Hård mage
Någon som har ett tips mot hård mage? Jag har problem i perioder. Antingen hård mage eller lös (ej diarre). Skall få komma på koloskopi i november för undersökning. Jag blir akut bajsnödig oavsett om det är löst eller hårt.
Hur är dina matvanor? Har du någon koll på vad din mage tål och inte?
Det är väldigt olika det där, en del behöver mycket fibrer och vätska, andra behöver äta mer fett och en tredje part ska undvika bpde fett och fibrer till exempel.
"snäll" mat är också alltid bra vid strulig mage, det vill säga undvika hårt stekt, friterat och starkt kryddad mat.
Har du magsmärtor också? Bubblar det och kör i magen? Slemmig avföring?
Sen vill jag tipsa om mag-tarmsjukdomar iFokus ifall du inte redan har hittat dit 
Jag är väldigt dålig på att dricka vatten men dricker mycket te. har inte så mycket aning om vad jag inte tål och inte tål för mat. Det blir en del mackor när mannen är borta varannan vecka.
Jag är bubblig och gasig i magen och en del smärta men mest för att jag inte bajsar direkt när jag blir bajsnödig. Det kommer akut så att säga.
Brukar inte kolla på avföringen så jag vet inte hur det ser ut. Hihi.
Visste inte att det fanns en sån sida men skall leta reda på den direkt.
Jag har världens bästa tips mot hård mage.
Själv har jag besvär på grund av all medicin och det som verkligen hjälper mig är "Husk" på Hälsokosten. (Lindros oralt pulver)
Det är Ipsagulafröskal som man tar 3 teskedar morgon och kväll blandat med vatten.
Jag har testat allt och då menar jag verkligen allt
men denna gröna kartong som kostar runt 100 lappen är det enda som fungerar för mig.
Alla fungerar vi givetvis olika så det gäller bara att prova sig fram.
Viktigt som andra skrivit här är att dricka mycket vatten. Te som du dricker mycket av är faktisk förstoppande för många.
Du är dessutom medveten om att du har dåliga matvanor så egentligen är det bästa med att börja där. Ät bra mat regelbundet och drick mycket vatten som sagt.
/Maria
Husk det skall jag komma ihåg. 
Jo det blir lite dåligt med mat. Är väldigt dålig på grönsaker och det blir lätt vitt bröd när vi äter för barnen vägrar annars att äta. När mannen är borta så blir det bara jag som skall äta och då är det väldigt lätt att ta macka och te istället för att ställa sig och laga mat för en person.