Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 13324 ggr
[Mqvist]
37

Stor smärta i båda hälarna

Haft ont i hälarna i två dygn nu, ständig smärta fast varit lite lugnare ibland. Nu har det dock blivit mycket värre.

Har jätteont i båda hälarna, och jag vet inte hur det exakt kom och har inte gjort något speciellt om det skulle vara något annat än hälsporre. Jag gick nyss och hämtade ipren, och jag grät mig fram till köket. Var påväg att ge upp och krypa till köket istället. Vet inte om ipren hjälper med gör ett försök.

Eftersom smärtan inte ger sig, och jag inte känner igen den. Och att det hänt i just båda samtidigt tror jag att det är hälsporre. Eller kan det vara något annat? Jag har väldigt ont. Det jag läst är att om man har det ska man köpa nya bra skor med bra sula eller vad det nu var. Och stretcha. Men ska man göra något annat? Ska jag uppsöka vårdcentralen? Stog något liknande på någon sida "Gör det ont när du går uppsök vårdcentral". Och det gör verkligen ont. Hur länge ska jag vänta innan jag ska uppsöka?

Sen är det så att jag aldrig har litat på vårdcentralen (orkar inte gå igenom varför jag tycker det). Kan jag uppsöka läkare istället? Eller ringa någon annan än dom på vårdcentralen?

Behöver er hjälp!

Maria
0

Visst ska du uppsöka läkare om du har så ont så att du inte kan gå.

Normalt sett så är det ju en läkare man får träffa när man bokar en tid på en vårdcentral.

/Maria

Bergspuman
0

En sak till. Det där har jag haft. Det var ett rent helvete. Det som har hänt är att fettkuddarna i hälen, som har en stötdämpande funktion, har nötts ned.

Mitt gav sig först när jag hade varit hos ett ortopedlabb som provade ut specialinlägg till mig som jag hade framför allt i mina träningsskor. Det konstaterades att jag hade en nedfallen hålfot på vänster fot, pga ett diskbråck för ett antal år sedan som gjorde att jag under en tid tappade känseln i foten och vaden och därför snedbelastade foten.

Råder dig att samtidigt kolla upp fötterna hos en löplabbsklinik  /ortopedlabb och ber att få inlägg / specialsulor.

RuiXue
0

Om du har så ont att du knappt kan gå utan att gråta så ring åtminstone till sjukvårdsupplysningen. Kanske ett besök på jourtjänst eller akuten kan vara nödvändig.

Annars kan rekommenderas att ha mjuka skor och absolut inte gå barfota inne när man har ont i hälen. Se även till att inte snedbelasta fötterna. När jag hade ont i hälen för ett par årsedan så gick jag runt med ett par badtofflor hemma, kanske inte det mest fotriktiga men skum materialet i skon gjorde att det gjorde mindre ontGlad Men har du ett par bra fotriktiga tofflor så är det så klart bättre! Foppatofflor är nog inte helt fel heller.

Har du Ipren gel eller Voltaren gel hemma kan du stryka på det på hälarna också och ta alvedon till. Man ska inte gärna styrka på gel och ta samma medel i tablettform såvitt jag vet.

Jennie

[SvenA]
0

Har du psoriasis kan det även vara det som har satt sig i fötterna och även diabetes kan ge dessa besvär

Prova med inflamationshämande och alvedon samtidigt det kan hjälpa

Det finns även privatläkare som du kan kontakta direkt utan att besöka vårdcentralen

Jag förstår om du inte vill gå till en vårdcentral för jag själv skulle alldrig gå dit

[Mqvist]
0

Vet inte om det är hälsporre längre. Mamma sa att jag inte har ont där jag har hälen exakt. Hm.. Jag har ont under foten. Där jag tar stöd. Står jag inte på "hälen" eller vad det nu heter så drar sig smärtan nästan till tårna. I båda hälarna.

#1 Gillar som sagt inte vårdcentralen, så det gör det svårare det här.
#2 Vars finns dom? Aldrig hört talas om!
#3 Tar ipren gel, hjälpte litegrann, men knappt nånting. Äter så mycket tabletter så vill helst undvika att äta mer. Sen kanske det här är något som kanske inte hjälper om man inte får hjälp.
#4 Har inga av dom sjukdomarna. Okej, men vars får jag tag på en privatläkare? Glad

Bra att du förstår varför jag inte vill gå till vårdcentralen, inte många som håller med mig.

Tack alla!

[Mqvist]
0

Nu har jag skydd under höger häl. Mamma har tydligen haft det förut men i bara en.

Imorgon ska jag få en till på andra, men en är bättre en ingen för tillfället.

RuiXue
0

Kan möjligtvis vara någon sena som spökar kanske. Överbelastat den senaste tiden?

Jennie

[Mqvist]
0

#7 Tror inte det skulle ha gjort ont så länge. Haft det i över 3 dagar nu. Dessutom är det båda fötterna.

Fått kuddar eller vad man säger under hälarna nu, känner att det går lättare att gå nu. Glad

[Tassy]
0

Kanske en remiss till ortoped kan vara något. Har någon (kunnig) tittat på dina fötter för att se hur du går, om du trampar snett eller liknande?

[Mqvist]
0

#9 Nej jag har inte ens kollat upp det. Och för att jag ska komma till sjukhuset måste jag till vårdcentralen först och få en remiss, och det vägrar jag.

Nej, inte trampat snett. Smärtan kom då jag vaknade för tre dagar sen. Och det är i båda. Tror det är hälsporre, alla symptom stämmer in också.

[Mqvist]
0

Fråga, jag är svullen på båda sidorna på båda fötterna. Ska det vara så? Dock kan jag ej se riktigt om jag är svullen eftersom jag inte har något att gemföra med eftersom jag är svullen på alla 4 sidor, men det ser tjockare ut än vanligt och det ser svullet ut.

Ska det vara så då man har hälsporre som jag inte vet än om jag har? Har som sagt små kuddar under hälen, men skitont på sidorna av fötterna där jag är svullen. Rynkar på näsan

Vet att jag ska vara svullen eftersom det är en inflammation, men då på hälarna, inte på sidorna? Eller?

lightseeker
0

hälseneinflammation är ibland ett tecken på reumatisk sjukdom, och kan komma som en blixt från en klar himmel.
Då du inte trivs med din egen vårdcentral, så är det bara att åka akut till en annan och be om att samtidigt bli listad där.
Du har just inte mycket att förlora, när du ändå inte har tillit till personalen på din nuvarande.

Du har också rätt till att neka att dina nuvarande journaler vidarebefodras till den nya, vårdcentralen.

Lycka till!

mongu
0

# 11 Du behöver söka för detta. Det går inte att ställa diagnos över nätet. Så byt läkare eller byt vårdcentral om du inte trivs med den du har.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

[Mqvist]
0

Litar inte på någon vårdcentral. Alls. Men mamma har haft hålsporre förut och symptomerna är densamma. Dom gör inte så mycket förutom att dom ger en medicin eller något sånt för inflammation. Jag tar ipren gel och har köpt skoskydd samt har jag kuddar undet hälarna. Har nu lindat bandage runt fötterna eftersom jag var så svullen på fötterna att jag var tvungen att göra det.

Jag vägrar att gå till vårdcentralen, än vilken den är.

Funkar för övrigt mycket bättre nu när jag lindat runt bandage på fötterna. Glad