Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 4407 ggr
Emelie-E
2010-09-10 00:29
0

Gnisslar tänder

Jag misstänker att tre av mina framtänder har spruckit för att jag har gnisslat mycket tänder. Är det möjligt?
Och kommer det göras något åt det i så fall? Har inte varit hos tandläkaren på över 1½ år, och upptäckte den första sprickan för lite mer än ett halvår sedan kanske.

RuiXue
2010-09-10 14:06
0

Det som kan göras är att du kan få en bettskena för att undvika att gnissla tänder. Men hur och om de gör något åt sprickan låter jag vara osagt.

Jennie

Maria
2010-09-10 14:52
0

Det är sällan att just framtänderna är inblandade när man gnisslar tänder utan oftast är det kindtänderna. Om du biter ihop vanligt. Möts dina framtänder då? Oftast brukar framtänderna där uppe vara en bit utanför dem därnere men vi ser ju alla olika ut i munnenFlört

/Maria

Emelie-E
2010-09-10 16:01
0

#2 Jo, men då biter jag väl ihop på ett sådant sätt att framtänderna ligger och nöter mot varandra när jag sover.
Sen kan jag även vakna av att jag har pressat ihop tänderna så hårt samtidigt som jag har rört käken vilket har lätt till att tänderna "glider av varandra" (vet inte hur jag ska förklara) och då gör det galet ont!

Maria
2010-09-10 16:46
0

#3 Det är bara att knata iväg till tandläkarenFlört

/Maria

mongu
2010-09-11 00:02
0

# 3 Helt klart så ska du gå till tandläkaren innan det blir värre. Du pressar väl så hårt att det är därför som tänderna har spruckit.

För annars är det inte så ofta framtänderna utan kindtänderna.

Är det nåt som gör att du pressar tänder? Ellr har du alltid gjort det? Är du stressad just nu?

Försök tänka efter så kanske du har svaret på varför det är så just nu.

Men först ett besök hos tandläkaren.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!