Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: allmänt-övrigt
Läst 16108 ggr
Mitralis
17

Antal inandinger per minut?

Hur många inandningar gör du på en minut när du är i vila?

Mitralis
1

Jag gör 20 inandningar per minut och det känns som att det är lite snabbare än för några veckor sedan. Funderar på att kolla upp det eftersom jag har lite annat jag grunnar över också.

Mitralis
0

Här är en klocka med sekunder Glad

Siimon
0

Är det hur många andetag man tar. Isåfall tar jag 11 stycken på en minut. Vet inte om det är bra eller dåligt :p

Maria
0

14 gjorde jag nu när jag satt här vid datan.

Är det i samband med ditt hjärta dessa mätningar görs? Jag har faktiskt inte hört talas om att man räknar andningenObestämd

/Maria

mongu
0

Som vuxen gör man ca 12 andetag per minut vid vila. Det kan givetvis variera något andetag upp eller ner.

Att man räknar andetag hör ihop med hjärt och lungfunktion.  Brukar göras bl.a. på IVA-patienter

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Maria
0

Då har jag lärt mig något nyttGlad

/Maria

Mitralis
0

#4 Det var ett eget initiativ att mäta andningen eftersom jag låg och "flåsade" i soffan.
Funderar om min hittills ringa hjärtsvikt börjar bli värre då ett symptom är andfåddhetObestämd
När jag sökte på nätet fick jag fram att "normal" andning är ca 10-14 andetag per minut, med det är alltid roligt att höra mer från medlemmar här på Hälsa i FokusGlad
Tror att jag ska ta och ringa vårdcentralen på måndag och höra om dom kan göra en koll. Börjar där för jag är inte så sugen på att åka 40 mil till kardeologen i Umeå om det är nått annat.

mongu
0

Starta du på VC för jag skulle inte heller vilja åka så långt om jag inte är säker på att det är nåt fel.

Hoppas det inte är nåt fel.

Men du verkar ha bra koll så det är bra att du är uppmärksam.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Lill-Kisse
0

Jösses! Jag fick nästan hjärtklappning av nervositet över att kanske göra för många andetag, än vad som tydligen ska vara normalt under en minut. Pulsen gick absolut upp en hel del. Men det blev 12 andetag varje gång. Hurra!

Det bör kanske vara frisk luft (gott om syre) i rummet då man mäter också? Roligt att få lära sig nåt nytt i alla fall.