Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 8961 ggr
Timotejj
2010-07-18 22:25
0

Min vikt?

Jag har ett problem kan man säga. Jag ser mig alltid tjock. Och det kanske inte är för ovanligt

Men finns det någon sida man kan få veta vad man ska ha för normalvikt jämfört med längden?

Förra sommaren hände det tråkigheter och sånt. Jag gick ner 7 kilo på en och en halv månad. När jag mådde bra igen var jag jätteglad över vad jag minskat i vikt. Och har mått bra fram tills för en månad sen. För jag har gått upp 5 kilo igen. Och nu försöker jag göra om vad jag gjorde förra sommaren. Vilket inte alls är bra för jag svälter mig själv. Har gått ner 2 kilo igen men känner mig jättetjock ändå. Och om 5 kilon är jag nöjd med min vikt. Och jag försöker nå det. Men jag vill få bekräftat vad min vikt ska vara jämfört med min längd liksom. Har ingen förklaring till varför jag vill veta det egentligen. Men jag har ett stort behov av att veta det! För allt de här med vikten börjar ta kål på mig. Jag mår ju inte bra av det. Magsmärtor och huvudvärk varje dag. Plus all stress! Har vant mig men ja, som sagt.

Om jag skriver ut min längd kanske någon av er vet vad vikten ska vara?

tjoffsa
2010-07-19 01:14
0

i snitt brukar det vara 10 kg mindre än längden för kvinnor. Dvs jag är 162cm så är normalvikten på 52kg cirka. Nånstans där bör man ligga. men sen beror ju på vilken benstomme man har.

Försök att inte tänka på din vikt. Ät det som är gott å nyttigt och rör på dig så kommer du må mycket bättre

Maria
2010-07-19 11:29
0

Det finns inga bra standardmått att använda.

Det finns BMI, midjemått som ska vara under 80 centimeter och som tjoffsa skriver men det är så olika hur våra kroppar ser ut att det stämmer illa för många.

Det finns inget som säger vad vikten "ska vara" möjligtvis att du inte ska väga för mycket eller för litet men då pratar vi om stora skillnader.

Sedan beror det alldeles på i vilken ålder man är. Vikten är inte beständig under livet heller.

/Maria

Timotejj
2010-07-19 14:41
0

okej, tack båda!

tjoffsa
2010-07-20 00:00
0

ja vissa har turen i generna också. Jag har hållt mellan 48-52 kg sen jag var i tidiga tonår tills nu också.(27 år nu) minst 10 år. peppar peppar.

Timotejj
2010-07-20 18:25
0

#4 Ja den turen har då i alla fall inte jag!  jag går upp väldigt lätt

AlbaStiffler
2010-07-21 23:21
0

#1 angående myten tjock benstomme, läs här: 

"Hos en vuxen människa står benmassan för ca 14-17 % av kroppsvikten och då är ungefär hälften vatten. För en 80 kgs man innebär detta drygt 11 kg, för någon som väger 110 kg innebär detta en skelettvikt på drygt 15 kg.  Det skiljer alltså inte många kg i benmassa mellan någon som väger 80 kg kontra någon som väger 110 kg" från
http://traningslara.se/blogg/jag-ar-inte-tjock-jag-har-kraftig-benstomme/

Timotejj
2010-07-21 23:29
0

#6 Men hur är det då? Är det fortfarande "10 kilo mindre än längden" ?

evrekaw
2010-07-22 09:38
0

#7 Generellt är 100-110 minus längden en bra måttstock. Men man måste titta till helheten också.

Min dotter är exempelvis enormt bystig (som Dolly Parton) och med den stora bysten måste ju hon få väga lite mer i förhållande till sin längd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Timotejj
2010-07-22 17:41
0

#8 ah okej

asmaa
2010-07-23 14:10
0

Man måste kolla på ens kroppstyp, vissa är mer kurviga och andra tunnare.. Det som är normalvikt för dig, kan vara för mycket eller för liten vikt för någon annan. De där med bmi och så vidare  är väl mer riktlinjer, men inte alls något man kan följa.

Man kan ju till exempel göra tester för att räkna ut hur många procent fett man har i sin kropp.  Men tycker absolut inte att du ska fokusera på vad vågen säger. Visst, det är bra att väga sig då och då för att se att man ej går upp (eller ner) för mycket i vikt, men följ inte några exakta kilo, utan kolla på dig i spegeln !

Och om du får de där problemen med huvudvärk och så vidare på grund av hur du äter, så är det ju något som inte stämmer.. Dessutom, så tror jag inte att hur du äter nu kommer göra på samma sätt som förra sommaren då du gick ner, då det inte bara måste vara hur du åt som gjorde att du gick ner i vikt.

Hände mig likadant för några år sen, jag mådde jättedåligt och helt plötsligt va jag överdrivet smal, man kunde se mina revben nästan (och jag har defintivt inte den kroppstypen som visar ens revben) utan att jag ens "ansträngt" mig. Om du vill bli smalare, så försök att träna lite och ät bra mat, varierat nyttigt och regelbundet, så kommer det säkert visa resultat =) och försök att inte noja dig för mycket över några kilo

Timotejj
2010-07-23 15:35
0

#10 okej tack  problemet är bara att jag tycker jag ser för stor ut i spegeln, och så när jag har jeans på mig, min höft går utanför jeansen och de gjorde dom inte i sommras. De är de jag går efter typ  vissa delar på kroppen som ser jättedumt ut, och jag får så dåligt självförtroende!

Mycket sätter sig på mitt ansitke och haka och det vill jag få bort  jag är så dålig på att träna för tycker det är så tråkigt!  jag rider och är i stallet minst 4 timmar/dag och när jag kommer hem är jag helt slut och orkar inte annat än slappa. jag har väl inte direkt jätteviljan till att springa eller liknande, men det är nog de jag måste ha

evrekaw
2010-07-23 18:05
0

#11 Jag såg ett roligt Tv-program för några år sedan. De lät 5 kvinnor och 5 män rita hur stora och långa de uppfattade sig själva att vara. Sedan fick de lägga dig innanför konturen de ritat och en annan fick rita de exakta konturerna.

Det visade sig att samtliga kvinnor ritat sig själva betydligt större än de egentligen var - även kortare än de egentligen var.

Männen däremot var mycket närmre den verkliga bilden både angående längd och bredd.

Undrar varifrån detta kommer? Varför vi kvinnor är så fördömande angående våra kroppar? Obestämd

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Timotejj
2010-07-23 19:40
0

#12 Ja det är sant, man kan ju undra