Mina naglar går sönder
Mina naglar har börjat gå sönder på flera fingrar, det ser ut som om det yttersta siktet (eller vad det nu heter) går bort längst upp och så spricker dom. Vad kan det bero på? Hur undviker jag det?

Börja med att undvika sånt som är påfrestande för naglarna som nagellack och aceton e dyl. Handtvätt eller städning med starka tvätt- eller rengöringsmedel bör man också minska.
Köp en burk med jästtabletter på Apoteket och ät dagligen några månader, särskilt under vintern. Det brukar vara bra för hud, hår och särskilt naglarna.

Tack för svaren!
Jag har kommit fram till att det troligen beror på att jag använder mycket nagellack samt aceton för att ta bort med jämna mellanrum.
Jag har en dålig nagelkvalite pga psoriasis så mina gör likadant. Fast jag använder mycket nagellack och aceton som inte direkt hjälper heller.

Gör du något åt det?
#5 jag gör plastnaglar då och då men annar så nej inte direkt.

Hej jag utbildar mig till stylist. Och nagel terapeut är en av sakerna. Så vi lär oss manikyr.
Undvik att ta nagelstärkare för ofta. Nageln blir för hård och kommer därför "knäckas" av
Gå helst till en salong för manikyr regelbundet. där polerar dom, trycker bak dina nagelband etc.. Allt för att nageln inte ska gå sönder.
Nagellack är det bästa sättet att hålla ihop nageln så den inte bryts. Och nagellack kan hålla ihop en spricka.
Om det händer så fort nageln har växt ut helt (tar ca 6 mån) så verkar det som om du har fått en skada på matrix (under huden vid nagelbandet) och därför fått en permanent skada på nageln
Och som redan har nämnts. Undvik remover med aceton i. Och köp helst professionella produkter och inte skit från kicks osv.
Nagellack är en av dom bästa sätten att ha hela naglar…

Såna där tabletter som ska hjälpa huden, håret och naglarna är skit. Det mesta går till våra organ som t.ex levern. Bara en ytterst liten del går till hud, hår och naglar och gör därför knappt någon skillnad.

#8 och 9. Ursäkta, men jag skulle naturligtvis ha varit tydlig med att det är öljästtabletter jag rekommenderar. De innehåller B-vitamin och mineraler, så det är långt ifrån "skit". Vi behöver ofta tillskott av B-vitamin under vinterhalvåret. Effekten på just naglar och hår märks tydligt. Köp äkta vara på Apoteket.
En som provat

Jag har också provat. Och har märkt att det krävs lite mer än en tablett att ha bra naglar. Det krävs vård. Daglig vård dessutom som t.ex nagelbands olja varje dag.
Och jag står fast vid vad jag säger. Det är bra med tillskot och att det påverkar hud, hår och naglar är ett stort bonus. Men om man vill ta det endast för hår, hud o naglars skull så kan man strunta i det. så stor skillnad gör det verkligen inte. Då får man köpa produkter gjorda för hår, hud och naglar istället för att påfresta levern med massa överskotts vitaminer.
Att dricka mycket vatten gör dock jätte stor skillnad.

Jag har också jättesköra naglar. Dom bara skivar sig och trasas sönder.
Har förut haft bra och hårda naglar. Men upplever att detta har kommit sen jag blev sjuk.
Prover av diverse slag är tagna men visar inte några fel. Använder inte nagellack.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Manikyr, nagel lack, myrra olja, nagel stärkare
Det finns många grejer som gör att era naglar inte går sönder. Och viktigast. Använd INTE era naglar som verktyg. Behandla händerna som om du just har målat naglarna. Och använd inte dina naglar åt att öppna lock, plocka upp saker osv..
Man kan inte sitta med naglar som man inte sköter överhuvudtaget och klaga på att dom går sönder. Man har ett val. Antingen är ens naglar verktyg eller smycken.

# 13 Det är inte riktigt så enkelt som du säger med naglar. Av olika orsaker så kan naglar va sköra trots att man sköter dom som man ska.
Vore det så lätt att man kunde välja så skulle väl alla göra valet att ha kvar sina starka naglar. De naglar jag hade innan jag blev sjuk
Så av nån anledning har kvaliten ändrats från att ha varit mycket bra till att bli mindre bra.
Använder inte naglarna som verktyg och är noga med att vårda händer och naglar precis som övriga kroppen.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#13 Antingen är en naglar verktyg eller smycken?
Lustig formulering. Vi har skapats med naglar för att dessa har en funktion. En bra nagel är en frisk nagel som klarar att man som du nämner plockar upp saker och så vidare.
Dessvärre så har många av olika anledningar som mongu skriver inte starka naglar och det kan vara ett problem både estetiskt och praktiskt.
/Maria

Sen en annan aspekt är att alla kan inte använda sig av nagellack. Det finns yrken där man inte ska ha det. T.ex. inom vården och livsmedel.
Ha en bra dag! Mongu.

I dom yrkena som man inte får använda nagellack får man inte heller ha långa naglar och behöver inte oroa sig för att dom ska gå sönder.
Jag har ett stort häfte från NH nails academy från skolan och jag vet vad jag pratar om.
Om man har naglar som lätt går sönder så ska man göra nånting åt det. Alltså med en lätt manikyr. Och man inte får ha nagellack så kan man alltid ha en transparent. Då ser man fortfarande smutsen under.
Det är en självklarhet att man måste ta hand om sina naglar om man inte vill att dom ska gå sönder. Jag har väldigt långa naglar och alla tror att de tär lösnaglar. Ca 0.5-1 cm i den fria kanten. Och om jag tar bort mitt nagellack på morgonen och går en hel dag utan det så har minst 2 stycken brutits. Så jo nagellack hjälper naglarna väldigt mycket.
Om man har en kort ful nagel ja. Vill man ha långa naglar så ska man behandla dom som något värdefullt. Naglarna är en stor del av skönhet. Fula naglar ger fula händer.
#17 En kort nagel behöver inte vara en ful nagel.
Naglar är i allra högsta grad en del av händerna och välvårdade händer är jättevackert oavsett om naglarna är långa eller korta.
/Maria

Nej jag menade inte att kort är fullt. Vet inte riktigt vad jag menade för jag vet att alla inte vill har långa.
Men jag menar välvårdade naglar. Och en välvårdad nagel ska inte gå sönder bara sådär. Ja man kan ha fått en skada på matrix som ger en permanent skada. Men en manikyr eller en simpel hemmavård med bra produkter ska kunna fixa det och hindra sprickan från att *äta* sig upp.
Det finns jättemycket att göra för att vårda sina naglar men man får heller inte glömma att ibland så hjälper inte detta om man drabbas av vissa sjukdomar eller bristtillstånd.
/Maria

Det kommer hjälpa att hålla ihop en nagel som är påväg att gå sönder men det kommer inte hjälpa att producera en frisk nagel.
Även om man har en sjukdom så kan man använda produkter som håller ihop nageln så den inte går sönder.
Har man brist på något så får man se till att få i sig det i rätt mängd.
#21 Om det skulle vara så enkelt så skulle nog många drabbade bli glada.
/Maria

Det är så enkelt. Det är samma sak med t.ex acne. Går man till en läkare så kan man snabbt få medel som tar bort det. Men många väljer bort detta och går istället med svår acne som dom mår riktigt dåligt över.
En sjuk nagel är alltid sjuk. Det vet jag men ett bra underlack, nagellack och topplack kommer hindra nageln från att gå sönder. Men det funkar inte permanent och en sjuk nagel kommer nästan alltid gå sönder.
Det är riktigt synd att en nagel precis som håret är "dött" och inte går att reparera.
Men har man problem med sina naglar så bör man gå till en salong och höra vad dom säger. Går man till en salong med välutbildad personal så kommer dom inte säga "köp denna nail repair 3000 för endast 1500 kr" utan dom kommer verkligen ge tips och kanske hänvisa till läkaren så man kan få sina naglar riktigt undersökta. Man ska inte behöva gå med naglar som går sönder och det finns nästan alltid något sätt att kunna få friska naglar sålänge man inte fått en skada på matrix.
Har du sett psoriasisnaglar till exempel?
/Maria

Det står med i mitt häfte och det var faktiskt den ända sjukdomen där det står att vi inte får behandla eller lägga på material på dem såvida man inte har ett utlåtande av läkare.
Men jag är ganska säker på att hon som startade denna tråd inte har det. För då hade hon nog vetat det eftersom symptomen är ganska allvarliga.
#25 Men du började ju prata naglar rent allmänt att mer eller mindre alla kan bli hjälpta.
Precis som du skriver att det är bara att gå till läkaren med svår acne så blir man hjälpt.
Riktigt så enkelt är det inte för alla.
/Maria

Ok jag är envis och en väldigt "jag har rätt ni har fel" person.
Men dom flesta sjukdomarna som står med i mitt häfte kan bli hjälpta med manikyr och svåra fall att man blir hänvisad till läkare.
Menjag lär mig mer iallafall. Av alla utbildningar jag får så är nagel terapeut det jag allra mest kan tänka mig att jobba som. Men hursomhelst. En sak jag står fast vid är att i dom flesta fallen så kan man hindra nageln att gå sönder. Och har man psoriasis så kan man hålla nageln väldigt kort sålänge man inte drabbas av onycholysis (nagellossning)
för en kort nagel borde ju inte gå sönder lika lätt.
Jag tror också att man har större chans att ha fina naglar om man har problem genom att hålla dem korta.
/Maria

Men en sak som mitt häfte inte förklarar med psoriasis naglar är att man får inte använda konstmaterial.
Men får man använda typ nagelstärkare eller liknande för att få glansiga naglar? Jag vet att polering inte är bra eftersom det tunnar ut nageln och onycholysis är ett vanligt symptom och då rekommenderas inte polering. Men då är det alltså omöjligt att ha riktigt fina naglar med psoriasis?

Siimon Även korta naglar går sönder. Skivar sig och fransar sig. Trots regelbunden insmörjning med bra krämer och dylikt.
Så allt är inte "svart eller vitt" glöm inte bort att det finns en gråskala däremellan. Det finns det inom alla områden så tro inte att du vet allt bara för att du har ett stort kompendium om naglar och nagelvård.
Samma med svår acne alla kan inte använda de medel som man får av läkare. Det är långa behandlingsperioder med mycket starka mediciner.
Tänk va bra om allt vore som det står i böckerna då skulle ingen ha nån sjukdom som läkarna inte kan bota för allt står ju i läkarnas böcker.
Inga djur skulle bli sjuka i konstiga åkommor för allt skulle ju stå i veterinärernas böcker osv.
Glöm inte bort gråskalan där är vanligare att man är än att man är helt svart eller vit.
Lycka till i ditt yrke framöver.
Ha en bra dag! Mongu.