Lämna blod. Rädda liv.
Nu behöver Göteborgs blodbanker fyllas på igen efter alla olyckor i helgerna och jag kan tänka mig att det ser ut så i många delar av Sverige.
Så tänk på detta och gör gärna en insats.
Dessutom så får man ett koll på bland annat sitt eget blodvärde på köpet så inget är att förlora mer än lite blod.
/Maria
Skulle gärna bli blodgivare, men då jag har konstaterad B12 brist och tar minipiller sen över 2 år så tror jag inte de vill ha mig
Jennie
#1 P-piller är inget hinder för att lämna blod.
Däremot tror jag inte du får lämna blod om du behandlas med Behepan för din B-12 brist.
/Maria
Tar Behepan sprutor sen oktober, men vet ännu inte om min B12 brist är tillfällig eller kronisk eller vad den beror på. Kan vara IF eftersom jag äter B12 rik kost samt tog MittVal Kvinna 2st om dagen under ett par månader innan jag fick diagnosen på B12 brist och var en bra bit under gränsnivån för när behandling är nödvändig
Jennie
Är man osäker när man ska lämna blod första gången så är det bara att ringa och fråga vilka regler som gäller.
/Maria
Jag skulle vilja lämna blod, men håller mig aldrig frisk från förkylning i över två veckor, så jag får inte 
Jag har blodgrupp A+ så hade jag känt mig fullt frisk just nu så hade jag allt rantat iväg till närmaste blodgivningscentral. Men just nu är jag sjuk med något magelände och går på Omeprazol och är sjukskriven
Sen är det ju den där B12 bristen och Behepan behandlingen jag har, så tror helt enkelt inte att blodcentralen vill ha mig nu. Typiskt också!
Jennie
Jag får dåligt samvete, jag brukar lämna blod och jag har en bra men ovanlig blodgrupp nämligen 0-, el ja bra för andra, mindre bra för mig men iaf ganska efterlängtat blod men jag kan ju aldrig hålla mig från tatueringar
går aldrig så mycket som 6 månader mellan dom så jag får ju inte lämna längre. Men jag vill!

Jag får inte lämna blod eftersom jag är sjukskriven. Lite tråkigt för jag skulle kunna tänka mig att göra det.
"You just have to belive…"
#11 Det beror ju på vad du är sjukskriven för.
/Maria

#12 Där jag läste så stod det att ingen som är sjukskriven får lämna blod.
#13 Lite märkligt för du kan ju vara sjukskriven för tillstånd som inte behöver påverka att lämna blod.
Många sjukskrivna äter inte mediciner till exempel.
/Maria
#13 Du har rätt. Jag såg att på länken "lämna Blod" så står det att man ska vänta till sjukskrivningsperioden är slut men jag kan tänka mig att i krissituationer så kan man ringa och fråga för som sagt det beror ju alldeles på orsaken.
/Maria

Jag äter ganska många mediciner mot bipolaritet, men som du säger, jag kan ju ringa och fråga. Har varit sjukskriven sen -02 och lär väl vara det ett tag till.
#16 Vissa mediciner är ju OK så frågan är ju fri
/Maria

Ska se om jag hittar någon mejladress och fråga dem. Har lite svårt att ringa. Fast nu måste jag gå ut med valpen… igen…
Men har du en valp? Vad avundsjuk jag blir. Vad är det för sort?
Hundar gör att man kommer ut i alla fall
/Maria

Vilken bedårande liten pälsboll. Gammelhunden kanske har blivit som ny? Det kan bli så ibland.
Grannarna våra har en gammal Rottweiler som numera har fått en Pappilonvalp till kompis och han har verkligen levt upp.
/Maria

Så fina de är i soffan
Lilla bulliga valpmagen med lite hår.
Så sött.
/Maria

#24 Fy attan vilken söt bild.
På tal om blodgivning så finns det ju även hundrr som ger blod regelbundet hos veterinärer.
/Maria

Ja, jag har faktsikt funderat lite på det med. Att låta hunden ge blod. Vet inte riktigt var man gör det bara… Tror min lilla valping hade passat för det. Hon är rätt tålig liksom.
Salukin är den enda hunden av de 7 jag haft som faktiskt bitit veterinären vid en vanlig vaccination. Hon är lite överkänslig.

Tja jag skulle väl snarare få blod än ge, mitt hb är runt 90 just nu. Men jag ska ge om eller när jag har eget blod i kroppen. Är sån med bra blod
0+ funkar ju till rätt många. Märkligt att man inte får vara sjukskriven förresten, jag äter inga mediciner alls och är väl inte sämre än någon som jobbar? Så länge jag har blod i krppen alltså.

Jag var hos en blodbuss för några år sen för att anmäla mig som blodgivare. Kom knappt upp på bussen förrän jag blev yr och illamående. Sköterskan, som var urgullig, placerade mig i en stol utanför med en liten juicepaket och sa att jag skulle vila lite o avvakta lite med att anmäla mig.
Har inte kommit iväg sedan dess.
Var precis nu inne och kollade öppettider och hur det går till när man ska lämna blod. Bara det fick mig att må riktigt illa.
Finns det något som man kan göra för att komma över det? Jag blir helt matt i kroppen av tanken på de, men vill gärna bidra och hjälpa till på de sätt man kan.
Jag lämnade blod från ungefär 1984-1985 och några år framåt. Sedan fick jag halsfluss och åt pencillin och gjorde upphåll av nämda orsak. Sen har det tyvärr aldrig blivit av att jag återupptagit att lämna blod igen
. Varför vet jag inte. Jag har flera gånger under åren slopp tänkt att jag ska kontakta blodcentralen för att återuppta detta med att lämna blod men det blir liksom aldrig av.
Jag tyckte man kände sig som en ny männsika då man lämnat blod och samtidigt att man gjorde nytta.
Har sån tur att blodbussen kommer om det är 3 eller 4 ggr per år och står utanför mitt jobb, så det är bara att slinka ner under dagen. Ursmidigt och man mår så "mentalt" bra av att göra det om man kan
#31 Du är nog den första i denna tråden som faktiskt lämnar blod
/Maria
Min ena kisse är anmäld i Bagis blodgivarbank med ha ha går väl i familjen skämt å sido.
Känns bra då jag är 0 negativ.
#33 Toppen
/Maria

Hör på den här då!
Min mamma är allergisk mot ALLA typer av penicilin. Henne älskar blodcentralen och hon har fått lämna både blod och plasma i många herrans år.
Jag har fick EN gång EN allergisk reaktion mot EN TYP av penicilin och mig vill de inte ha!
Emma
#35 make sense. Not… Vad var deras förklaring till det då?

#36 Det enda som jag kan komma på ang inlägg #35 är att kanske blodet är rent ifrån antibiotika eller något i den stilen.
Men jag håller med dig, jag förstår inte poängen 
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Har järnbrist och mkt svårhittade vener samt att jag käkar antidepressiva, så jag avstår från att lämna blod!

# 35 Det har ingen betydelse att din mamma inte tål antibiotika. Viktigast är om hon är frisk i övrigt.
Och tar man inte anbiotika när man kollas om man passar som blodgivare så är ju blodet rent.
Sen kan det va andra mediciner och sjukdomar som gör att man inte är lämplig som blodgivare.
Vad var det för omständigheter när du sökte för att få bli blodgivare?
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

#36 och #39
De hade inga förklaringar alls. De sa bara att den allergiska reaktion jag hade fått den gången, oroade dem och att de därför inte vågade ta in mig som blodgivare.
Jag är helt frisk i övrigt och tar inga mediciner. Precis som mamma. Ändå får hon lämna blod, som är allergisk mot alla penicilintyper.
Konstigt, inte sant?

Det beror kanske på hur din reaktion visade sig och vilken av alla typer av antibiotika du reagerade mot.
Det finns ju ett antal olika sorter antibiotikum.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Tror att antibiotika skulle kunna bli ett downfall för mig också. Har reagerat kraftigt mot ett flertal, däribland Kåvepenin (Fick nässelutslag över HELA kroppen!) och ett för mig ännu okänt antibiotika som kan ha vart ett sulfapreparat (låg på sjukhus, och tur var väl det…), fick i alla fall en otrolig klåda redan efter första tabletten, och inte ens Tavegyl hjälpte utan det var intravenös Kortison som gällde och det var knappt att det gjorde skillnad heller.
Hade jag inte vart krasslig nu så hade jag i alla fall gått till en blodcentral och hört efter om jag får bli blodgivare, men som det är nu så är det bäst att vänta tills jag känner att jag KAN ge blod.
Jennie
Jag har skrivit på papprena men inte skickat in de ännu då det stod något om allergi. Jag har pollenallergi, är det ett hinder?
Förresten, visste inte ens att man fick betalt. Vad rör det sig om?
#43 en kollega ville ge blod men har allergi, vet ej om pollen eller gräs, nåt i våras och hon fick inte ge. Men bäst du kollar med din blodgivarcentral
Ersättningen är exempelvis en trisslott, kaffemugg, pocketbok, de har lite olika att välja mellan samt till välgörande ändamål och då tror jag det är 25 kr man "efterskänker" till blodcentralen