen? Eller är det en kombination av lakrits och sent i säng (jag var supertrött).

Tacksam för information. Flört

Mitralis
0

Lakrits kan ge högt blodtryck och högt blodtryck kan ge migrän.
Kanske nått sånt du råkat ut för?Obestämd

Annars så finns det mycket mer som kan utlösa migrän. Hittade detta på Wikipedia.

"Flertalet personer med migrän kan ange en eller flera faktorer som de uppfattar utlöser deras migränanfall. Dessa faktorer varierar mycket från person till person, men vissa är mer vanliga än andra [källa behövs]

* Stress, ofta kommer anfallen efter att man får tillfälle att slappna av efter en stressig period. Många klarar sig till exempel från anfall under arbetsveckan men drabbas till helgen
* Hormonförändringar, det är vanligt att kvinnor får migrän vid mens och ägglossning. Många kvinnors migrän förbättras oftast under och efter graviditet medan andra får ökade besvär efter förlossning.
* Lågt blodsocker
* Väderomslag[2]
* Starkt solljus
* Sömnbrist
* Vissa läkemedel
* Tobak"

XeZafir
0

Tack! Jo, jag har högt blodtryck också…Glad, men migrän har jag haft längre. Jag går på blodtryckssänkande och betablockare men men.

Var mest nyfiken om jag kunde hitta ett samband men då kanske det inte är lakrits trots allt.

Får leta vidare om jag hittar något samband!

Må bäst!

mongu
0

Tycker du ska va försiktig med lakrits då du har både blodtryckssänkande medicin och betablockerare.

Det finns såkert ett samband mellan lakritsen och migrän tror jag.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

XeZafir
0

Ja, antagligen har du rätt…jag som älskar lakrits Gråter men det är nog lättare att vara utan lakrits än att ha migrän…Skrattande

AlbaStiffler
0

Typiska mattriggers är rödvin, choklad, stark mat, jordgubbar (har jag för mig), kaffe (kan även mildra).

Grejen är den att många migränanfall är blandningar av spänningshuvudvärk o migrän, dvs de triggas av typiska spänningshuvudvärksaker o övergår sedan i migrän. Tex stress, Spänningar, ont i nacke/rygg, sömnbrist osv.

Mina anfall startar främst av vitt ljus o motsol, hormoner, rödvin o såklart stress. O myskiga tantparfymer.

Botas bäst i tidigt skede av migräntabl eller kaffe + magnecyl (dvs kombinationen koffein o acetylsalisylsyra är extra bra mot migrän). Jag kan dock bli påverkad/ få yrsel/baksmällelikn symptom av riktiga o för starka migräntabl o föredrar därför magnecyl i lindrigare anfall. :)

Maria
0

Gåtan med Migrän har man ju ännu inte lyckats lösa men som många vet så kan olika sorters mat framkalla anfall.

Lakrits är ju speciellt i sig och påverkar bevisligen kroppen så jag tror absolut att detta kan ha varit orsaken.

/Maria

XeZafir
0

Tack snälla ni. Jag har både späningshuvudvärk och migrän. Så givetvis kan dessa två säkert hjälpa varandra Foten i munnen har funderat på om man med hjälp av viss kost kan undvika och hjälpa sig själv genom att minska problemen. Jag skall undvika dessa ovan skrivna och leta vidare om det är något annat som kan vara till hjälp. Har hört att LCHF(?)- diet kan avhjälpa till viss del. Skall gå djupare in på det.

Känns som om jag kan göra vad som helst för att slippa ha ont igen! Hade det jobbigt innan mitt första barn, men sen inget på flera år. Dock kom en nystart efter tredje barnet, när han var ca 3 år. Kanske skulle skaffa fler Skrattande?!

Mitralis
1

#7 Satsa på motion och stretching i kombination med kostGlad

Bergspuman
0

Om du gillar lakrits, kanske du kan försöka ersätta det med något gott som innehåller anis istället? Eller är det anisen som är boven när det gäller risk för förhöjt blodtryck?