Tappat motivationen...
Jag har gått ner 16kg nu, från 85 till 69kg. Muskelmassan ligger på runt 45-46kg, fettprocenten runt 30%. Midjemåttet var 75 sist jag mätte. Har gått från strl. 46 till 38-40.
Det har varit långsam bantning och ändrade kosrtvanor och motionsvanor, det var i våras jag låg på 85kg. Så det är ingen hetsbantning eller att förneka allt gott, utan har helt enkelt bytt ut det mot annat som också är gott, men bättre.
Men nu har jag helt tappat motivationen. Egentligen vill jag ner till 63-65kg och 73cm i midjan. Eller runt 25% fett, vilket som kommer först. Lägger ju på mig muskler så vikten är mindre viktig.
Istället har jag gått upp den senaste månaden, jag har tappat fokus på maten och äter i princip allt som jag vet att jag inte borde äta. Framförallt är problemet att jag inte lagar mat längre och inte ser till att äta innan ag blir hungrig, så istället blir jag hungrig och sötsugen och äter helt fel.
För två veckor sedan föll jag av hästen och då bröts vanan att motionera, varken kampsport, ridning eller långa promenader kunde jag ägna mig åt pga skada.. nu har jag börjat rida lite igen och tänkte gå ut och gå ikväll.
Men jag har helt enkelt ingen motivation längre.. jag bryr mig inte så mycket om mitt mål, men jag vill verkligen inte gå upp igen! Ändå fortsätter jag äta fel och slarvar..
Har ont om penhar, så jag kan inte välja nyttigare alternativ när jag är ute heller.. egentligen måste jag börja laga riktig mat igen.. men hur ska jag få tillbaka orken? Blir bara tröttare och tröttare ju sämre jag äter.. moment 22..
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Vilka fantiska resultat du har uppnått! Verkligen bra gjort!
Vad kan det vara annat än alldeles naturligt att du hamnat i en svacka efter det oturliga fallet från hästen? Det hör liksom till livet, att man har motgångar ibland. Då ska man inte stressa, utan vänta ut det. Ta det lugnt. Leta inte efter motivationen, gör nåt annat och vips så finns den där igen, kanske efter en ridtur eller under kvällspromenaden.
Du kan ju vara trygg i att du vet att du kan.
Oj vad du har kämpat! Jättebra!
Eftersom du har gjort rätt ifrån början så är min egen erfarenhet att man tål att slarva en del utan att det händer något, till skillnad mot hetsbantning.
Jag tycker att du ska vila och unna dig lagom en period för att sedan ta nya krafttag om du känner för det. Jag personligen hade dock valt att försöka lägga mig på en balanserad vikt i stället.
Jag håller med föregående "talare" Du har gjort en fantastiskt bedrift.
Någon gång under en bantning så kommer en dipp. Det kan de allra flesta vittna om. Då gäller det att sätta fokus på att inte börja gå upp igen snarare än att försöka nå slutmålet.
Se det som en mellanlandning.
Även om det är lättare sagt än gjort.
Många blir håglösa när hösten och den mörka årstiden kommer. Du kanske kan bli hjälp av D-vitamintillskott nu när du vet med dig att du äter lite sämre?
/Maria
Tack
Dippen kom egentligen ett par veckor före avramlingen.Mewn det är kanske inte så konstigt ändå. Har slutat med mina antideporessiva (det ''blev så'' men då de inte riktigt hjälpt har jag inte börjat igen. De ordnade ångestattackerna, men de gånger jag får det kanjag ta ett annat piller vid behov och ta mig upp igen. Vi letar efter något som kan hjälpa mig mot den onaturliga orkeslösheten/sömnigheten jag känner, och så funderar jag på utredning för om det kan vara ADD eller nåt.
Det händer en del runt om. mer än att vinbtern kom.
Kosttillskott tar jag, med D-vitamin.
Hade det inte varit för att jag börjat öka i vikt, så hade jag nog låtit det vara. Kan gott och väl leva med denna vikten, men nu börjar jag närma mig 71kg igen och det är inte en rolig ökning på ett par veckor. så något måste jag göra om jag inte vill börja om helt..
Tog iaf en promenad ikväll, det känns lite bättre. Men imorron är det invägning och jag är nästan säker på att det gått åt fel håll igen.
Jag försöker ta det sunt med maten. Till exempel ångrar jag inte att jag åt potatis och sås till rådjurssteken igår, och tänker inte tacka nej till fläskfile och pommes med bearne sås idag heller. Men den halva kebabtallriken, chokladet, karamellerna jag åt till ''lunch'' och bristen på vanlig, hälsosam mat i alla fall 6 av veckas 7 dagar, det ångrar jag.. Änå är det stor chans att jag äter det nästa vecka igen..
Jag måste komma på ett bra mellanmål och gå tillbaka till min uträknade diet, om jag ska ta mig igenom det här. Den hjälper både fysiskt och psykiskt.. Då åt jag mycket banan (ett mellanmål som passar mig bra och en källa till kolhydrater som jag undviker i resten av kosten), tofisksallad till frukost och proteinrik kvällsmat, till exempel ett ordentligt köttstycke med blomkål eller broccoli istället för potatis (som har för mycket kolhydratr för mig plus att jag inte direkt saknar dem.). Kanske lite stekt ägg eller nåt som extra mellanmål. Mjölk och vatten att dricka.. det har jag också börjat slarva med, drack aldeldes för många läsk till rådjuret, och sen en kopp till idag. kaffe har också börjat slinka ner. (är väl inget fel på lite kaffe, men jag dricker för mycket när jag dricker det. stoppar mibn hunger såp att jaginte äter i tid och torkar ut mig)
Varför gör jag det här mot mig själv när jag vet att jag mår dåligt av det? Egentligen är jag inte ens sugen på godis men äter det i alla fall.

Sitter i en liknande sits jag med. Motivationen försvinner ibland o man unnar sig alldeles för mycket. Något som motiverar mig att äta nyttigt o hemlagat är de grönsakslådor jag får hemlevererade (arstiderna.com) varje vecka. Massor med superfräsha säsongens grönsaker som är supergoda. Dessutom anstränger man sig att äta upp dem då man vet att man får en ny låda nästa vecka, man vill ju inte slänga. Man får dessutom ekologiska grönsaker som man normalt inte köpt i affären, där blir det mest tråkiga grödor som gurka sallad o tomat. Billigare blir det i längden då man inte åker till affären lika ofta o därmed inte köper dyrt snask o halvfabrikat.
Prova vetja. Oj vilken massa reklam det blev. Lycka till
#5 Tack för infon, trodde inte att det fanns hemleverans hit ut :)
Det blir nog dyrare än att köpa i butiken och just nu har jag inte råd då jag ligger på minus i ekonomin och redan är skuldbelagd (lånat av pappa..) men när det ordnar sig kanske det kan vara en ide. Ett lätt sätt att variera grönsakerna..
Brukar storhandla en gång i veckan eller så, då köper jag bara det jag ska ch har stort utbud på grönsaker. Småhandlandet blir när jag inte ätit som jag ska och blir hungrig.. då blir det lätt att jag kör inom nån liten butik..

Vi storhandlar numer typ varannan vecka istället för varje som det var förr. Sen kanske man ibland måste fylla på med mjölk på macken eller så nån gång.
Hur motiverar man sig mer? Har du sambo du kan rejsa med? Tyvärr faller kilona bättre på min man och han har nu nått sitt mål, -15 kilo. Även jag har gått ner 15 kilo men ska ner till 62-65, det vill säga 7-10 kilo till. Svåra kilon men man sporrar ändå varann mer om man e två i kampen.
Sen finns det ju "räkna kalorier" siter på nätet där man kan tävla med sig själv. Eller om man har en iphone finns det appar. Det använder jag, är jag lite duktig och lägger in vad jag ätit så ser jag lätt att jag till exempel kan äta middag på till exempel 400kcal och ändå gå ner i vikt om jag skött mig tidigare under dagen. Då kan man äta med gott samvete och ändå äta gott och ändå gå ner/hålla vikten. Vill man betala finns ju viktklubb.

Hmmm, surfa iFokus med iphonen har sina buggar tydligen.
Har ingen sambo, bara pappa som äter vad som helst och ändå behöver gå upp i vikt.. :3
Är med i en viktklubb så jag mäter förändringarna varje vecka. Tyvärr har det gått åt fel håll senaste tiden..
Idag hade jag gått ner ett halvt kilo.. tyvärr berodde det på att jag tappat ett kg muskler och fått minst ett halvt kg extra fett istället.. Trots att jag nyss kunnat börja träna igen och börjat med maten..
Men nu har jag iaf köpt hem frukt och grönt och lagt upp matplanen på nytt. Så nästa vecka hoppas jag på resultat åt rätt håll.