Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 10935 ggr
Lill-Kisse
2010-06-11 21:32
2

Titantand

Har någon erfarenhet av titantänder? Passar de vem som helst? Är det olika med möjligheter i ovan- respektive underkäke? Finns det särskilda risker? I så fall vad?

Min tandläkare vill borra ned mina stora, starka helt friska, orörda hörntänder för att skapa en brygga på var sida. Jag avskyr tanken. Den tand längre bak där bryggan också ska fästas, håller nog inte många år till heller. Då vore det väl bättre att satsa rejält och sätta in titantand där ny tand behövs?

Snart 60-åring

Bergspuman
2010-06-11 23:39
0

Det jag vet om titanimplantat, eller sk titanskruvar, är det jag fick veta i samband med tandläkarbesök pga att jag saknar 4 permanenta tänder i underkäken, bl a båda första kindtänderna efter hörntanden. Där är det varsin glugg. Jag övervägde att sätta in titanskruvar men avskräcktes av det faktum att de 4 saknade tänderna inte sitter i följd. Därmed skulle ingreppet ses som kosmetiskt och mindre högkostnadsskydd skulle utgå och det skulle bli asdyrt. Har alltså gluggarna kvar. Så länge omgivande tänder inte "tippar", funkar det.

Titanimplantat kräver ett starkt och inte för poröst käkben. Man röntgar käkbenet för att se vilken kvalitet det håller.

Risken är som alltid, om det uppstår infektion / inflammation. Då måste ju operationen, för det är en sådan, göras om. Den sker i två steg så vitt jag vet. Först borrar man upp käkbenet och fäster titanskruven i det. Det ska läka under ca 6 månader. Därefter fäster man den nya tanden på skruven. Metoden kan ha gjorts om, detta var på 1990-talet.

Om du har fina friska tänder förstår jag inte varför tandläkaren vill göra brygga? Min tandläkare sa ifrån direkt, jag hade för bra tänder för det.

Du kan väl framföra tanken om titanskruvar, men kom ihåg att det är DYRT, för titan är en av de dyraste metallerna att förädla och bearbeta.

Lill-Kisse
2010-06-12 14:31
0

Att titan är väldigt dyrt, vet jag redan. Det vore dock ett större slöseri att förstöra perfekta hörntänder. De kan inte värderas i pengar, som jag ser det, så jag vill ha dem kvar orörda.

Var kan man få röntgen och värdering av käkbenets styrka? Jag vill att någon neutral expert (inte min tandläkare) gör bedömningen. Tips om någon i Göteborg vore fint.

Bergspuman
2010-06-12 18:23
0

Hm jag bor i Uppsala…

Men jag misstänker att det kan vara svårt att få remiss till en specialtandklinik (det är de som gör röntgen såvitt jag vet) UTAN att gå via sin vanliga tandläkare. Kanske ska du uppsöka en annan tandläkare för att få det?

Om det finns en tandläkarhögskola i Göteborg kanske du kan ta kontakt med dem?

Maria
2010-06-12 18:52
1

Även benmassa åldras och det har visat sig att det inte är så problemfritt med titantänder (a la Brånemark) som man från början trodde.

Blir man äldre så kan benmassan luckras upp och titanskruvarna få svårt att fästa.

Ett svårt övervägande kan jag tänka mig.Obestämd

/Maria

Lill-Kisse
2010-06-12 19:15
0

#4  Då tänker du kanske på benskörheten, som många drabbas av?

Som tur är hör jag inte till den kategorin, så jag hoppas att käkarna är lika starka som övriga ben i kroppen.

Maria
2010-06-12 20:36
0

Här kommer lite att läsa om implantatförlust.

Länk

/Maria

Lill-Kisse
2010-06-12 21:32
0

#6  Tack bumbleboo! Utmärkt länk. Det här är precis sådana vetenskapliga infallsvinklar på inplantat som jag önskade. Röntgen, provtagning och medicinering kan alltså öka möjligheterna för ett lyckat inplantat. Men man kan ändå sakna bra förutsättningar.

Då ska man inte klänga sig fast vid en metod, utan undersöka möjliga alternativ. Vad kan det finnas som inte kräver "nedsågning" av en fin hörntand? Kan brygga fästas på annat sätt?

Maria
2010-06-12 21:35
0

#7 Ja, det är nog bra att inte förhasta sig när det gäller saker dom faktiskt inte går att återställa eller ångra.

/Maria

Karmatarerskanise
2010-06-14 18:27
0

Jag har provat på titanskruvar. Tänderna är ju inte av titan ;)

Men mina växte aldrig fast. Så det sket sig. 4 st.

De bryggorna du skriver om håller bra, de ska vara permanenta.

Själv kommer jag skaffa sådana, för de bryggorna jag har nu som bara klistras på tänderna går sönder ofta.

Vågar mig inte på titanet igen då det var smärtsamt innan dom kom på att de inte växt fast.

Lill-Kisse
2010-09-09 22:20
0

Nu vill jag tacka för ert stöd. Min tandläkare har hittat ett alternativ kallat "Sun flex" som kan passa mig och hörntanden får vara kvar orörd. Det blir inte dyrt heller. Skulle det inte kännas bra på sikt, kan man överväga andra alternativ som t ex vanlig brygga senare.

Karmatarerskanise
2010-09-09 22:58
1

Berätta gärna vad Sun flex är.

Lill-Kisse
2010-09-10 00:04
0

Av de bilder jag fick se av Sunflex, görs en platta som formas efter käkbenet och kläms fast med klamrar i befintliga tänder. Nya tänder monteras i den formgjutna plattan för att fylla ut mellanrummet, dvs där tänder saknas. Det kan vara en bra lösning när man har framtänderna kvar, men bara enstaka tänder på var sida i överkäken. I ett sånt fall görs en mjuk platta från sida till sida som ligger tvärs över mot gommen. Den här varianten verkar inte duga som ersättning för framtänder, utan gäller de man har på sidorna. (Trots det känner jag en person som har en liknande lösning för flera framtänder i underkäken sedan väldigt många år tillbaka och är jättenöjd.)

I mitt fall får jag en platta med två konstgjorda tänder mellan min egen hörntand och en längre bak, dvs ingenting mot gommen utan bara som en mjuk anslutning mot käkbenet. Hela grejen ska dessutom vara löstagbar för rengöring. 

Jag berättar mer om hur det utvecklar sig för mig. Nu ska en avgjutning göras nästa vecka. Sedan får jag nog de nya tänderna tre veckor senare.

Lill-Kisse
2010-10-05 22:38
0

Dags för en rapport. Jag fick Sunflex-et insatt igår för 3.300 kr.

Det är tillverkat av tandtekniker och helt av plast, inga metaller alls. Grejen sitter bra och känns inte obehaglig. Den ser så fin ut att ingen märker att jag har något konstgjort i munnen fastän jag har visat upp tandraden ordentligt för några kompisar. Jag glömmer också bort den långa stunder.

Sedan återstår att få erfarenhet av att äta olika typer av mat. Jag har mest tuggat med den andra sidan av munnen under lång tid, så det dröjer nog innan jag använder den här sidan också på ett spontant sätt.

[Tassy]
2010-10-05 23:11
0

Vad skönt att det verkar ha blivit ett såpass bra resultat!