Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 10051 ggr
lillaisa
2010-10-17 23:53
0

Migrän?

Ibland, dock inte så jätteofta, får jag sådan otrolig huvudvärk. Jag mår illa, har svårt att röra mig och det dunkar i huvudet. Har på senaste tid börjat fundera på om det kan vara någon slags migrän? Jag har aldrig kräkts, men jag kan känna redan på förmiddagen att det är på väg och sedan på kvällen kommer denna kraftiga huvudvärk. Jag har alltid tänkt att det är spänningshuvudvärk eftersom det kommer så relativt sällan (någon till några gånger i månanden) men det känns ändå som att en del symptom även stämmer in på migrän. Jag har ingen migrän i släkten (vad jag vet) men vad tror ni?

/Isa

Mosaik02
2010-10-18 01:36
0

tycker det låter som migrän

är huvudvärken ensidig?

en god idé är att du söker läkare och beskriver dina symptom så man får utesluta alla andra orsaker först och sen är det migrän så brukar det ändå vara en liten lättnad att veta vad det är för något

dina symptom låter lite som mina anfall det kom som en blixt ifrån klar himmel för några år sen och ingen i släkten har det såvitt jag vet

här kan du läsa mer om symptomen på migrän

RuiXue
2010-10-18 01:46
0

Är huvudvärken mestadels på ett ställe i huvudet?

Är du ljus och ljudkänslig?

Temperaturkänslig?

Flimmrigt i synfältet?

Jag har själv migrän sedan 1999, och det går starkt i släkten på min mammas sida- mamma är i stort sett den enda som sluppit!

När jag får migränanfall sitter smärtan som en kniv eller pistolskott i pannan typ rakt ovanför den inre ögonvrån på höger öga.
Blir fruktansvärt ljus och ljudkänslig, ett tyst rum känns som en rock konsert, ett kolmörkt rum är bländande.
Vet inte hurpass vanligt det är, men jag får ofta typ värmevallningar vid migränanfall, samt att det känns som om jag inte får tillräckligt med luft.

Dock har jag bara haft ett anfall med Aura (flimmer) och det var mitt första anfall 1999. Men man kan ha migrän både med och utan synpåverkan.

Det vanligaste vid migrän är att smärtan är intensiv på en fläck, men att man blir helt påverkad av det och inte kan göra annat än att ligga i sängen tills det släpper.

Det finns ett flertal receptfria migrän mediciner numera, men då de innehåller samma verksamma ämne som det receptbelagda Imigran, så ska man helst vara säker på att det verkligen är migrän man har. Sumatriptan preparat ska man helst inte ta om man inte har ett migränanfall.

Boka tid hos din läkare, beskriv dina besvär och se vad h*n säger. Är det migrän du har så är det faktiskt bättre att få medicinen på recept än att köpa de receptfria eftersom tabletterna är galet dyra!

6 tabletter Imigran kostade för några årsedan runt 350kr, för min del räcker en sådan ask för 3 anfall. De receptfria askarna med samma ämne kostar ofta runt 100 eller mer för 2 tabletterSkrikandes

Jennie

[Thiah]
2010-10-18 08:34
0

Jag får stark huvudvärk som sedan övergår till migränattack. Jag får varje gång flimmer och förlorar synen på sidorna helt. Detta kommer oftast när jag varit stressad och sovit dåligt.m Det enda som hjälper är att sova.

Mosaik02
2010-10-18 09:02
0

det får jag oxå ibland jag spänner mig och får huvudvärk och sen övergår det till migrän jättejobbigt

en liten sak som jag vill säga är att man ska inte stirra sig blind på just migrän medicinerna ibland så kan det finnas andra bättre mediciner

dessutom är Triptaner som används mot migränmedicin förrädiska ofta så förlänger dom anfallet och tar man för mycket medicin så triggar det igång ännu fler anfall

jag har tagit migränmedicin i några år nu och mått förfärligt av dom och provade av en slump vanliga Voltaren och vilken lättnad anfallen är väldigt korta ungefär 8 timmar och migrän anfallen kommer inte lika täta både jag och min doktor är lite förvånade det enda negativa är att illamåendet är riktigt jobbigt men har fått medicin för det

RuiXue
2010-10-18 09:20
0

Eeze Neo är hyfsat bra, rätt så billig och dessutom är det ingen triptan medicin så den går även att använda vid annan värk och inflammation.

Jennie

AlbaStiffler
2010-10-18 16:27
0

Magnecyl koffein har bra verkan att stoppa ett analkande anfall dvs acetylsalucylsyra i kombination med koffein (eller kaffe). Billigare än migränmedicin.

Migrän är hälften av gångerna en kombination av migrän o spänningshuvudvärk så man kan även tänka på stress, spänningar o hur man sitter/står/jobbar. Ofta bryter migrän ut i 30årsåldern i samband med att man som kvinna får barn.

Själv har jag haft barnmigrän från 7-8 års ålder tills jag var 25 år. Nu är det nästan borta, bara enstaka anfall kanske varannan månad, då hormonstyrd.

Har man flera anfall per månad skulle iaf jag klassa det som ofta, sök hjälp o få recept så du kan få högkostandsskydd om inte annat… :-)

Annars ordinerar jag solglasögon o mörker vid anfallet.

Maria
2010-10-18 19:29
0

Här kommer en länk till en artikel om Migrän här inne på HälsaGlad

Migrän

/Maria

lillaisa
2010-10-18 19:45
0

Tack så mycket för alla svar!!

Jag får väl pallra mig iväg till någon doktor, blir mer och mer övertygad att det är migrän.

/Isa