Ställde mig på vågen imorse
För första gången på länge. Det var ingen uppmuntrande "läsning". Jag har lagt på mig totalt 15 kg på 1 år.
Visserligen får jag skylla på mina antidepressiva, de kan visst ha den bieffekten. Jag fick lov att sätta in medicinen igen i början på augusti förra året. Men nu är det dags att göra något åt det, vända utvecklingen.
Bra ändå att veta var man ska "börja" liksom…
Suck.
Aj aj aj, det var ingen roligt att se kan jag tänka, ja det är ju bara att ta tag i saken.
Inge roligt det där med tabletter, men har man inget val så har man inget val, det är bara och äta och se glad ut
.
Jag vet inte om jag vågar ställa mig på vågen, jag har ju ätit massa kortison en månad. Jag tror jag tar det en annan dag.

Be om att få byta sort! Det finns mängder med preparat och alla har inte viktökning som biverkan… Har du fått Cyprexa?
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Nej, har Cipralex.

#3 Det finns flera preparat som har samma effekt som Cipralex men som inte påverkar vikten lika mycket. Prata med din läkare och be om att få byta.
Glad att det inte var Cyprexa - den medicinen borde förbjudas! Folk går upp 30-40 kilo på nolltid av den. I USA pågår stämningar emot flera läkemedelsföretag som marknadsför antidepressiva med enorm viktökning som följd. Här i Sverige fortsätter man med dessa preparat som om ingenting hänt.
Jag fattar inte hur de tänker. Blir man lyckligare av att gå upp 15-40 kilo i vikt? Dessutom är det inte hälsosamt med ett för högt BMI. Dessa preparat borde portas även i Sverige. Men här avvaktar man bara snällt hur rättegångarna och processerna går i USA.
Tillverkarna av Cyprexa har dock förlorat delar av målet i dags dato, hoppas de förlorar totalt och att detta blir en näsbränna för alla läkemedlesjättar som bara tänker på sitt vinstintresse…
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
Cipralex är det fjärde preparatet jag prövar. Började med Zoloft, den gav mellanblödningar och jag kunde knappt få orgasm längre. Sedan testade jag Remeron och Mirtazapin, förutom viktökning på nolltid fick jag utslag i ansiktet av dem.
Cipralex har varit det preparat som haft bäst och snabbast effekt på depressionen och dessutom ger den knappt några biverkningar på det sexuella, i alla fall inte för mig.
Så jag har inte så värst stor lust att börja trassla med att byta preparat igen, men du har ändå rätt, måste prata med min läkare - om jag nu får tag på honom. Hade tänkt kontakta honom nästa vecka i alla fall, eftersom jag åker ner i deppsvackor FAST jag har medicin, det är illavarslande.
Min vårdcentral har nämligen lagts ner, läkarna ska flytta över till en annan VC, suck…