Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: läkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 4585 ggr
Bergspuman
0

Mirakulöst förbättrade järnvärden - men orsaken?

Jag har i tidigare trådar berättat om hur jag kämpat mot anemi i drygt 1,5 år. Dvs. brist på ferritin plus dåliga HB-värden.

Järnet låg som sämst på 5,5 i februari 2009 när det för en kvinna i min ålder ska vara mellan 10 - 90. Satte in behandling med Hemofer i april 2009, kände mig raskt bättre.

Ny uppföljning av järnet gjordes i maj i år. Då hade det bara ökat till 8. Jag gjorde ett försök med Duroferon, kraftigare järnsulfattabletter, men fick stoppa eftersom magen inte tålde dem - fick känningar av magkatarr.

Prövade istället återigen med Hemofer som jag tål bra och försökte öka på intaget av bl a kött.

En annan sak jag gjorde, var att jag drog igång en träningssatsning vid midsommar och började köra 2-3 träningspass i veckan.

I september tog jag prover på nytt - då hade, hör och häpna, ferritinet stigit till hela 29!

Min läkare berömde mig för ett bra jobb. Jag blev så paff att jag inte kom mig för att fråga om min träning kunde ha med saken att göra.

För om ferritinet bara stigit med 2,5 enheter på 1 år, hur kan det annars stiga med TJUGOEN enheter på fyra månader? Det MÅSTE vara träningen, ser ingen annan anledning.

Men hur? Kan någon förklara sambandet för mig? Har det med hjärtats ökade förmåga att pumpa blodet runt att göra? Att blodet syrsätts bättre? Och att därmed halten röda blodkroppar ökar? Och att järnupptagningen förbättras?

Vad är sambandet?

För SÅ mycket kött har jag INTE ätit…!

Det var genom träningen förresten som jag märkte att jag kände mig bättre, helt plötsligt blev jag inte lika trött efter passet, och jag återhämtar mig väsentligt fortare, både under själva passet och efteråt.

Och den eviga huvudvärken som jag dragits med i flera år, är i stort sett borta!

Hoppas det finns någon biokemiskt / medicinskt insatt person som kan ge svar!

havsvingen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! eftersom jag har precis samma problematik så hoppas

du kan hålla mig uppdaterad angående  detta för jag behöver precis alla

råd man kan få  jag med..Har alltid haft dåligt HB.

Vänligen HGlad

[SvenA]
0

Inte för att jag är expert på detta men jag tror att orsaken är din träning för som du säger så får du en förbättrad syreupptagning och en betydligt bätter blodcirkulation av träningen

Det heter ja att det är mycket viktigt med alla rörelse så jag skulle ha svoårt at kunna se nogot annat som skulle ha större betydelse

Jag kan bara lyckönska dig till framstegen

Bergspuman
0

#1 Om du inte redan tränar 2-3 ggr i veckan skulle jag tipsa dig om att börja göra det, arbeta målmedvetet för att förbättra konditionen och syreupptagningen. Välj den form som passar dig bäst, gympa, snabba promenader, stavgång, cykling, spinning, simning. Men det ska vara en träning du blir flåsig och andfådd av, då tvingar du hjärtat att skärpa sig.

Maria
0

Jag tror att vi underskattar kroppens behov av träning faktiskt. Eftersom du inte har gjort några andra förändringar i livet så känns det ju som att träningen är en bidragande orsak till att dina värden har blivit bättre.

Jag har heller ingen aning men logiskt så fungerar ju en syresatt kropp mycket bättre än en kropp som aldrig får röra sig.

/Maria

[SvenA]
0

Det är baksidan av dagens samhälle att vi verkligen rör oss allt mindra och får en massa konstiga symton ii kroppen

Förr rörde vi oss på ett naturligt sätt där hela kroppen fick arbeta ordentligt nu är det bara vissa delar av kroppen vi annvänder oss av