Fel lagning i tanden?
Jag ladage två av mina tänder för ungefär en vecka sedan nu, och enda sen dess så har jag upplevt att den nedre tanden (lagade en där uppe och en där nere på högersidan), att det ilar i den när jag ska äta på den sidan, typ saker som kräver att man tar i lite mer, så vi säger jag ska äta knäckebröd och tugga på högersidan så ilar det ner i den tanden och det känns jätteobehagligt.
Min pappa sa att det kunde kännas så i ungefär en vecka efter man lagat den, men nu har det gått mer än en vecka o det känns fortfarande lika dant.. kan det vara att lagningen hamnat fel eller? För jag orkar verkligen inte göra om hela lagningen igen 
Tänder är ett svårt kapitel. Det är inte ovanligt som din pappa säger att det kan kännas ett tag efteråt men hur länge?
Jag tycker du ska kontakta tandläkaren om det fortsätter. Det är inte alls säkert att du behöver göra om lagningen.
/Maria
Jag hade likadant, fast min lagning har gjort att ytan är bra mycket djupare nu än förr.
Men jag har inga problem att äta med tanden, men ibland råkar det forma sig väldigt bra vid lagringen och kan göra ont när man tuggar bara t.ex tuggummi. Det pressas likson ner :P Men händer ganska så sällan dock.
Hakuna matata!
Kanske det är roten som är problem och att tandläkaren rört om inne i tanden och retat nerverna (roten) och sen när lagningen kom på så ligger den och trycker emot nerven.

Det kan vara så enkelt att tandläkaren bara behöver kontrollera ditt bett på den lagade sidan och slipa lite lätt på ena tandens topp. Det är ju så lätt hänt det att blev lite för mycket fyllning och då blir trycket för stort när du biter ihop hårt. Gå och be att få bettet kontrollerat.
Okeej..men efter dom var klara så bad dom mig bita på en svart plastbit typ för o se om mitt bett va okej, och det var det ju tydligen eftersom dom inte sa något.. eller kan lagningen flytta på sig? 
Jag harproblem med samma. ska till tandkäkaren i morron och slipa ner den dlagade tanden lite. Det är intealltid lätt att känna om det är branär man ligger i tandläkarstolen. tanden kanbli väldgit öm om tanden är för hög.

#5 Just det där med att bita på ett färgat blad (vet inte vilket material) brukar leda till att tandläkaren putsar på lagningen lite och så får man bita igen tills det blivit bra. Nog är det ovanligt att ytan blir alldeles perfekt. Lite putsning brukar man få.
Du fick lagning både uppe och nere. Du var kanske lite svullen t ex av bedövningen också. Viss justering av ytan på någon tand kan därför behövas nu, när det lugnat sig i munnen efter ingreppen.
Men sitter det verkligen i så länge då? FÖr det va ju trots allt snart 2 veckor sen jag gjorde det och man tycker ju det borde blivit bättre med tiden..

Det kan va en liten liten felmarginal som gör att man får besvär. Så jag tycker du ska höra av dig till tandläkaren o få det kollat.
Har själv haft så nån gång och det behövde justeras lite på lagningen. Det är svårt att känna direkt när det är nygjort.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#9 Just precis. Naturligtvis ska man gå tillbaka och få sitt bett justerat. Det gör ju inte ont och ska inte kosta något.
Jag ska till tandläkaren den 4 oktober och laga en annan tand så jag kan ju säga till dom då.
Och det borde ju inte kosta nåt eftersom jag bara är 18.. och så får jag se till att dom gör den andra lagningen rätt så jag slipper komma tillbaka igen, för jag väntar nämligen på tandställning, och det enda som står ivägen nu är lagningarna..!