Tandhälsa
Man har ju hittat mer och mer samband mellan tandhälsa och övriga kroppens hälsa.
Människor i Sverige har en mycket bättre tandstatus än för bara ett tiotal år sedan.
Tror ni att det kommer att vända tillbaka nu när arbetslöshet ökar framförallt bland ungdomar? Jag tror att risken är att våra ungdomar inte prioriterar sina tänder när pengarna kniper och får då förmodligen detta surt tillbaka när de blir äldre.
Hur har ni det själva? Har ni besvär av era tänder och går ni till tandläkare? I så fall, hur ofta?
/Maria
Jag har nog inte varit till tandläkaren på 15 år. Har inget ont eller så, men endel gamla lagningar borde nog bytasut. Sen har jag tappat bitar av tänder. Men jag har helt enkelt inte råd.
Ser på mina undommar, dom har heller inte råd.
Reformen gjorde det lite annorlunda kostnadsmässigt men inte helt bra.
När ska munnen räknas till resten av kroppen?
Jag har inte vart hos tandläkaren på över 3.5 år nu, inga planer på att gå dit heller. Tycker det är för dyrt! Går dit när jag tycker det behövs.
Jennie

Det kan straffa sig att vänta tills "det behövs". Hur vet man när det är? Både karies och tandfickor smyger sig in och märks inte alls i början. Med lite otur väntar man så länge att en eller flera tänder måste åtgärdas för flerdubbla belopp mot vad det skulle kostat att gå på kontroll en gång per år.
Kostnaden för en årlig kontroll sparar man lätt in på några "onödor".
Själv tillhör jag kategorin som inte går tilltandläkaren i onödan. Det är säkert 15 år sedan.
Jag räknar med att tänderna gör sig tillkänna när det är dags och då är det kanske som Lill-Kisse skriver försent.
/Maria

Jag går dit en gång varje år…….dyrt…men, ett val från min sida.
Jag flyttade utomlands strax efter mitt senaste tandläkarbesök, nu bor jag förvisso i Sverige igen formellt, men jag är bara för lat för att höra av mig till en tandläkarmottagning som jag ändå inte vill gå till om jag kan slippa
Jag verkligen hatar att gå till tandläkare! Och jag hatar alla instrument de använder och flourlack har de inte fått i närheten av mig de senaste 15 åren ungefär.
Jennie
Då jag har så mycket "dyrt" i munnen så går jag (blir kallad) en gång om året. Det brukar gå på ungefär 500 kr då det blir många röntgenbilder. Väl använda pengar tycker jag.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

#6 RuiXue m fl oroar sig för mycket. Man utsätts inte för några hemska instrument vid en undersökning. Det tas några röntgenbilder. Sedan granskar tandläkaren tänderna i tur och ordning. Vid misstanke om tandfickor, görs en mätning av djupen. Har man tandsten, får man hjälp att skrapa bort sånt.
Man kan också passa på att få råd om skötsel av tänderna. Man får tips om vilka ställen man bör vara extra noga med.

Jag gar inte till tandlakaren langre. Har inte rad. Blir fortfarande kallad, trots att jag bor i utlandet. Ska skriva upp mig hos tandlakaren har dock, det ar svart att fa tid, men det ar ju gratis iaf!
// Amanda
Tips gällande flourlack som togs upp. De brukar ju använda sånt där gult bananlack. Inte så snyggt om man inte vill visa upp för resten av allmänheten var man varit. Så blir det tal om sådant men du fortfarande vill se normal ut eller ska nångonstans efteråt, så har de genomskinligt som inte syns. ;)
Jag minns flourtanten som kom till klassrummet i skolan med jämna mellanrum
Vi fnissade så det skvätte på bänkarna.
/Maria
Fy vad man hatade fluortanten! Stackarn, kan inte vara kul att bli ogillad jämt.. fniss..
Men jag har besvär med tänderna jämt och ständigt. Tack vare de mediciner jag måste ta, så blir man torr i munnen, och all karies kommer galopperande.. det blir fort hål i tänderna och hål i plånboken.
Det har blivit några rotfyllningar, nu är jag så van att jag faktiskt kan somna när de grejar i munnen på mig!
Jag tycker att man kan få högkostnadskort på tandvård. Det är hälsa det med.

om man nu inte vill gå till tandläkaren, så är jätte bra att använda tandtråd varje dag och borsta mellan tänderna med mellanrumsborstar,det kan man spara mycket pengar på..jag trodde jag hade jätte bra tänder och använde aldrig tandtråd ,,och när jag kom till tandläkaren så hade jag inflammationer i tandköttet.och fick höra av tandläkaren att om jag inte började med tandtråd så skulle jag tappa tänderna inom några år och det kändes inte kul,,,jag har alltid varit noga med att borsta tänderna mycket ,men det hjälpte inte,nu använder jag tandtråd varje dag , det har blivitt en vana ,jag har tandtrådrullen vid tvn så när jag tittar på tv brukar jag passa på, nu är mina tänder jätte fina….och nu blir det inga dyra tandläkarräkningar,,när man inte borstar mellan tänderna så sitter det matrester kvar och gör att det blir inflammerat och tillslut
få man tandlossning….så tänk på det alla ni som inte vill gå till tandläkaren..kram till er alla från en med fina tänder
Jag har begåvats med ganska så bra och friska tänder, den enda åkomman jag får ständigt är tandsten bakom framtänderna i nederkäken. Jag går till tandläkaren varje gång jag blir kallad. Jag betalar en årsavgift på drygt 500 kr och det tycker inte jag alls är farligt. Tyvärr har jag varit alltför noggrann med tänderna och borstat på tok för hårt under ett par år vilket resulterat i att tandköttet försvunnit en del på många tänder så tandhalsarna isar rätt rejält nu. Jag är ganska nojjig över tänderna eftersom jag tycker det är äckligt med äckliga tänder och mina tänder i överkäken syns väldigt tydligt så det skulle förstöra mitt utseende rätt rejält om dom skulle börja lossna el liknande 
Ursäkta, men jag "kapar" denna tråd litegrann.
Har nu fått tid till att ta bort de där visdomständerna som de ville sno av mig. Det har hela tiden kommit annat i vägen som fått gå före. I mitten av december blev jag i alla fall av med första, utan några problem och samma kväll var det givetvis julbord på jobbet…
I torsdags drogs tanden på högra sidan ut. Dock tog det mycket längre tid nu - 2,5 timme typ! Jag bestämde hur länge vi skulle hålla på, men vägrade säga stopp och tvingas operera bort resterna. Har liksom viktigare saker framöver… Den medtagna cd-skivan hann köras igenom nästan 3 gånger innan en kollega testade och lyckades trixa ut tanden. De tyckte jag var väldigt tålmodig, men jag hade bara något trevligt att lägga koncentrationen på under tiden. Plus att det känns rätt meningslöst att inte avsluta det påbörjade.
Är det annars vanligt att man avbryter när den sitter hårdarde/krånglar mer än de först tror?

Läste i tidningen Status (hjärt- och lungsjukas tidning) att om man har dålig munhygien så påverkar det risken för hjärt/kärlsjukdom.
Snubblade över en sida från Karolinska, där kan man läsa att det är både det ena och det andra som hänger ihop med tänderna.
Har även läst i Måbra att "Den som borstar tänderna och använder tandtråd håller inte bara tänderna, utan också hjärnan, i toppskick längre. Dålig munhygien har visat sig hänga ihop med svårigheter att räkna och minnas ordkombinationer."
Ja, skrämmande med alla rapporter.
Undrar om nån politiker läst nåt av det här. Antar det är dom som tar beslut om tandvårdsreformer.
Pratat med vårdfolk som ser det som en självklarhet att ha tänderna på högkostnadskortet.
Men, som vanligt, inget händer.
Jag är en sån där människa som aldrig har problem med tänderna. Iofs kan det bero på att jag har ganska få! 
Saknar 4 permanenta tänder i nederkäken. Hörntänderna har krupit närmare av den anledningen. Saknar alla 4 visdomständer. 1 st borttagen, de 3 andra har aldrig kommit. Summa 24 st alltså, när man ska ha 32 st.
Inte lagat karies på drygt 30 år. Jag verkar inte få karies hur mkt jag än missköter tänderna. Har många gånger lagt mig efter att ha käkat godis i mängder, utan att ha borstat tänderna, nix inga hål för det. Använder aldrig tandtråd. Har ju så få tänder, dessutom rätt glest mellan några av dem i nederkäken.
Var hos tandläkaren en del i höstas, men då av anledningen att jag skulle göra en blekning. Då hade jag inte varit där på 8 år eller nåt.
Nu är tänderna mkt ljusare och riktigt fina tycker jag.
Blir kallad i februari, men då som uppföljning till blekningen.
Jag har precis varit hos tandläkaren ,har ej varit på ca 4 år på grund av ekonomin, jag hade 3 hål och en tand som gått av en bit på.
Tändläkaren var rent sagt otrevlig ,han höll ett långt föredrag om hur viktigt det är att gå minst en gång per år. Jag förklarade att det var väl bättre att jag kom nu än om 4 år till? Men´jag fick ej svar.Ska byta tandläkare kommer inte att sitta och bli utskälld och betala dyra pengar!
Det måste finnas trevliga tandläkare som tar emot fast man slarvat med tänderna
#20 Självklart. Ingen människa ska behöva bli illa bemött. Värre känns det om man dessutom betalar ganska dyrt för tjänsten
/Maria
15# min tandläkare gav upp efter 1 timmes kämpande med att få ut en av mina visdomständer och jag ångrar att han inte fick fortsätta lite till för tandresterna som blev kvar blev inflammerade och jag hade fruktansvärt ont och ingen tandkiurg hade tid att se mig förrän efter 1 månad fick leva på flytande kost och maxdos av Citdon för att överleva fy tusan alltså men väl hos tandkiurgen så gick det rätt så fort att få bort den krånglande tanden
någon här i tråden sa nåt angående muntorrhet typiskt nog så hittar jag inte inlägget nu men Xerodent som finns på apoteket är guld värt alltså
jag lider av svår tandläkarskräck och bara tanken på att ringa och boka tid gör mig rejält knäsvag så jag struntar i det och söker först om jag får ont i nån tand
Skriver först Tjej 27 år. Jag hade en visdoms tand som började smula sig och när en bit ramla ut så tröttnade jag på den och tog den minsta skruvmejseln jag hade och bände ut dom delar som var kvar. Innan jag tog ut den så smakade det hela tiden järn och blåbär med en uns var i munnen och det var ju inget vidare. Hade inte råd att gå till tandläkaren som hade rotat i munnen i 15 min och tagit 5000 när jag gjorde det själv gratis. Har roten kvar fast det gör inget för det har aldrig gjort ont efter jag tog ut bitarna.
Ingen tycker jag är riktigt
för att jag gjorde detta fast nöden har ingen lag.

Jag har hitintills haft turen att ha riktigt bra tänder. Jag blir kallad till tandhygienist varannat år, det behövs inte oftare, sägs det.
När jag var barn hade jag många hål och gick till en riktig
tandplågartandläkare hemma på landet, fy då, men har lycktas att inte få tandläkarskräck, som tur är 
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
Fick lapp på posten ida om att ja ska till tandläkaren :S blir alltid nervös även om jag aldrig haft problem.
som tur ä har jag gratis iår med å ska be om att få "frisk tand vård" och betala en viss summa per månad. annars kommer jag nog inte våga gå i fortsättningen :S
Går alltid på en årlig kontroll, sedan har jag bryggor som går sönder ibland och då blir det fler besök.
Skulle aldrig kunna skita i att gå till tandläkaren. Skulle ngt vara fel vill jag veta det nu, inte om 5 år då det definitivt blivit värre.
KAn tillägga att jag har tandläkar skräck.
Jag har aldrig haft några större problem med mina tänder. Lite tandsten som skrapas bort och ett hål i en lös mjölktand när jag var 7-8 år. Var väl en 5-6 år sedan jag var hos tandläkaren senast (skippade det när jag var för gammal för att gå gratis).
Dock borde jag uppsöka en tandläkare. Har själv förstört mina tänder under de senare åren med ätstörningar, och därmed frätt sönder emaljen lite sådär lagom för att ge mig lite tandvärk med jämna mellanrum. Kommer dock uppsöka tandläkare först om jag verkligen behöver det, skäms alldeles för mycket. Sen är det alldeles för dyrt med tandläkare dessutom.
_No way! Yes way!