Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 11301 ggr
Sovgott
0

Insektsbett

Har ni blivit insektsbitna i sommar?

Hur reagerar ni på insektsbett?

Finns det fler än jag härinne som är överkänsliga mot insektsbett?

Jag blev biten av något flygfä igår och har ett rött hettande märke stort som en tennisboll i omkrets på armen. Ont gör det och svullet är det. Rynkar på näsan

RuiXue
0

Fick ett fåtal myggbett i Kina, men de kliade inte alls eller bara lite. Har nog blivit allt för uppäten i Sverige så jag blivit immunTungan ute

Testa att kyla ner svullnaden lite och se om det hjälper. Stryka på hydrokortison salva kan kanske hjälpa också eller någon salva med lokalbedövning i.

Jennie

Bergspuman
0

Ta antiklådpiller och allergimedicin också, t ex Clarityn. Får ner den allergiska reaktionen. Ihop med lokal smärtstillande salva och kyla, kan det få dig att känna dig bättre. Det brukar gå över inom 2-3 dagar.

Maria
0

Jag brukar alltid skryta med att myggor och annat som biter inte ger sig på mig men i år har det varit annorlunda.

Vi paddlade i dalsland vid midsommar och jag blev biten hela tiden. Nu fick jag visserligen "normala" bett som blev små bulor och kliade i några dagar men det var ganska nytt för migGlad

/Maria

evrekaw
0

Läste för länge sedan något om att vissa blodgrupper skulle vara mer attraktiva för myggen… Vet inte om detta stämmer eller var en obevisad hypotes… Är det någon annan som hört/vet om detta?

Här där jag bor är det inte mycket mygg. Nåt enstaka bett får man, men… det blir bara, vad jag antar är, rätt normala myggbett.

Till barnen har jag alltid använt Xylocainsalva och det har fungerat bra mot klådan.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
0

#4 Jag har också hört det där med blodgrupp men vet inte så mycket mer.

Det sägs att om man äter öljästtabletter ska myggen bita mindre eller om man är en stor vitlöksälskareTungan ute men jag vet inte heller om detta stämmer.

/Maria

Maria
0

Förr när vi hade sommarstuga gränsade den tillen hästhage med ett 50-tal hästar vilket var trevligt men det drog enormt massa "bromsar" eller "blinningar".

Både min man och son fick stora rejäla svullnader medan jag alltid klarade mig.

De använde gamla hederliga SalubrinGlad

/Maria

Karmatarerskanise
0

Har fått några få. De har varit helt normala små kliande bett.

Vissa år får jag gigantiska.

Sovgott
0

Hittade tack och lov en tub hydrokortisonsalva i badrumskåpet. Den hjälpte mot klådan. Glad Salubrin gjorde skadan bara värre för min del.

Tror det var något slags blinning eller broms som bet mig. Har alltid fått megabett efter såna.

Intressant det där med blodgrupper. Jag vet dock inte vilken blodgrupp jag har. Men mitt blod verkar vara attraktivt för blodsugare. Obestämd

Anders 50
0

Här ute på landet så går det knappt att gå barbent nu för alla bromsar och blinningar.

Jag har mest ont av betten i början, och då hjälper outspädd Salubrin. Efter ett tag så får jag mindre ont av betten, men visst känns och kliar de en stund!

Däremot är jag superallergisk mot getingstick. Har alltid en spruta och cortisontabletter till hands under getingsäsongen, och efter dessa så blir det till att åka till akuten!

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Kaninisen
0

Blev för första gången stucken av en geting för 5 dagar se. i pannan. Fick huvudvärk och somnade, senare va ja tvungen att ta en värktablett för det gjorde ont. Idag kliar det lite. Kan inte miinnas att någon ja känner reagerar aså¨här men kanske är ett myggbett ja fått nu eller något..? Får helt enkelt hålla mig undan från getingar. ;)

Anders 50
0

Ett tips som lindrar getingstick är att fukta huden och gnida över bettstället med en magnesyl.

rebelme
0

har fått massa bett å mina blir precis som du beskriver iblan vill man hellst undvika å gå ut bara för de :/

Finns de nån som har nåt tips på hor man får bort både bett å insekter?

te mej söger dom alsolsprit å hydrokortisonsalva å allergi tabblet…

Bergspuman
0

Det finns något som heter After Bite att köpa på Apoteket. Det ska man badda på myggbetten. Det kan svida som tusan men det lindrar verkligen. Badda flitigt med det de första dagarna.

Använd också xylocainsalva, det dämpar smärtan. Samt Clarityn eller annan antiallergitablett, det dämpar den allergiska reaktionen.

Den här kombinationen kan göra att man mår bättre, men det lär ändå dröja en 2-3 dagar innan värsta klådan gått över.

Is, inpackat i en tunn handduk, är också att rekommendera.

Sovgott
0

#11. Är det acetylsalicylsyran som hjälper?

Anders 50
0

#14  Det sägs så…läst om detta tipset från många.

RuiXue
0

Jag la alltid på en sockerbit på getingstick när jag var litenObestämd

Jennie

rebelme
0

# 13 de lät som nåra vettiga tips får nog ta å åka te apoteket imorrn :P

[Tassy]
0

för att få bort gadden eefter en geting som stuckit så kan man ta ett hårt plastkort (bankkort, körkort, kreditkort) och dra över sticket, då brukar gadden följa med ut och smärtan avtar.

[Mqvist]
0

Märkte inte ens att jag hade blivit biten, förrän jag såg fullt med blod på min vita socke. Blev svullen, men är inte det längre.

Vet inte exakt vad som bet mig, men det måste ha varit något flygfä.

Mitralis
0

Har fortfarande kvar ärr på benen efter myggbetten som jag fick tidigare i somrasRynkar på näsan Så har jag aldrig fått förut.

Karmatarerskanise
0

Fick två stora myggbett inatt. Ååååh vad dom kliar!

Anders 50
0

Ja nu har myggen vaknat till ordentligt!