Växtvärk vid 19 år
Är 19 år gammal nu och känner fortfarande ibland av den ilande växtvärken, det känns som om det drar under huden, i skelettet. Det kommer oftast när jag är väldigt trött, _(har läst någonstans att man växer när man sover för att man inte ska känna växtvärken, så ibland får man växtvärk när man är trött för att kroppen tror att man är påväg att sova).
_Känner av det i högerben, runt knät och ner mot smalbenet samt upp över låret. Ibland i armarna osv.
Är det verkligen växtvärk, kan man ha det i min ålder? För växer gör man väl tills man blir ca 25? Har läst det någonstans.
Jovisst kan man fortsätta växa upp i 20-årsåldern. Oftast har man växt färdigt i skelettet på LÄNGDEN, däremot ska benmassan förtätas och skelettet ska bli lite grövre. Dessutom är det ofta som benen i ansiktet inte har växt färdigt förrän man är över 20.
Jag själv växte min sista cm på längden mellan 19 och 19,5 år.
Inte förrrän vid 22 år hade jag fullt utvecklade käkben och kindben i ansiktet.
Så det är sannolikt växtvärk du har. Kanske gör din kropp den sista växtspurten just nu.
jag ä 21 å vet hur de känns. man kan vakna iblan på natten å känna av de i vaderna. antingen så brukar ja försöka å sträcka ut de eller så brukar ja väcka min sambo å säga att han får massera mig lite.. (ibland blir han lite sur men de brukar gå över när ja kliar han på ryggen te han somnar :P)
Om det gör ont i vaderna på nätterna så har inte jag växt klart heller!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Så fort växer man väl inte i den åldern att det värker någonstans av den anledningen? Det var nog mest när man rände i höjden med flera centimeter om året minns jag. Jag håller med "Bergspuman" om att det i stort sett bara är käkben o dyl som fortsätter att forma sig lite senare än skelettet i övrigt. Killar kan t ex få längre haka. Det är sånt jag har läst om i alla fall.
Jag tror att "Evaline" och "890-3" ger exempel på träningsvärk och andra normala värkar som vuxna har av att inte röra på sig lika regelbundet och intensivt som när man hade gymnastik flera timmar per vecka i skolan. Man får sendrag och kramper i olika muskler under sömnen också.
jag tränar inte och har inte idrott i skolan heller, det slutade man med på gymnasiet för två årsedan. så nej, träningsvärk är det. tränade mycket förr och vet hur det känns. inte samma värk alls.

#5 Det var ungefär det jag menade. Du har inte gymnastik i skolan och tränar inget annat heller. Då kan du få värk och kramper av att gå en sväng, sitta snett på en stol eller dansa en kväll. Man tål inte mycket, utan känner än det ena och det andra i ben och armar.
Det kan bli bättre av att träna någonting ett par gånger i veckan.
Jag skojade lite, jag är övertygad om att jag växt klart, det enda som växer är håret, på diverse ställen! 
Det är kramp jag får i vaderna ibland på nätterna.
Men jag tror nog att finns de som inte växt klart i 23 års åldern. Har ett syskonbarn som växt på längden sista året och han är 23 nu.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Om jag hade som du skulle jag nog gå till läkare för att se vad det är. För mig låter det osannolikt att det skulle vara växtvärk, men det kanske man kan ha i den åldern också. Men det KAN ju också vara ngt helt annat, vitamin/mineralbrist kanske? Så för att utesluta att det är symptom på ngt annat eller att det går att göra ngt åt det skulle jag gå till läkare.