Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettstress-och-utbrändhet
Läst 12432 ggr
asperger
2010-10-12 11:58
0

Amygdala

Vet inte riktigt hur jag ska ställa frågan, och eller om jag ens är i rätt forum.

Men jag har börjat intressera mig lite för den så kallade "Reptilhjärnan" som består av 3 delar bl.a av Amydala.

Amygdala (latin corpus amygdaloideum) är två mandelformade delar av hjärnan, utgör en del av limbiska systemet, och tros ha en funktion vid uppkomsten av såväl fruktan som njutning och därigenom spela en viktig roll för patologiska tillstånd som ångest, autism, depression, narkolepsi, posttraumatisk stress och olika fobier.

Amygdala är den som frigör hormoner vid te.x rädsla och eller aggresivitet och det jag söker efter är vilka hormoner den frigör förutom adrenalin.

asperger
2010-10-12 13:07
0

Och signalsubstanser?

havsvingen
2010-10-12 14:23
1

Detta verkar jätteintressant..har också tänkt på detta

med adrenalin och kanske mest efter Mauro Scocco låten

som går  här i P4 rätt ofta.Men också vilka andra

signalsubstanser det gäller… är det serotonin och finns dopamin med också ?Eller är det annat område i hjärnan?

asperger
2010-10-12 15:03
0

Jag vet inte alls vad det är för något förutom adrenalin, har dock börjat fördjupa mig i de olika cellerna lite granna, men här på denna nivån börjar det bli ganska grötigt.

Tänkte mest om det fanns någon typ av läkarstuderande här inne som kunde hjälpa till.
Har hittat en bra sida att få info på, men jag har ännu inte kommit så långt att jag direkt får någon hjälp av den.
http://cns.sahlgrenska.gu.se/goude/nsd/index.php?node=14

[Tassy]
2010-10-12 21:37
0

Amygdalan styr bland annat adrenalinet som du nämner, men även noradrenalin och dopamin.

Länk