Pass?
Hejsan. i november ska vi åka till lalandia i danmark å sen åka över te den där båten i tyskland å handla lite :P
nån som vet om man behöver skaffa pass för de? eller räcker de me körkortet?
Jag har åkt genom Danmark och över till Tyskland två gånger för att handla vin och sprit
Jag har inte behövt använda passet. Man ska ju inte behöva det inom EU men vissa rekommenderar ändå att ha det med så jag blir lite villrådig.
/Maria
Det SKA räcka med IDkortet, om man skaffar ett nytt som gäller i hela EU.
#1 joo ja har vart me familjen 2 gånger på samma resa förut. vi har aldrig behövt visa. men i år ska ju min sambo me å han har inge pass så bara för de kommer vi säkert behöva visa :S
#2 hur vet man om de gäller i hela eu? han har ju körkoret som han haft ca 3 år. de ä ju sån där fin eu flagga me ett s i :P
#3 Men då gäller det i hela EU!

För att förtydliga lite, så räcker det aldrig med körkort utomlands. Du måste ha en godkänd ID-handling som "Bergspuma" skrev.
Skaffa ett "European health insurance card" också. Med det får du rätt till medicinsk behandling om du behöver uppsöka läkare. Det är bara att beställa från Försäkringskassans hemsida med ett litet klick och kommer hem efter några dagar.
Det SKA räcka med Körkortet. Inom Schengen SKA man inte behöva visa pass alls, ens om man flyger. Åker man landvägen är det knappt ens någon kontroll alls länderna emellan såvida tullen inte misstänker smuggling av något eller gör en stickprovskontroll i jakt på illegala invandrare.
Jennie

#3 och 6.
Oj då! Är det någon ny typ av körkort, det med EU-flagga och E? Vilka får sådant?
Det nya Svenska körkortet är ett EU körkort som man får köra med i hela EU i alla fall. Sedan har ju Sverige den där skojiga lilla regeln om att körkortet inte gäller som ID handling utomlands
Den kan dock ha ändrats i och med att schengen trädde i kraft
I teorin behöver man inte ha pass för resande inom schengen, i praktiken är det bäst att ändå ha passet med sig
Jennie

Ett sånt körkort har ju jag också. Det fungerar som körkort i EU (och schengenländerna också tror jag). Med det slipper man ha ett s k "grönt kort" som förr i tiden. Däremot duger det inte säkert som ID-kort i andra länder (ingen svensk regel, utan de andra ländernas regler alltså). Bli inte förvånad om pass eller ID-kort efterfrågas vid någon sorts kontroll, vid incheckning på hotell e dyl, trots detta fina körkort.
Egentligen är det väl inte så besvärligt att skaffa ett allmänt accepterat ID-kort. Då är man på säkra sidan.
#10 nää egentligen så ä de ju inte de. bara de att dom har sånna konstiga öppe tider här så då måste han ta ledigt från jobbe.. de ä mest där skon klämmer :P
Jag hade inte vågat resa utan pass eller med EU IDkort. Just för att de säkert kollar då man inte har :P
#12 haha ja de ä ju säkert de dom kommer göra :P
försökte ringa polisen förut å få ett svar men ja fick bara prata me en telefonsvarare… bra service 
Så här står det på Polisens hemsida:
**"När behövs pass eller nationellt id-kort?
**Om du ska vistas utomlands behöver du alltid pass, eller inom Schengenområdet, ett nationellt id-kort.
Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det nationella id-kortet är då det enda dokument som styrker identitet och medborgarskap.
Vid resa till länder utanför Schengenområdet måste du visa upp pass för att kunna passera den svenska gränsen. Vid inresa ska du visa upp pass alternativt styrka det svenska medborgarskapet på annat sätt.
**Vad gäller vid resor inom Norden?
**Vid resor inom Norden krävs inte pass för svensk medborgare. Du bör dock ha med en giltig legitimation för att styrka din identitet, till exempel om du tar in på hotell, camping eller liknande.
Uppgift om medborgarskap
Personer som befinner sig i länder som är med i Schengensamarbetet ska kunna styrka sitt medborgarskap. Uppgifter om medborgarskap finns bara i passet och det nationella id-kortet. Därför rekommenderar Polisen att svenska medborgare har någon av dessa resehandlingar med sig när man vistas i ett Schengenland."
Så med andra ord är det nog säkrast att antingen ha ett pass eller ett nationellt ID-kort. Det är bara att gå till Polisen så ordnar de båda sorterna. Men körkort räcker alltså inte som ID utanför Sverige!
#14 tackar då blir de te å skicka iväg han te polisen å skaffa pass :)