Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 21231 ggr
Itchy
0

vad kan det vara ?

jag märkte häromkvällen att jag har en "ärta" bakom mitt högra öra, och som gör riktigt ont om jag kommer emot.min mamma rycker på axlarna och säger att det garanterat är en "kolesterolknöl" då min pappa lider av högt kolesterolvärde.

men jag har en naggande känsla i magen att det kan vara något allvarligare då jag på senare tid haft problem med hörseln på höger öra

You can't spell Bitchy without Itchy

Maria
0

Kolesterolknöl har jag aldrig hört talas om.

Däremot kan det vara ganska vanligt att man kan få små ömmande knölar bakom örat, i nacken, i ljumskarna och på alla ställen där man har lymfkörtlar.

Det är ganska vanligt att någon lymfkörtel kan svullna om man har någon infektion i kroppen.

Skulle den inte försvinna så ska du givetvis kolla upp det på din vårdcentral.

Är du orolig så kan du ringa sjukvårdsupplysningen också.

/Maria

Musiken
0

Sover du med orhangen? Jag fick en valdigt om (och varfylld) knol bakom orat efter att ha sovit pa orat med orhangen i. Har alltid gjort det, sa gissar pa att jag sovit konstigt och att piggen huggit in bakom orat och jag fatt ett inflammerat sar.

Itchy
0

#2 jag har inga örhängen alls, så det kan inte vara det

You can't spell Bitchy without Itchy

Maria
0

Det kan ju vara en finne också. De kan ju bli både stora och väldigt ömma innan de spricker.

Att din hörsel skulle ha något med etta verkar ändå ganska osannolikt då hörselcentrum ändå sitter ganska långt innanför yttterörat så att säga.

/Maria

Halvdansken
0

Lyssna på Bumbleboo, det finns inget som heter kolestorolknöl. Kolestorol är ett mått av fett i blodet, inget som man kan mäka "utanpå" kroppen.

Men det kan vara en fettknuta, nåt helt annat. Dock brukar de inte göra ont, så jag tror på en finne (innebrännare) eller liknande. Gå o kolla det om det inte försvinner om två veckor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

mongu
0

Tror också att det är en finne eller lymfkörtel som du känner av. Har du varit förkyld så kan det va anledning till att du tycker du hör sämre.

Men kolla upp det om du är orolig. Det är bättre än att gå med oron.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

nyborjare08
1

#5 Kolesterol kan visa sig i utfällningar utanpå kroppen, ofta vid ögonen, s k "xantelasma", men dessa är inte knölformade. De är gula, lätt upphöjda fläckar. De kan förekomma hos de med ärftligt högt kolesterol och tolkades åtminstone förr som ett tecken på förhöjt "dåligt" kolesterol.

Så med andra ord är din knöl nog inte kolesterol. Men jag instämmer med övriga, bättre att kolla upp det än att gå och vara orolig.

Halvdansken
0

Där lärde man sig nåt nytt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.