Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 35118 ggr
Starfall
2010-08-30 19:01
36

Problem med käken

Hej alla!

Jag har problem med min käke och har haft dessa problem några år nu. Till en början var det inte så farligt men nu den senaste tiden är det värre än någonsin. För några dagar sedan då jag vaknade kunde jag knappt öppna munnen. Jag fick nästan lirka isär käkarna! När jag väl kunde öppna munnen small det som bara den i käkarna.

Det lät ungefär som "när någon hamrar på en plåt" enligt min bror. Det hördes alltså väldigt väl. Sedan dess har jag ont hela tiden och vet inte vad jag ska göra. Pratade med en sjuksköterska idag som rekommenderade ett tandläkarbesök i första hand. Tydligen kunde det vara att jag behöver en bettskena eller nåt sånt.. Jag ska till tandläkaren nästa vecka så får jag se vad de tycker.

Annars om inte tandläkarna tror att det har med bettet att göra skulle jag få gå till en ortoped som får kolla upp min käke. Jag kan verkligen inte ha det såhär längre, kan ju knappt tugga ens! 

Är det någon här som vet vad det kan vara?

Mvh
Caroline

Maria
2010-08-30 20:47
2

Jättebra att du ska till en tandläkare snart för de brukar vara duktiga på sådant.

Är du spänd i käkarna så är avslappningsövningar bra. Att försöka "tappa hakan" flera gånger om dagen till exempel.

Du får gärna skriva vad tandläkare saGlad

/Maria

Tangotime
2010-08-30 23:00
1

Jag har precis som du, jätte svårt att gapa vissa dagar. Det gör ont och käken känns helt låst. Jag gick genom vårdcentralen och krävde en remis till odontologen. Blir bra MYCKET billigare att gå den vägen då högkostnadskortet gäller. Går du till tandläkaren får du betala hela kalaset själv…

Jag fick en bettskena som faktiskt hjälper (om man är duktig på att använda den.) Fick gå jätte många gånger på återbesök och dom mäter hur mycket man kan gapa varje gång osv. Man får även en lapp med övningar man ska göra flera gånger/dag för att stretcha käken. För mig var det omöjligt att komma ihåg att göra dom där övningarna. Men skenan gjorde sitt! Den är kanon bra att ta till månadsvis när man pressar på nätterna. Se till att du får en HÅRD skena! Dom mjuka är bara tillfälliga och dom biter man snart sönder.

Starfall
2010-08-30 23:19
0

#1 Tack för tipset, ska prova några övningar. Dock kan jag inte öppna käkarna tillräckligt mycket för att "tappa hakan". Om jag försöker gör det jätteont

#2 Då har vi kanske samma problem! Jag tror nog det kan vara att jag behöver bettskena också. Ska beställa tid hos vårdcentralen denna vecka och hoppas på att få en tid så snart som möjligt. Vill inte ha det så här längre Rynkar på näsan
Jag har en fråga till dig. När du öppnar käkarna, känns det som att käkarna liksom "hoppar ur led" på ena sidan? Det gör det på mig. Min högra sida är hemsk! Om jag tuggar på något segt känns det som att käken hoppar ur led, låser sig och sedan återgår till sitt normala läge igen. Jag har inte alltid haft problem. Dessa problem med mina käkar fanns bara där helt plötsligt när jag vaknade en dag för flera år sedan. Sedan den dagen har mina käkar varit såhär. Tycker det känns så konstigt Rynkar på näsan

Tangotime
2010-08-31 08:45
0

#3 Ja så har jag precis! Men käken hoppar inte ur led, fast det känns så. Och när man tittar på käken hoppar den åt sidan lite. Känns lite som det är två lägen på käken när man öppnar och stänger fast det bara ska vara ett. Förstår du hur jag menar? Tungan ute

Min tandläkare förklarade att det är för att man biter hårdare på ena sidan så den muskeln blivit större. Eller spänd. Så antagligen gnisslar du tänder också. Du behöver en bettskena så ligg på dom om en remiss! Jag fick bli arg och sa att jag pratat med min tandläkare som inte verkade veta vad hon pratade om så "henne litar jag inte på". (visslar lite oskylldigt.)

ttss
2010-08-31 20:02
0

3# hoppar den ur/i led varje gång du öppnar och stänger munnen, tuggrörelser. Testa då att skuta fram underkäken (knäpper det till en gång då, så ska du sedan göra tuggrörelse med underkäken utskuten.

Tangotime
2010-08-31 23:06
0

#5 Va?

ttss
2010-09-03 14:16
4

6# vadå?

Tangotime
2010-09-03 21:47
0

Testa då att skuta fram underkäken (knäpper det till en gång då, så ska du sedan göra tuggrörelse med underkäken utskuten.

Hur sjutton menar du? Skulle det hjälpa? Har gått hos odontologen i flera månader och ingen har ens nämnt att man ska tugga på ett visst sätt?

ttss
2010-09-04 02:33
0

Odontologen sa till mig att jag skulle göra så, men skall förklara lite nogranare, ser att det äv väldigt otydlig.

Knäpper i käken varje gång jag gör tuggrörelse på normalt sätt, kan inte pga det gapa helt heller. Däremot om jag skjuter fram underkäken, som en bulldog (eller vad dom heter) och jag tuggrörelser i den positonen så skulle det hjälpa, alltså träna en stund om dagen genom att göra så.

Tangotime
2010-09-04 09:46
0

#9 Okej, du menar alltså att det är ett steg i träningsprogrammet?

Då hänger jag med! Det skulle jag också göra. Men bara skjuta ut underkäken och "vagga" den uppochner och sen åt sidorna likadant.

Jag trodde du menade att man skulle ÄTA på det sättet Förvånad

ttss
2010-09-04 16:42
1

Va bra. 

Äta så måste vara svårt Flört

Starfall
2010-09-11 18:36
0

Nu har jag varit hos tandläkaren och fått en ny tid för att göra ett tandavtryck och sedan få en bettskena. Kommer nog bli ganska jobbigt att sova med den men om det hjälper är det ju bra :)

Trevlig helg!

kramar

Maria
2010-09-11 19:15
0

#12 Det ska bli väldigt spännande att få höra vad du tycker om resultatet.

Hoppas det hjälper och att du skriver vad du tyckerGlad

/Maria

Tangotime
2010-09-12 09:04
0

#12 Första nätterna dreglar man som en hund efter en köttbit Skrattande Men det försvinner efter ett litet tag så stå ut så blir det bättre! Och sköt skenan väl så kan du använda den LÄNGE i perioder när du behöver det! Min tandläkare sa att den kan hålla uppåt 30år om man sköter den och inte biter sönder den totalt :-)

Lycka till!