Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 12964 ggr
Halvdansken
53

Rotspetsoperation någon?

Jag har problem med en dålig rotfyllning som gör att jag har en från-och-till inflammation i rotspetsarna på en av mina kindtänder. Tandläkaren (inte samma som gjorde rotfyllningen) har försökt fixa det, men nu har jag haft min 2a tandböld, så nu får jag väl göra den där rotspetsoperationen som Stefan (tandläkaren) sa till mig för längesen att jag skulle göra.

Nån som har erfarenhet av en sådan operation?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Heffipeffi
0

Jag har itne erfarenhet personligen av detta. Men som fd tandsköterska vet jag flera personer som gjort en sådan operation, men gott resultat.

Maria
0

Behöver du din kindtand?Flört

/Maria

Halvdansken
0

Ja, det är tyvärr inte den längst bak. Annars hade den nog bara åkt ut.

Maria
0

Själv har jag dragit ut två kindtänder. En uppe och en nere på vardera sidan som satt näst längst inGlad Fungerar hur bra som helstFlört

/Maria

Halvdansken
0

Jag har visdomstand + 1 och sen den besvärliga. Bakifrån sett alltså.

Maria
0

Ja, man vill ju gärna inte se tandlös ut när man lerSkrattande

/Maria

Halvdansken
0

Och eftersom jag ofta blivit kallad för "den bredflabbade grodan" när jag skrattar, så….

Maria
0

#7 SkrattandeSkrattande

/Maria

Lill-Kisse
0

Finns det något alternativ till att göra en rotspetsoperation? Får du fler inflammationer, riskerar du tandlossning så småningom misstänker jag.

Halvdansken
0

Nä, jag tror inte det finns nåt alernativ. Jag var mer intresserad av att veta lite om hur det känns. Tandoperationer är ju lite läskigt.

Min mans kompis är tandläkare och han sa att det "gör två panodiler-ont" efteråt.

Lill-Kisse
0

Skulle förvåna mig mycket om man inte får jä..ligt ont ett par dagar efteråt och kanske blir svullen också.

Nu antar jag förstås att opertionen handlar om att krafsa bort lite dödkött där längst ned kring rötterna. Vad är det annars som ska opereras bort?

Halvdansken
0

Man går in från sidan, genom käkbenet och skär av ca 3 mm av rotspetsarna. Sen rensas tandroten från "fel håll" sas (uppifrån i mitt fall), och sen läggs det på nån massa så att det blir tätt igen. Denna tanden har 3 rötter… urrk.

Lill-Kisse
0

Då fick jag lära mig nåt nytt. Så klart att en rotfyllning på tand med flera rötter kan vara krånglig. Då är det bra att man kan ta sig dit på annat sätt och åtgärda problemet.

Var glad att du har en så omtänksam tandläkare. Andra skulle väl ha dragit bort tanden.

Halvdansken
0

Fattar kanske varför jag är intresserad av att veta hur läskigt det är att ligga där i stolen i en timme och lyssna… Tungan ute