Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: läkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 22915 ggr
lovlin
43

Vuxen man med rygg-acne

Hej!

Min sambo har fortfarande, 25 år gammal, en hel del finnar på sin rygg. Jag undrar om det är någon här som har tips på produkter eller behandlingar som skulle kunna hjälpa honom att bli av med dom.

Dessutom vet han inte om att jag tänkte hjälpa honom med detta. Visseligen ser han det som ett problem, men ett han helst ignorerar. Tycker ni att jag har rätt att ta upp det ändå? ^^ Jag riskerar en ganska dålig jul om han får det som present, tror jag.. :)

Chestnut
1

Här finns det produkter mot acne.

Resten lämnar jag öppet ;)

Med vänliga hälsningar
Chess

lovlin
0

jo, jag tittade där. hade förhoppningar om att få personliga erfarenheter av, ja helst apotekets produkter, inte bara en "önskelista" över vad de kan åstadkomma :)

mongu
0

Är det mycket så kan det behövas antibiotika en period för att få bort acnen. Det kanske är dags för ett besök på en hudmottagning.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

lovlin
0

oj.. ja det får vi hoppas att det inte gör. Men visst, om det inte försvinner av sig själv efter så länge..

hur mkt kan ett sånt besök kosta? kan ta reda på själv, men det är så mysigt att få svaret serverat ;)

mongu
0

Besöker man en hudmottagning som hör till landstinget så kostar ett läkarbesök 300 kr. Det får räknas in i högkostnadskortet.

Vet inte om det kan behövas remiss från VC-läkaren. Om det ska va remiss så blir kostnaden då VC besök som här i det landsting jag bor är på 120 kr. Då kostar sen besöket hos hudmott. (eller vilken mott. man nu blir remitterad till) 80 kr.

När man bet. för att komma upp i frikort är det 900 kr som gäller sen är sjukvården fri under det resterande året.

Så har din sambo haft de här problemen länge så kan det va idé att i alla fall visa dom för en VC-läkare.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Henrik70
3

Pröva MSM, det har funkat för mig. Det är ett svavelpreparat.

Betty
0

Man får sin remiss från läkaren på sin vårdcentral. Men även läkaren på vårdcentralen kan ju skriva ut kärmer som kan fungera, och i värsta fall pencillin..

Mervi
1

Lite tips från Kolhydrater iFokus angående acne.

zabelle
0

Har själv haft samma problem långt upp i vuxen ålder, provat massor med dyra preparat och varit hos olika hudläkare utan större resultat.

Det som hjälpte för mig, var att lägga om kosten. Prova att utesluta ost, choklad, tomat (framförallt ketchup) rödvin samt minska på mjölk o smör. Det tog ca en månad innan jag började bli av med mina jättefinnar på rygg och axlar.

Lycka till!

Zabelle   

quinn
1

Min son,16år, fick antibiotika för acne på ryggen på vårdcentralen i vintras. Nu har han mest bara en massa ärr kvar. han har plågats av detta i flera år, Han blev även bättre i ansiktet.Skrattande

Innan dess hade vi provat det mesta från hälsokostbodarna, maten. Han äter/dricker inte mkt mjölkprodukter o ketchup, samt tomat ligger inte heller på kostlistan..

Det tar tid innan man ser nån skillnad men det beror på att det måste börja läka innifrån först.

FredrikaM
1

Har din sambo testat några knep tidigare? Basiron brukar vara en bra början, den finns i både 5% och 10% på apoteket. Då brukar man börja att testa Basiron 5% i minst 4 veckor och märker man ingen effekt testar man Basiron 10%. Skulle det vara så att inte det heller fungerar så finns det en kombinerad gel som heter Epiduo som man kan få utskriven av vanliga läkare. Sedan finns även en gel som heter Duac som innehåller antibiotika så den får endast användas 12 veckor i sträck, går även den att få utskriven av en vanlig läkare. Men jag rekommenderar att börja testa med att smörja in med Basiron, och sedan testa i dessa olika salvor om det inte skulle fungera. Bäst är att börja i den ordningen jag skrivit preparaten här.
Lycka till

Hausswolff
0

Acne beror på obalans i kroppen - gå på orsaken istället för symptomen. Det finns en mängd olika preparat som man kan behandla med, om man vill. Jag skulle dock rekommendera en kostomläggning…

Bergspuman
0

Aha. Intressant tråd. Min kärbo är snart 46, och har även han vuxenacne på ryggen. Han skämdes i början, men jag sa till honom att det inte stötte bort mig. Har uppmuntrat honom att söka läkare, han har dock inte kommit sig för att boka tid än.

Jag vet att han inte äter så bra mat. När vi ses, är det jag som lagar maten och då blir det "bra" mat med mkt grönsaker och inte så mkt fett. Men jag kan inte göra ngt åt hur han äter när han är hemma hos sig.

Men jag ska tipsa om Basiron till att börja med. Och att han kontaktar läkare. Är man så gammal som han, ska man INTE ha acne!!!!!

Ticka
5

Akne har mycket med hormoner att göra.

Man kan vara hälsan själv, äta rätt, träna och vara noga med sin hygien och det gör ingen skillnad. Om han har besvär så tycker jag att han ska gå till läkare och försöka få remiss till hudläkare. I dagsläget finns det bra hjälp att få.

Jag har själv fått två kurer Roaccutan och har ryggen fri i dagsläget :)

Mosaik02
0

jodå acne kan man ha som vuxen då kallas det för vuxenacne och det kan va riktigt jobbigt och det spelar ingen roll vad man äter men det finns bra medicin emot det

nyborjare08
2

#14 Just därför kan det hjälpa vissa att äta en hormonreglerande kost. Se länken i inlägg #8.

Ticka
0

16# Om man kan lägga om sitt sätt att leva och må bra av det samt bli fri från aknen så visst är det toppen.

Men annars är det onödig lidande, när det finns bra hjälp att få. Vuxen akne är jobbigt och det vara bra att tala med en läkare och få hjälp, innan man får allt för mycket ärr.

Personligen har jag levt enligt flertalet olika modeller och det hjälpte inte. Men vi är alla olika.

Karmatarerskanise
0

#14 Är det inte rouccotan som är väldigt starkt? Som man under behandling måste kolla lever eller njurar?

Ticka
0

#18  Roaccutan är licens preparat och ges inte ut i första taget. Endast vi ärrbildning akne då annat inte funkar. Det har varit mycket skriverier om roaccutan. Någon tog livet av sig, någon blev deprimerad någon, tappade hår osv.

Jag kan inte tala för alla som genomgått roaccutan behandling, men jag fick två kurer och mådde bra under hela behandlingen och efteråt.

Tidigare hade jag akne på rygg, bringa, lår, överarmar, hals och ansikte. Det var smärtsamt. Nu har jag kvar akne i ansiktet, vilket är trist, men en fis i rymdem mot hur det var innan.

Angående provtagningar så är det är olika i olika delar av landet. När jag fick preparatet så togs det blodprov innan, under och efter behandlingen på 6 månader. Då kollades mina blodfetter och levervärden för att se eventuella förhöjningar (om så är fallet så minskar man dosen eller avbryter behandlingen).