Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettvikt
Läst 6005 ggr
NadjaFilur
0

kan inte sluta äta.

Hej.

Jag är 13 år

156 cm lång

väger 58 kg.

det är ju lite för mycket som ni ser.

Grejen är den att jag har varit såhär i ca 2-3 år innan var jag smal och så.

men jag kan inte sluta äta. Jag kan utan att överdriva lätt äta 4 portioner mat till middag.  Jag gillar sallad och vi äter ganska nyttig hemlagad mat hemma.

Jag är nästan aldrig sötsugen men alltid sugen på mat eller något salt. /chips/lakrits/pommes.

Jag behöver några tips på träning eftersom jag är för liten för att gå på gym. Jag behöver också något tips på hur man ska minska på suget.

[Tassy]
0

Du är precis på väg in i tonåren och massor händer med din kropp just nu. Du äter relativt nyttigt, det är kanonbra. Fortsätt så. Idrott är det som kanske kan vara något. Ridning, simning, fotboll, dans, yoga - vad är din grej? Ta inte för seriöst på träning just nu helt enkelt. Vikten ska du inte bry dig om så länge du är i puberteten, det kommer att hända massor ändå med kroppen, det är helt naturligt Glad

NadjaFilur
0

Jag har ridit i 5 år men det blev för dyrt så jag var tvungen att sluta.

jag kanske är lite för feg att testa nya grejer.

[Tassy]
0

har du någon kompis som du kan ta med dig och testa på? Glad

NadjaFilur
0

Ja , kanske..

Men jag behöver fortfarande tips hur man kan minska på hungern?

Jag orkar inte jag går snart på nutrilett eller något.

Maria
0

Nutrilett är inte billigt och ett ganska dåligt alternativ när du är såpass ung.

Försök att äta av mat som mättar länge. Drick mycket vatten emellan måltiderna och ta en frukt när det värsta suget sätter in.Glad

/Maria

mongu
0

Genom att äta regelbundet med mellanmål mellan huvudmålen så kommer du in i bra vanor.

Sen att du dricker vatten mellan är också bra tips.

Absolut inte Nutrilett eller liknande det är du för ung för. Du ska inte försöka banta eller så för du måste växa klart först.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

evrekaw
0

Intag av Zink, Krom och magnesium ska minska sötsuget. Finns att inhandla på häslokostaffärer.

I övrigt ser jag inget fel i att du börjat jogga.

Du är ung och ska därför inte banta. Vad du kan göra är att bestämma dig för att en portion räcker. 3 är för mycket. Satsa på mellanmål och mycket vatten iatället.

En favorit jag har som snacks/mellanmål är morotstavar som man doppar i Mager Kesella, i vilken man pressat i två vitlöksklyftor och sedan lite salt och svartpeppar.

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Musiken
0

Sen maste jag bara fa saga att Nutrilett inte hjalper mot min hunger det minsta ocksa! Forsokte mig pa det tidigare, men det slutade bara med att jag at nutrilett + vanlig mat da jag var sa hungrig hela tiden.

For att minska hungern kan du dricka te eller nagot annat med smak pa (inte massa sockriga drycker dock) mellan maltiderna. Vatten i all ara, men med lite smak pa sakerna sa kanns det mer som att man far nagot "riktigt" i magen

NadjaFilur
0

Tack för alla svar!

Nu såg jag att detta inlägg kanske skulle vara på viktminskning?

Timotejj
0

#9 Något som funkar på mig när jag får sötsug är att ta en nypa flingsalt  De blir väldigt äckligt med mycket salt och då är jag inte sugen på godis och sånt alls längre Sen när jag blir riktigt sugen på onyttigheter och sånt, brukar jag tänka efter liksom "måste jag verkligen ha det här? varför isåfall?" Och ta något att dricka istället. De är faktiskt rätt jobbigt i början! Men ta ett sött äpple eller något istället då. Efter några dagar försvann mitt sug i alla fall

Timotejj
0

Men man Måste ha viljan också. Annars kan de bli som 'äh, jag gör det imorgon istället' Tungan ute men när man är i tonåren så växer kroppen och man kan vara väldigt hungrig. Inte ovanligt :)

HannaM
0

Äta långsamt och lära sig känna efter när man är mätt är rätt bra och underksattat. Jag märker tydligt att när jag sänker hastigheten på ätandet och är mer uppmärksam på kroppens signaler så äter jag mindre innan jag blir mätt.

mongu
0

Det tar en stund för signalerna om att man är mätt att komma fram. Så att äta långsamt är ett jättebra råd.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

AlbaStiffler
0

För att hålla blodsockret på jämn nivå så bör man äta var 3e timma, inte som många gör äta sällan o mycket. Ta en frukt, knapra på morötter, knäckebröd eller något annat gott kex/bröd som gärna är grövre, mellan målen. Gör en stor kanna citronvatten o pimpla under dagen. Skippa i möjligaste mån fikabröd, kakor, godis, vit pasta o byt mot fiberpasta om du nödvändigtvis måste äta pasta, osv. Långsamma kolhydrater gör dig mindre hungrig än snabba ( vitt mjöl o socker), men det vet du säkert redan… ;-) lycka till.