Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 27860 ggr
becka89
2010-09-18 04:02
3

smärta i armen

För 10dagar sen var jag in på akuten då jag hade smärtor i magen.

När jag var där tog dom två rör blod från min högra arm hon som tog det hade inga handskar och var väldigt hårdhänt även fast jag sa att jag är livrädd för nålar.

Men iallafall så har jag nu börjat få väldigt ont i mina muskler och nerver i min arm,känns väldigt mycket som växt värk men gör så mycket ondare, har ont från handen upp till armvecket.Har använt muskel salva och det hjälper ca 30 min sen kommer det tillbax har även ätit alvedon men det hjälper ju inte

Kan det vara någon infektion jag har fått eller vad kan det vara?

mongu
2010-09-18 05:17
0

Fick du blåmärke efter sticket? Man kan komma emot nerver när man sticker men då brukar det kännas rejält redan vid sticktillfället. Det går som en stöt genom armen.

Började smärtan direkt efter sticket?

Kan inte säga vad det kan bero på och om du fortsätter ha ont så tycker jag du ska kolla med din VC. Du kan rådfråga en distriktssköterska. Då kan du få komma dit och dom bedömer din arm och du kan få träffa en läkare om dom anser att det behövs.

Användning av handskar är för att skydda den som sticker från smittsamma sjukdomar som sprids med blod och andra kroppsvätskor. T.ex. HIV, hepatit osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mosaik02
2010-09-19 07:42
0

det låter helt klart som om dom råkade sticka i en nerv man kan ha rejält ont då men om det håller i sig mer än några dagar så vore det nog bra om en läkare fick titta på det

du skrev inte varför du sökte akut men kanske va det så att det bedömdes som väldigt viktigt att det togs blodprover eller så va hon kanske stressad för hon hade mycket att göra

det är ingen ursäkt för att vara hårdhänt men vissa saker måste man ibland göra fastän det är riktigt urjobbigt  som att ta blodprov och liknande

Maria
2010-09-19 10:56
0

Att ta blodprover kan upplevas som väldigt obehagligt om man är rädd.

Det är ytterst sällan man träffar en nerv när man ta prover och precis som Mongu säger så går det som en stöt genom armen vid själva sticktillfället.

En infektion skulle förmodligen visa sig som rodnad runt sticket och man använder handskar för att skydda den som sticker. Nålarna är sterila.

Självklart ska du söka vård om det inte försvinner.

/Maria

[Tassy]
2010-09-22 01:38
0

Jag spänner mig ofta vid provtagningar på grund av obehaget, och det brukar resultera i exakt sådana här smärtor som du beskriver. Har blivit bra stucken men även fått nerver träffade så jag vet att det gör rackarns ont bara av att spänna sig också.

Vila armen och massera lite försiktigt för att mjuka upp. För mig kan det ta drygt ett dygn innan smärtan klingar av. Min arm brukar även bli stel.