Beroende av mat och gym?
Hej jag har ett problem. Förr var jag underviktig men älskade min kropp. Nu har jag gått upp 10 kg och väger 67 kg. Och jag är 175 cm lång.
Jag är HELT beroende av mat. Jag måste alltid ha nånting att äta. när jag kollar på tv, spelar, läser, innan jag sover. Jag åt 2 stora portioner för ca 30 minuter sen och har efter det ätit 3 clementiner, 1 banan, lite vindruvor och druckit 2 glas cola. Och jag vet att inom en timme så kommer jag äta ett par mackor.
Jag är alltid mätt och jag dricker 3-4 liter vatten om dagen. Så det har inget med det att göra. Jag är helt enkelt beroende. Jag börjar dock övergå till mer frukt än mackor, kakor, godis och sånt.
Men jag är också beroende av gym. Jag tränar 3 timmar om dan. Jag kan vara hur förkyld som helst men ändå träna. Tränar jag inte en dag så blir det 1-2 timmar extra nästa dag.
Det största problemet är just det med maten. nån som har några tips hur jag ska kunna sluta äta? :(
Du kan alltid kolla inne på "ätstörningar iFokus" för så som du äter är inte riktigt normalt.
Du får kanske försöka att sysselsätta dig med något annat när lusten att äta faller på. Precis som någon som slutar att röka får du försöka att hitta alternativ.
Dessutom ska man inte träna så som du gör när man är förkyld. Det är farligt att inte låta kroppen vila då.
/Maria

Jag har försökt att hitta sysselsättningar. Jag är även en storrökare.
Men precis som med rökningen så vet jag inte vad jag ska göra utan mat i handen.
Men jag ska kolla den sidan. Tack för hjälpen :)
Det finns även "beroenden iFokus"
/Maria

Går du i skola eller har något jobb? Man kan bli "som en ny människa" av att hitta något intressant att studera till eller ett jobb där man har kul, får nya kontakter eller känner sig nyttig.
(Ursäkta att jag inte pratar mat, men jag fick idén att vissa ändringar i vardagen kan påverka andra vanor och ovanor i positiv riktning.)

Går i skolan och utbildar mig till stylist. Så jag är upptagen med det till 3. Sen kommer jag hem och äter o äter o äter. Sen drar jag o en kompis till gymmet sen kommer jag hem och….. äter.
Kan vara som någon sa i beroende.ifokus. Att eftersom jag har varit underviktig så kan mitt ätande verka för extremt medans jag egentligen äter som man ska. För förr åt jag inget alls. Men jag ska försöka stå emot. Det är min pappas fel att mat, godis och sånt alltid är lätt tillgängligt xD

Bra att du söker positiva detaljer i din utveckling som t ex att du börjat gå från onyttigheter till frukt.
Sedan kan du ta bort coca cola och byta ut en viss del vatten mot mjölk som ger bättre mättnadskänsla. På det sättet kan du minska intaget av den omåttliga mängden vätska, så att magsäcken kan få dra sig samman lite successivt. (Nu kan den vara väldigt utspänd, så att du äter i onödan av den anledningen.)
Gör små förändringar och stegvis. Då går det mycket lättare.

Hmm mjölk kan jag inte dricka för jag verkligen hatar smaken. Och så är jag laktosintolerant.
Men är kaffe onyttigt? Det kan jag dricka litervis med lite mjölk i haha
Jag dricker mest vatten nuförtiden för att t.ex dämpa mat och röksug. Men jag blir stressad i skolan när jag går på toa varje kvart.
Just nu känner jag sån himla sug efter mat. Riktig mat då alltså som e varmt och inte nån frukt. Jag kan inte kämpa emot. Ska försöka dricka vatten och ta nån frukt istället.

Ingenting ska ju drickas litervis, inte ens vatten och definitivt inte kaffe. Man blir väldigt störd i allt, av att gå på toa stup i ett.
Det finns laktosfri mjölk. Youghurt och keso kan du nog äta. Bra ersättningar kan vara dryck av soja, ris, havre. Ring och prata med en dietist så får du fler bra tips på bra drycker.
#8 Jo, vatten ska det ju drickas litervis om dagen av :)

Det där om litervis vatten…
En vuxen människa behöver givetvis mycket vatten varje dag. Läser man då en rekommendation om 2-3 liter vatten, ska man inte tro att man bör dricka just så mycket varje dag. Man får normalt i sig ett par liter vatten via mat och dryck. Den fasta födan ger kanske 0,5-1 liter och man brukar dricka någonting till maten och fika då och då under dagen. Dessutom bildas vatten vid förbränning av maten.
Det är anledningen till att jag menar att man inte behöver dricka flera liter vatten dessutom. Måste man gå på toa väldigt ofta, kan det vara ett tecken på att man dricker för mycket vatten. Men kolla gärna upp rekommendationer från mer vetenskapligt kunniga.

Jag har även läst att man spär ut sina kroppsvätskor om man dricker för mycket vatten. Men jag dricker 3-4 liter om dan :p
Jag lyckades inte hålla mig idag. Åt 3 knäckebröd vid 9 imorse. Sen en klementin vid 12. Sen tre knäckebröd till vid 3. Det är ju rätt bra men sen när jag kom hem från en kompis vid 7 så åt jag en portion med kyckling o ris, två klementiner och en hel bunte pepparkakor vilket jag egentligen inte är förtjust i xD
Imorgon ska jag försöka hålla mig. Jag tror att så fort skolan börjar nästa vecka och jag kan börja gymma imorrn så kommer allt bli bättre. då har jag inte tid att äta :p
#11 Du äter fel på förmiddagen. Det är för lite.
Frukosten är viktig.
Lunchen bör verkligen innehålla mer än en klementin. Är du inte trött om daganra?

Hmm jag har nog upptäckt mitt problem. eller du har. Jag tror jag äter för lite först sen vräker i mig. Jag skippar alltid frukost på skoldagar, sen äter jag bara sallad i skolan sen kommer jag hem o äter som en gris.
För klarade jag mig med sallad i skolan och nån potatis och lite grönsaker hemma. Men då var jag som du sa trött om dagarna. Och det är jag nu också men jag sover väldigt dåligt. Men tillomed det med klementinen och knäckebröden kändes mycket. Att äta 3 gånger på 6 timmar känns mycket för mig. Jag kanske ska äta mer jämnt. Lagom frukost, lunch och middag. Jag ska till läkaren snart så kan ju även fråga dom lite hur jag ska göra. :)

Jag kom nyss på en sak. 3 gånger på 6 timmar kändes mycket men ändå kan jag äta nonstop i 6 timmar. Jag ska prata med min pappa att han får köpa hem mindre mat. Det är lätt att säga att jag ska äta rätt mat vid rätta tider. Men det är så svårt. Det går bara inte. Jag ska försöka imorrn på riktigt. Men först ska jag äta lite mindre för att magsäcken ska dra ihop sig. Nu måste den vara stor som en fotbollsplan :S
Jag vet hur svårt det är med mat. Har precis själv lyckats minska på portionerna och äta var 3:e 4:e timme. Då mår jag bra och är inte trött hela tiden.
Att be din pappa handla hem minre underlättar ju för dig, då kan du inte äta hela tiden. Men till slut ligger det ju hos oss själv att klara av att stoppa. Lättast är då man äter rätt, då blir man inte hungrig.
Sen det här med att man äter fast att man inte är hungrig kan ha med psykiska måendet att göra.

Utan att låta som en attention whore så är jag rätt psykiskt instabil. Går ofta hos bupp regelbundet och även socialen. Eftersom dom är oroliga över mig.
När jag åt lite så var jag väldigt självdestruktiv och skar mig och tog då och då överdoser av tabletter. Men detta har försvunnit helt nu. Men att jag äter hela tiden kan ju ha med det att göra.
Jag känner mättnads känsla men när min mage säger nej så säger min hjärna ja. Ibland går jag random till köket och öppnar skafferiet och plockar ut nåt. Jag vet vad som är rätt och hur man ska äta men jag gör det inte. Jag kanske borde ta upp det här med bup på nästa mötet?
Ja, tycker absolut du ska ta upp det :) Kul att du i alla fall kommit en bra bit på vägen sen du mådde som sämst :) De gillar vi!!
Som tur är kan man lära sig att inte äta när man inte är hungrig, det är jag bevis på. Du kommer klara det du med med lite hjälp på vägen ::)
Tycker absolut att du ska ta upp det här med Bup för ofta så är det precis som du beskriver att ett destruktivt beteende kan försvinna men ersättas av någonting annat.
Får du bukt med det så kommer säkerligen dina matvanor att bli bättre också.
/Maria

#13 Här märks att du är bra på att analysera din situation och finna möjligheter till förbättringar. Det var intressant med beskrivningen över vad och hur du äter under en dag.
Du behöver naturligtvis en viss mängd mat varje dag och har man späkt sig halva dagen, kommer en skriande hunger på kvällen. Det för sedan med sig att sömnen störs av arbetet med matsmältningen. Att starta dagen med frukost kommer säkert att hjälpa mycket.
Du kan föra matdagbok, som blir en hjälp i din fortsatta analys. Då får du "svart på vitt" över hur du gör framsteg. Utifrån en sådan dagbok kan du göra beräkning av energivärden och näring m m, så att du kommer upp i lämpliga mängder. Det bör passa dig som tränar mycket på gym.

Om du tränar 3h per dag förbrukar du även massor med kalorier. Jag tycker inte 67 kg låter som en hög vikt för din längd, speciellt om du har mycket muskler…
Att du hetsäter massa skräpmat är därför inte konstigt då du säkerlugen har ätit för lite under dagen om du slarvar med frukost o lunch så som du gör. Din vikt,aptit o sug kommer stabilisera sig mycket bättre om du äter regelbundet under dagen. Minst 3 större mål per dag o fruktmellis tex därimellan.
Jag tycker du ska testa att realistiskt under minst en vecka räkna ihop hur mycket kalorier du äter o tränar bort varje dag. Det finns gratis samt betalsiter för detta på nätet. Viktkoll.se är en sån kcal kalkyleringssite som kostar, men jag tror det finns gratis med. Har du en iphone (eller annan smartphone) finns appar shapeUp tycker jag e bra o gratis.
Då får du verkligen ett resultat där du ser hur mycket du måste äta om du tränar så mycket. O även hur mycket du ska äta för att hålla/gå ner i vikt på ett stabilt sätt utan att drabbas av sug med skitmat.
Mitt andra råd är att byta allt socker mot frukt o grönt. Skala ett knippe morötter, stoppa i tillbringare med vatten i kylen, o knapra på när suget sätter in. Kan stå så några dar…
Skippa läsk o kaffe som bara gör dig speedad, dålig i magen. Ställ en till tillbringare i kylen med citron/gurk/lime/kiwi-vatten. O te är bättre än kaffe. Havremjölk o soyghurt är mina favvisar på mjölkhyllan.
Har du svårt att hinna äta innan/direkt efter gymmet:drick en måltidsersättningsshake direkt på gymmet. Men glöm inte äta åxå senare!

En timme gymträning med tunga vikter på maskiner bränner ca 500kcal. 500kcal motsvarar en rätt stor middag.
Tränar du 3h hårt gör du alltså av med nästan 1500kcal o det motsvarar ungefär vad man som kvinna gör av med i vila (man gör tom av med ca 2000kcal/dag som stillasittande kvinna). Slutsatsen blir alltså att du bör äta 3500kcal om du tränar så hårt för att hålla vikten.
Det innebär stor lunch, frukost o middag o extra mellanmål, frukt är säkert inte tillräckligt. Det är alltså inte konstigt att du okontrollerat skriker efter kakor o skräp för att nå upp i ditt behov. Följden blir fel mat som i sin tur leder till ev övervikt o dåliga kostvanor som är svåra att hålla.
Många gym kan även råda dig i hur du bör äta för sån hård träning, fråga instruktörerna vettja!