Höften låser sig..
När jag var yngre och till och med barn kan jag minnas att alltid samma ben i höften låste sig. Det kunde hända när jag låg och skulle sova (och då antagligen rörde mig på ett speciellt sätt). Att benet la sig fel mot ett annat ben i höften, ungefär. Just det har jag inte upplevt på många år men nu när jag börjat träna väldigt mycket så märker jag att jag har mycket problem med den sidan av höften/benet. Jag är inte alls lika vig på den sidan, vilket jag sakta försöker ändra på. Men det blir snarare obehagligt när musklerna/senorna i det benet har arbetat.
Som idag. Jag tränar kung fu som innebär mycket sparkar och stretchning. När jag kom hem var jag typ öm i höftbenet (vet inte vad jag ska kalla det när det handlar om höften som är länkat till vänstra benet, inte riktigt jumsken men nära.. eller kanske det är jumsken? hah..). Jag vet inte riktigt om jag bara ska vila det eller fortsätta stretcha.
På träningen gjorde vi lite övningar (ligger raklång på rygg och lyfter upp benen helt sträckta från golvet) där benet hotade med att låsa sig, eller i alla fall hamna fel. Väldigt obehagligt…
Det jag undrar är om någon varit med om något liknande?

Vi är inte skapta helt perfekt och precis likadant på båda sidor av kroppen. Den ena foten kan vara lite större än den andra, för att nämna ett vanligt exempel. Så kan det nog vara med leder också.
Min vänstra armbåge kan göra ont ibland av belastning, men inte den högra. Därför antar jag att det är en liten skillnad på någon sena eller hur benbitarna möts precis där.
Nu hade du börjat träna väldigt mycket, skrev du. Det blev kanske lite för mycket. Hoppas du inte överanstränger dig, utan blir bättre när träningen börjat ge effekt. Om inte, så du bör kanske ta upp frågan med en läkare vid tillfälle eller fråga sjukgymnast om bra träning. Din höft är viktig för många rörelser.
Jag har tränat ganska duktigt i en månad nu utan någon som helst överansträngning, och har redan märkt att jag är vigare och starkare. Förhoppningvis kanske problemet försvinner men jag undrar … Ja, jag får väl höra med en läkare om det inte blir bättre.
Tack!