Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: sjukdom-ohälsa
Läst 16924 ggr
ttss
4

Alla mina leden knakar, alltid! Hoppar ur led?

Alla mina leder knakar, om jag liksom sitter och böjer mina tår så knakar det en gång på ner vägen och en gång på uppvägen, hur många gånger jag än gör detta. Har även detta problem i käkleden, framförallt vä. fast mycket värre. Var hos en läkare med käken som sa att det hade något med bindväven, att kulan typ hoppar ur "skålen", problemet är att jag har detta i alla leder, det blir värre, och har börjat göra ont.

[Tassy]
0

Det kan vara hypermobilitetssyndrom, eller EDS-ehlers danlos syndrom som du lider av, och som läkaren menade. Jag misstänks själv ha något av dessa och ska få göra en utredning så småningom.

Musiken
0

Jag knakar ocksa forskrackligt.. Behover bara dra in revbenen sa knastrar ryggen till. Dock sa knakar och knastrar allt inte hela tiden. Axlarna och kaken sitter dar de ska

AlbaStiffler
1

Tror jag läst att man kan ha någon vitaminbrist som gör att man får mindre vätska i lederna (som gör att det knakar om man har för lite). Kanske något att googla på och prata med doktorn om.

Knakig rygg kan ju vara en hel hög med knutar som knastrar. Prova en bra naprapat som kan knäcka till ryggen så brukar det sluta knastra!

ttss
0

Ryggen har inte knakat, förutom en gång för ett halvår sedan du jag fick något typ ryggskott eller liknande som small till när jag stod lite framåtlutad med ryggen. Pang sa det, sen var det ända att ligga still i sängen och när jag skulle gå på toa så kräktes jag och svimmade. 

Det som mest knakar är fotleder, tår, fingrar, handlerer, käkleder, dem knakar alltid hur många gånger jag än tex. rör tårna upp och ner. 

1 # Ska gå in och läsa om hybermobiltsyndrom. Jag har ingen speciel hud, eller vig het förutom i händer och fötter, men det kanske beror på att jag har varit sängliggande i ett år och väger för mycket. 

2# okej, jag tror att om det bara knakar första gången man gör det, alltså inte två gånger på raken, så hade det något med vakum att göra. Men det står att "det är därför man inte kan knäcka sina leder två gånger på raken" (medesamma efter varandera). 

3# på grund av min sjukdom (crps), med svår allodyni, så går det knappt att snudda min rygg. Ska ta och titta på det där med vitamin brist.

ttss
1

På alla sjukdomar jag läst om måsta man vara ordetligt överörlig, det enda specialla jag kan göra är att dra ner tummarna mot armen.

Men detta man kanske som jag tidigare sagt ha att göra med 1 års sängliggande och övervikt?

mongu
0

# 5 Vad har utlöst din crps? Nån skada?

Det är inte bra när man blir sängliggande så som du blivit. Man tappar otroligt mycket muskelmassa och kan till och med bli benskör om inte skelettet blir ordentligt belastat.

Äter du allsidig kost så du får i dig allt?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ttss
0

6# Crps en utlöstes efter ett trauma, 

Äter när jag är hungrig och behöver.

mongu
0

# 7 Kan du på nåt sätt röra dig? Så ditt skelett får belastas?

Det är A och O för styrkan i skelettet.

Att du äter när du är hungrig och behöver betyder det att du äter regelbundet? Eller är det kanske mer en dag och mindre en annan?

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

ttss
0

Nej jag kan inte röra mig mer än vad jag gör. Skall däremot höra med läkaren om benscann. 

Jag har fått dålig aptit men försöker få i mig tillräkligt.

RuiXue
0

Har haft knäppande stortå i flera år och mitt högra knä knakar och har sig också en hel del. Många av mina leder knakar rätt mycket nu när jag tänker efter och jag kan lägga tummen helt mot armen på båda händerna utan att det gör ont. Mina höfter är rätt överörliga också, har till och med en turnout i balett standard utan att ens träna för detOskyldig

Så visst kan man knaka i lederna helt sanslöst mycket. Ibland får jag ont i leder utan anledning också. Vet inte varför, men skulle inte förvåna mig om jag är överrörlig.

Jennie

MissGT
0

Knakande av leder kan ofta bero på att musklerna är spända eller dålig cirkulation i lederna, så det hör med stor sannolikhet ihop med att du varit sängliggande i ett år!

ttss
0

11. Hade knakande leder innan dess.

MissGT
0

#12: Du kanske hade dålig cirkulation och spända muskler innan dess med?

ttss
0

Nej. Det var jag hade jag inte. Det hör inte ihop med något sådant hos mig.

Maria
0

Men om du har en diagnos med ett års sängliggande så borde du vara i kontakt med någon sjukgymnast tycker jag. Man kan göra rörelser även om man är mycket begränsad.

/Maria

mongu
1

# 14 Du har väl en sjukgymnast i det team som jobbar med dìg? För du har väl ett team runt dig?

Ha en bra dag! Mongu.

ttss
0

Jag har ett stort team. Nej jag har inte kunnat gjort mer än vad jag gjort.

Men sängliggandet (inaktiviteten) nämde jag bara för jag tänkte att det kunde ha att gör med att jag inte är något speciellt överrörlig. Inte för att det har med mina leder att göra.

Maria
0

#17 Men var det inte knakningar i dina leder som var huvudfrågan? Då är ju sängliggandet en stor bidragande orsak tror jag i alla fall.

/Maria

mongu
0

# 18 Tror också sängliggande och den inaktivitet det ger har mycket stor orsak till dina knakande leder.

Det har gjorts många studier om vilken fara det är att va inaktiv, T.ex har helt friska personer fått va sängliggande i några veckor.

Kan lova att de veckorna hade stor betydelse för hur de mådde sen. Det händer mycket på kort tid om man blir sängliggande utan att kunna belasta sitt skelett.

Därför undrar jag vad du får för typ av hjälp av sjukgymnast och även arbetsterapeut?

För på nåt sätt måste du väl kunna träna? I alla fall så du får belasta ditt skelett?

Ha en bra dag! Mongu.

Elshira
0

Jag knakar också här och var, lider dock inte av det.

Var dock till doktrn då jag kan dra axeln ur led samt flytta handlederna. Men det stämmer inte in på att man är överrölig då man är det i hela kroppen. Kakningarna var inte heller något att bry sig om tyckte han - vad vet jag.

Jag är dock en helt vanlig ungdom som äter varierad kost och rör på mig.

Hakuna matata!

ttss
0

18, 19. Mina leder knakade så här långt innan jag blev så dålig, så det kom inte i samband med att jag blev väldigt inaktiv. Så det har inte kommit som en biverkning av inaktiviteten. 

Jag har som jag skrivit ett stort team runt mig som täcker varje del, så att säga. Och tro mig, jag är medveten om allt som förstörs pga inaktiviteten. Men det finns dock inget mer jag kan göra förens jag har fått bukt med smärtan.