Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 5741 ggr
rebelme
0

Min mormor har fått cancer

pratade med min mormor nyss för att höra vas läkarna sagt när hon var inne igår.

och hon har tydligen canser i panngloben. men dom hade sagt att den var godartad. vad menas med de? vilka problem ställer de till?

har inte kunnat fråga nån eller säga de utan att börja gråta.

Maria
0

Cancer i pannloben verkar vara en hjärntumör.

En hjärntumör kan vara både elakartad och godartad men även en godartad kan ställa till problem då den kan påverka olika funktioner.

Hur har man upptäckt detta? Har hon haft problem som gjort att man misstänkt en tumör?

I pannloben/frontalloben så sitter vår "personlighet" förenklat uttryckt och man kan då få olika personlighetsförändringar om det är en tumör som växer.

/Maria

Lill-Kisse
0

Med ökad ålder får man lättare ökad celldelning, som resulterar i tumörer. Det är alltså en ganska vanlig utveckling hos gamla människor och behöver inte vara så farligt. Jag har uppfattat det som så, att en elakartad tumör "förökar" sig och bildar dottersvulser, men det gör inte en godartad tumör.

Man måste ändå kontrollera tumören och hur mycket den växer, så att den inte trycker på något viktigt organ eller nerv intill. Finns det risk för det, kan man förhoppningsvis operera bort tumören. Det görs allt mer med gott resultat. Jag har flera bekanta som opererat bort en tumör och inte har några problem alls efter det.

Din mormor kanske själv vill berätta mer för dig om vad läkaren har sagt om just hennes tumör, så att du kan känna dig lugnare.

rebelme
0

hon hade en tumör för massa år sen tror de började när ja va 4år så för ca 16-17år sen. och efter de så har hon inte blivit riktigt fräsch eller vad man ska säga. hon har lite svårt att gå men behöver ingen hjälp eller så. och hon ser vääldigt dåligt hör även dåligt svårt att komma ihåg (ibland vet hon inte om de är min mamma eller min moster hon pratat med efter 10 min) m.m. hon är nu 62 tror jag.

hon blev inlad för att opperera bort poly nåt i näsan men hon har blivit skickad fram och tillbaka till läkare en lång tid utan att veta varför och fått göra massa tester. då hon var inne på en åter kontroll igår fick hon veta detta och hon ska ner till göteborg på torsda nästa vecka.

rebelme
0

polyper heter de hon opererade bort.

Maria
0

62 år är ju ändå ganska ungt och hon verkar ju onekligen ganska påverkad. Det är bara att hålla tummarna att det går att operera så att din mormor blir bättre.

/Maria

rebelme
0

har nu pratat me mamma och pappa och gråtit en skvätt. fick veta av mamma att mormor haft 2 tumörer innan en när jag var typ 2 då hade hon en i halsen och de va då alla började.

så antar att nu är de väl bara att vänta och se va dom säger på torsda hon ska tydligen till samma läkare som dom andra gångerna.

Halvdansken
0

Kom gärna in på Cancer i Fokus, så kan du få stöd från folk i samma situation.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

rebelme
0

# 7 okay de ska ja göra :)