Klimakteriebesvär
Är det någon mer här inne som lider av klimakteriebesvär?
Jag har haft glädjen att ha mens i tre månader nu… Sover dåligt och känner mig som om jag har kronisk PMS.
Var på hälsokost och de rekomenderade ett preparat som heter: Remifemin.
Är det någon som testat det? Jag köpte en ask i alla fall. Man kan ju alltid prova tänker jag…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Jag är väl på väg in i en fas som föregår riktiga menopausen… 46 år nu.
Hade något grymt besvär med mellanblödningar i våras.
I april hade jag 8 blödningsfria dagar tror jag. I maj i princip samma sak. Sedan har det varit som bortblåst. Mensen regelbunden igen.
Men jag vet ju att det barkar "nedåt". Inom 3-4 år lär det vara fullt sprutt på den fronten.

#1 Läste om det på nätet och innsåg att… Sömnbesvär, nervösa besvär, oro osv. var en del i det hela…
Som bipolär blir man ju fundersam hur man ska kunna veta vad som är vad… Men jag tänker att, under hela mitt liv har jag alltid mått bra på våren och sommaren…
Men i år har jag mått skrutt även våren och sommaren - vilket är ytterst ovanligt för mig. Tror det hänger ihop med menopausen.
Kanske borde man ta ett blodvärde när man blöder så här mycket också… Man kan ju bli trött och dassig av att gå omkring med för lågt blodvärde också tänker jag…
#2 Håller med dig om att det är svårt att skilja olika typer av depressiva symtom från varandra!
Nu när jag är deppad och tror att det beror på jobbet, så ser och märker jag symtom som dels är typiska för deppen, dels har med utarbetning att göra. Så jag är väl dubbel-deppad då??? 
Men jag tycker absolut du ska kolla blodvärdet, det går ganska fort att få sänkt hB och ferritinvärde, och har man järnbrist blir man mycket riktigt trött och det kan även det leda till depressioner!
Jag vet… lider av järnbrist sedan drygt 7 år, den upptäcktes först för 1,5 år sedan..
Hur gammal är du förresten?

#3 Jag är 43 och det låter ungt, jag vet… Men jag har kopierat min farmor ang allt annat hittills - från bipolär sjukdom till framfall och struma och… nä, orkar inte dra allt…
Men hon gick in i ett tidigt klimakterie också… Dessutom sa gynekologen som opererade mitt framfall att jag var påväg dithän. Hon sa något om mina slemhinnor och skrev ut något som heter Ovesterin…
#4 Ah jag förstår. Ja, det är väldigt individuellt när en kvinna går in i klimakteriet, en del tidigt, en del mycket senare. Och det brukar finnas en stark ärftlighetskomponent i det också.
Om jag då ska kopiera min mamma, så blir det inte dags förrän jag är runt 54-55!!!!!
Stackars dig i alla fall att behöva dras med det också!
Bra att du tar hand om dig och hoppas att du får bra effekt av medlet du köpt!

#5 Om det funkar ska jag propagera för det så att andra kan testa!
Och, jo, jag har också förstått det så att vi "ärver" vårt underliv i väldigt hög grad…
Jag har ärvt min farmor i löjligt hög grad… Men, brukar tänka att hon blev 90 fast hon långt ifrån var någon renlevnadsmänniska eller idog motionär…
Så har jag fått allt skit lär jag väl få det som var bra också… ingen demens där inte - hon var knivskarp in i det sista. Dog av en lunginflammation som kunde ha förhindrats om hon inte misstagit hostan för sin sedvanliga rökhosta…