Demenssjuka låses in
Var det någon som såg Uppdrag granskning i går om hur man behandlar dom demenssjuka uppe i Piteå
Dom är inte ensamma om den bhandlingen av dom demensjuka
Manlåser i dom klockan 21,00 och sedan får dom klara sig bäst dom kan tills personalen kommer nästa morgon
Tänk vad som kan hända om det skulle börgja brinna då skulle dom helt enkelt brinna inne
Det är likadant om någon ramlar omkull under natten så får dom ligga kvar tills personal konner nästa morgon
Att denna behandling är ett klart lagbrott så får detta fortsätta utan att det händer något alls för dom som bestämmer
Är det verkligen ett sådant samhälle vi vill ha där man helt klart struntar i dom funktionshindrade som har behov av praktisk hjälp av en annan person för att kunna få leva ett värdigt liv
För det är faktiskt som så att vi betraktas i dagens samhällle som enbart en stor kostnad som det gäller att minska ner så mycket man bara kan
Man ser inte att det faktiskt handlar om helt vanliga människor
Det vore mera rätt att man talar i klartext att ni kostar samhället för mycket och därför har ni inget existensberättigande i samhället och ska bort för det är faktiskt vad som säg fast i helt andra ordalag
Det är i dagens samhälle viktigare att kunna sänka skatter än att ha en ordentlig omvårdnad om dom som har detta behov
Vi som har stora hjälpbehov skapar igentligen en massa arbetstillfällen i samhället och ser till att andra personer får ett braliv med ett arbete att gå till och slippa söka socialbidrag för att kunna existera
Det är faktiskt sammhällsekonomiskt lönsamt med en god omvårdnad för dom personer somhar detta behov
Tänk på detta när ni lägger era röster i årets val hur ni vill att samhället ska fungera för er om ni blir funktionshindrade vilken omvårdnad vill ni själva då ha
Blir fruktansvärt beklämd när jag läser och hör hur det gått till bl a i Pitea. Min mormor var dement de sista åren av sitt liv och bodde på ett demenshem. Tänk om det där skulle ha drabbat henne. Fy för den lede så illa man skulle ha mått. De dementa kan ju inte tala för sig! Även om de upplever obehag lika starkt som innan de blev dementa.
Nej, det där är totalt förkastligt och fullständigt oacceptabelt.
Om man ´bara kunde få dom som bestämmer att förstå hur förkastligt detta handlande är så skulle det vara underbart
Men tyvärr så är det bara jaget som råder i dagens samhälle man struntar i solidariteten människor emellan
Att det finns dom som har det sämre är något man hela tiden blundar inför
Händer detta på ett demensboende ? Finns där ingen nattpersonal ? …måste jag bara fråga 
Nattpersonalen har en massa boendeställen som dom är ansvariga för så dom kan inte vara överallt och då gör man så här även om det bryter mot lagen
Det går att se inslaget på SVT hemsida under uppdrag granskning
Det är inte bara dementa som behandlas så här av samhället det är många andra funktionshindrade som inte får den lagstadgade hjälpen som lagen säger att man har rätt ill
Det är väldigt många som har stora hjälpbehov som förnekas av myndigheterna och med politikernas goda minne
Det är kort sagt helt sjukt att man kan välja att göra sådana "besparingar" att man skär ner på personal på detta sätt och på fullaste dummaste allvar anser att det är en okej behandling av vårdtagarna. Jag är så arg så jag kokar inombords. Såhär får det bara inte gå till!
Jag håller med alla övriga som skrivit att så här får det INTE gå till.
Vi diskuterade detta program på jobbet idag och då har vi alla erfarenhet av demensvård och forskning inom området. Själv har jag de sista 10 åren besökt otaliga demensboenden i jobbet.
Jag kan bara tala om att det ser inte ut så här överallt.Det finns mycket väl fungerande enheter lite varstans.
Nu är ju detta ingen ursäkt för att det ska få gå till så här någonstans men ett sådan här program vinklar ju allt till det allra värsta annars skulle det inte få genomslagskraft.
Oavsett så är det mycket bra att sådan här misär kommer fram. Det kommer dessutom bli större mängd dementa allteftersom vi blir äldre och den äldre gruppen blir fler.
/Maria
Även i Göteborg så fungerar det inte med omsorgen för dom funktionshindrade där ersätter man vissa hembesök med en webbkamera i dom funktionshindrades sovrum
Så omhändertagande av alla som har stora behov av personlig omvpårdnad försämras i en rasande takt i dagens samhälle
Det kommer heller inte attt bli några förämdringar förrän folket reser sig upp och verkligen säger ifrån ordentligt men det lär inte hända i dagens samhälle där det egena jaget går före solidariteten med dom som har det svårt
Självklart är det så men jag hävdar fortfarande att det finns väl fungerande demensvård på många håll med både stor kompetens hos personalen och en bemanning som är rimlig och där de dementa behandlas med både mänsklig värme och värdighet.
Man borde kunna ta lärdom av dessa ställen och låta vården vara likadan överallt.
Nu är jag inte så insatt i annan form av vård som för funktionshindrade men jag förstår att det är ett skriande behov av förbättringar.
/Maria
Visst fins det fungerande enheter men dom är i minioritet tyvärr
Alla demensboenden skulle ha bemanning hela nätter. Om dörrar är olåsta, kan en dement person gå in till en annan, kanske t om krypa ner i sängen hos denna. Eller gå ut vintertid och inte hitta tillbaka in.
Självklart ska man inte låsa in dessa personer, men man måste också tänka på att om dörrarna är olåsta, behövs personal på natten.
Missade programmet på TV, kanske pratade man om detta där…
Det handlar om att det ska finnas personal hela dygnet
Nu har Piteå lovat att anställa mera personal i alla fall så där kanske det blir lite bättre
Ja, där ser man att ibland är media bra
/Maria
Det är bara synd att det ska behövas för att dom demenssjuka ska få den vårt som lagen föreskriver
Jag såg också en del av Uppdrag granskning och blev heligt förbannad…
När dom frågade en chef för boendet i Sundsvalll vad dom hade gjort för att förhindra olyckor osv så sa chefen att man skaffat ny teknisk utrustning…
För fasen skaffa PERSONAL istället som både är kompetent och finns tillgänglig dygnet runt…
Har själv jobbat många år inom demensboende och jag har även sett att man anställer totalt okompetenta vårdare eftersom man tydligen tänker att de dementa fattar ju inget ändå…
Jag tänker även på det boende där dom dementa var inlåst ensammen…
Dom dementa upplever ofta ångest och förvirring, det är ungefär som om man skulle ge ett litet barn alkohol och sedan låsa in dom och släcka lyset…
Men jag förstår inte heller personalen som inte ryter ifrån?