Rosfeber
Jag har inte varit direkt förtjust i blommor mer än att de är en färgklick i naturen. Det kanske är därför jag nu blivit drabbad av rosfeber i foten och smalbenet.
Men Leffe då. Du är mer drabbad än någonsin nu.
Hur kommer detta sig?
/Maria
Jag har fattat det så att man blir känsligare på grund av P A H. Misstänker att kroppens hela försvar går åt till den. Läste att man blir känsligare för rosfeber om benen är svullna (ödem) och det är mina ofta tack vare P A H.
Jag väntar på nästa grej snart
Det är bara att rycka på axlarna
Vi får verkligen hålla tummarna att det stannar härvid.
/Maria

Leif!
Ajdå det var inte roligt. Tyvärr så har rosfeber en benägenhet att återkomma när den väl börjat.
Hoppas du fått bra behandling nu. För det är jätteviktigt.
Inte för att skrämmas men då min man efter sin bypassoperation 2006 varit drabbad av rosfeber tre gånger.
Första gången, hösten 2008, så visste vi inte vad det var och han visade inte sitt ben heller, för i så fall hade jag fattat direkt.
Det började som en infektion, feber, allmän sjukdomskänsla och även kräkningar.
När han kom iväg till akuten så hade han över 40 graders feber och var mycket dålig. Benet ilsket rött.
Han blev inlagd på infektionsavdelning med sluss till rummet. Första tiden hade han intravenös antibiotika. Men sen kunde man byta till tabletter så han kunde komma hem.
En tid efter skulle vi åka till Teneriffa, för att inte råka ut för en ny rosfeber under tiden där så fick maken utskrivet antibiotika för att kunna starta behandling.
Allt var lugnt fram tills början av maj i år, samma vecka som jag skulle steloperera min rygg, då insjuknade maken i rosfeber. Men nu var jag direkt vaksam på symptomen och han startade med antibiotikan med en gång.
Infektionen la sig även denna gång och det var lugnt fram tills i början av juli, två månader efter den förra rosfebern.
Men jag hade vid ett tillfälle haft telefonkontakt med min läkare och då samtidigt bett om antibiotika för maken. Så det fanns hemma även denna gång.
Förra veckan så hade jag igen en telefontid med läkaren och fick då recept på antibiotika till maken och denna gång för två uttag.
Så rosor i all ära men dom ska inte va på ben och fötter eller nån annan stans på kroppen. Bättre då att dom är i vas eller planterade.
Hoppas du snart blir bra Leif.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#4 För mig började det tydligen som en inflammation i foten, som behandlades och gick över. En vecka senare började det igen och då mycket värre. Foten svullnade upp och blev röd. Det kändes som det brann i foten. Akuten misstänkte rosfeber och jag fick Kåvepenin, tre gånger per dag och Citodon mot värken. Kuren varade i åtta dagar. Foten blev bättre, men i bra. På kvällen det nionde dygnet blev foten värre än någonsin svullen och röd även upp med smalbenet. På tisdagen skulle jag ta blodprover på vårdcentralen och tänkte då att husläkaren fick titta på eländet. Just den dagen var inte husläkaren där. Sköterskan rådde mig att omgående åka till akuten. KS denna gång också. Kunde inte längre få på mig Foppatoffeln på foten. Hamnade på infektionsakuten direkt och de kom fram till att det var rosfeber. Fick ny starkare antibiotika Dalacin, en äcklig smak och violett färg samt stor kapsel, som ska tas tre gånger per dag. Fick dessutom starkare smärtstillande Dexofen, innehållande morfin. Problemet med medicineringen är att de får inte kollidera med Waranet och Tracleer, min lungmedicin). De lindade även stödförband. Efter två dygn känns det redan bättre, men nu har jag tagit bort stödförbandet. Det kliade för mycket och hade börjat slaka. Svullnaden har väl gått ned. Den nya behandlingen ska jag ta 14 dagar, men fick bara utskrivet för tio dagar. Det är enligt apoteket dessutom det vanliga

# 5 Jag kommer inte ihåg vad maken fick för intravenöst antibiotika men när han fick för att ha hemma så var det Kåvepenin som de skrev ut.
Så även nästa gång. Men nu senast så skrev vår ordinare husläkare ut Herracillin som är starkare och tar mera på dessa bakterier. Hon sa också att det var lite konstigt att maken fått Kåvepenin och inte Herracillin direkt då det tydligen fanns studier på att rosfeber lättare kunde komma igen vid behandling med Kåvepenin.
Men det viktigaste är att va vaksam då det tyvärr lätt kan komma tillbaka.
Du må tro att apotekspersonalen var förvånad och undrade varför maken fick antibiotika med två uttag.
Samma när jag hämtade ut hans förra då hade det gått en vecka sen läkaren skrev receptet vilket gjorde att jag fick förklara varför vi inte hämtat det tidigare.
Du kan inte ha stödstrumpor? Tänker om du lätt svullnar. Maken svullnar särskilt på vänster ben där det togs blodkärl för att sätta istället för hans dåliga kranskärl. Så för honom är stödstrumpa det bästa.
Fast det är inte alltid han vill ha det.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Ska prova det. På mig är det också vänsterbenet som svullnar mest. Det kan eventuellt bero på att jag har höftprotes på vänstersidan sedan några år tillbaka. Svullnaden kommer mest i samband med att anfåddheten blir för stor och högra hjärtkammaren får jobba för hårt med att pumpa blod till lungorna. Det blir med andra ord hjärtsvikt. Har fått extra vätskedrivande att ta vid behov. Vätskedrivande sänker ju blodtrycket och det gör också lungmedicinen. Allt är en balansgång
Jag fick klåda på smalbenet. Om det beror på rosfebern eller biverkning av Waranet vet jag inte.
Kan tala om att svullnaden på foten och rodnaden nu nästan är borta. Likaså klådan

Va bra att det är på tillbakagång.
För mig låter det troligt att klådan kommer av rosfebern. Tror att det kan påverka dels med den rodnaden och svullnaden.
Hoppas du slipper få rosfebern som en följeslagare som min man fått. Roligare kan man ha.
Ha en bra dag! Mongu.
Risken är väl som du säger att den kommer tillbaka då den gillar svullna ben. Hoppas din man klarar sig ifrån den i framtiden
Jag drabbades av röda ben och fötter år 2000. Trodde det var soleksem så jag gick till läkaren för att fråga vad jag skulle göra. Hade problem att gå, då mina fötter såg ut som klumpar.
Detta var inget eksem utan rosfeber från knä till tånagel på båda benen. Fick om det året efter och har sedan dess varit förskonad, tills nu. Benen illröda och gör ont.
Sökte lite fakta om detta.
Enligt wikipeida står det så här.
Rosfeber (erysipelas) är en bakteriell infektion i läderhuden (dermis).
Rosfeber är en bakteriesjukdom som vanligen orsakas av s.k. betahemolyserande streptokocker. Även stafylokocker kan ge upphov till sjukdomen. Det är sålunda ingen egentlig "egen" sjukdom, utan mer ett sjukdomstillstånd som kan ha flera orsaker. Bakterierna utgör ofta en del av patientens normalflora och har vid sjukdomen kunnat penetrera huden. I regel finns en hudskada bakom, exempelvis ett skärsår, skavsår, kroniskt bensår etc., men det är inte alltid som man kan finna ingångsporten. Vätskesvullen vävnad (ödem) gör ofta ovanliggande hud extra känslig för sjukdomen.
Rosfeber kan sprida sig snabbt och i värsta fall leda till blodförgiftning (sepsis). Den drabbade bör därför uppsöka läkare. Behandling är oftast penicillin eller annan antibiotika, i allvarligare fall intravenöst. Under sjukdomstiden rekommenderas avhållsamhet från fysisk ansträngning.
Den som drabbats av Rosfeber kan ofta få det igen på samma plats.
Sjukvårdsupplysningen skriver så här:
Rosfeber är en infektion i huden som vanligtvis visar sig på benen eller i ansiktet, men kan komma även på andra delar av kroppen. Den orsakas av bakterier som normalt kan finnas på huden även när man är frisk. Om man har ytliga sprickor eller sår i huden kan bakterierna tränga in. Symtomen utvecklar sig under något eller några dygn.
Om man är svullen i benet eller armen har man en minskad blodcirkulation i huden och då ökar risken för att få rosfeber. Det kan till exempel gälla om man har haft en blodpropp i ett ben. Risken för att få infektionen är också ökad för kvinnor som har opererats för bröstcancer och efter det är svullna i armen.
Rosfeber smittar inte. Man kan få sjukdomen mer än en gång.
Vanliga besvär är
rodnad som snabbt breder ut sig
smärta och svullnad i det infekterade området
feber.
Ibland kan man också må illa och kräkas.
Rosfeber behandlas med antibiotika. Ibland kan man behöva få det direkt i blodet med dropp.
Om man har lätt för att få rosfeber, till exempel om man har bensår en längre tid, är det viktigt att sköta huden noga. En mjukgörande kräm kan göra att man inte så lätt får små sprickor där bakterier kan tränga in. Småsår bör man tvätta och skydda med plåster.
Om man misstänker att man fått rosfeber ska man söka vård direkt på en vårdcentral eller akutmottagning. Man kan alltid ringa sjukvårdsrådgivningen för att få råd om vart man ska vända sig.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Ja rosfeber är otäckt. Då det ju så snabbt kan gå till en blodförgiftning. De gånger min man haft det så har det knappt gått att se vart bakterierna tagit sig in. Men in har dom kommit.
Så det gäller att va observant särskilt om man haft det en gång.
Ha en bra dag! Mongu.
Min man fick rosfeber efter ett kattbett
/Maria

Ja det är lurigt med dessa bakterier och katter har ju en massa sånt i sig. Så kattbett ska man va försiktig med.
Ha en bra dag! Mongu.
För fyra dagar sedan avslutades att omgången av behandling av rosfebern .Det kändes ganska bra, men i går började det blossa upp igen. Idag har jag ont och är svullen och röd. Ska försöka stå ut till i morgon för att få en akut tid hos husläkaren. Tror det är bättre än olika läkare varje gång på akuten. Känner bara en stor bwsvikelse just nu

Leffe jag tycker du ska söka akut. Efter vad jag varit med om med min man så vet jag att det kan gå ruskigt snabbt.
Så snälla åk in direkt. Vänta inte tills imorgon.
Ha en bra dag! Mongu.

En sak som jag tänkte på är att du kanske ska ha en kur antibiotika hemma ifall du får symptom. Då behöver du inte åka in direkt varje gång utan kan starta behandlingen själv.
Hör med din läkare får du se, det har min man nu. Han får utskrivet för två gånger så han ska ha hemma jämt.
Ni kan tro att personalen på Apoteket undrar varför han ska ha två uttag-
Ha en bra dag! Mongu.
Sorry mongu. Jag väntade tills i morse. Nu blir det samma tablett som sist , men 2/dag istället för 3. och 15 dagar i stället för 10. Det blev blodprov ocså: Sänka för hög och dt är inte konstigt på grund av infektionen. Sedan blodprov för att kolla benröta. Fick ej svar där.

Du gör så klart som du känner är bäst. Det är bara det att så sjuk som min man blev av att vänta så gav jag dig rådet att åka direkt.
Kan du få antibiotika att ha hemma så du kan starta med en gång nästa gång? För det verkar tyvärr som rosfeber gillar vissa personer
Ha en bra dag! Mongu.
Det var knappt att jag stod ut. Morfintabletterna tog inte längre. När det gäller antibeotika hemma tror jag inte att jag kan få det nu för det verkar som det är samma utbrott hela tiden som inte blivit behandlat tillräckligt länge. Den sista kuren gjorde foten så gott som bra, men kuren skulle varit längre så hade det blivit bra. Så menar husläkaren. Vi får se hur det blir i framtiden

Jag hoppas det ger med sig nu. Men va vaksam på symptomen framöver.
Om det kommer tillbaka fler gånger så kanske det ändå kan va bra att få starta upp behandling direkt.
Ha en bra dag! Mongu.
Hoppas verkligen att det håller sig bra nu Leffe
/Maria
#21 Ja det är när det kommer nya omgånger jag hoppas få göra som du säger
#22 Det hoppas jag med så man får länga jobbet på lungorna istället
Nu är det så att Leffe och jag tydligen smittar varandra genom telefonen
Jag åkte akut i söndags och fick mina egna misstankar på pränt. Rosfeber. Mitt kommer tydligen som en följd av bältrosen. Sen har jag vatten i benen.
Frågade om de inte kunde tappa mig, då jag har haft detta hela sommaren. Men icke sa nicke. Mitt blodtryck var för lågt enligt dem, ovanligt högt enligt mig.
90/60, det är högt för mig. brukar pendla mellan 50/40 och 70/50. En gång fick jag till och med guldstjärna av husläkaren 110/70, men sen sjönk det. Fast idag ska jag upp och linda mina ben och jag kommer tjata om att tappa vattnet, om de så ska lägga in mig. Är så less på allt.
Tur jag har Leffe att snacka med när det känns svart. Vi peppar varandra
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?