Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 9140 ggr
jstrom
2

Mjölk och järn?

Jag har precis fått järntillskott (givetvis pga att jag har järnbrist), men grejen är det att jag har hört talas om att man inte får dricka mjölk när man äter järn så, för att kalcium hindrar upptaget av järn, eller nåt sånt där. Hur kan jag göra för att kunna dricka mjölk? Finns verkligen inget bättre, o jag vill inte behöva sluta dricka det Gråter

Bergspuman
0

Nja. Riktigt SÅ illa är det inte. Jag har nämligen samma problem, järnbrist. För att kroppen ska tillgodose sig upptaget av järn, bör man inte äta något kalciumrikt inom en 2 timmarsintervall från det att man äter järntabletterna eller järnrik mat. Jag tror det är så iaf, men kolla gärna något läkarsajt på nätet.

Erkännas får väl att jag slarvar med det, eftersom jag äter yoghurt på morgnarna, men precis som du vill jag inte sluta med kalkprodukter, för jag har ingen lust att bli benskör istället!

Maria
0

Jag har också hört det här med tvåtimmarsregeln.Glad

/Maria

jstrom
0

#1 & 2, Jag får fråga läkare och se ifall det är så, men det låter ju rätt rimligt eftersom då hinner ju järnet brytas ner o sätta sig i blodet, sen efteråt kan man ta mjölken, eller andra kalciumprodukter (vilka det nu är) Glad

Bergspuman
0

Jag vill också varna för att det tar LÅÅÅÅNG tid att bygga upp järnhalterna i kroppen igen. Beroende på din nivå, räkna med misnt ett halvår.

Jag fick bara upp ferritinvärdet från 5,5 till 8 på ca 1 års knaprande av järntabletter. Tyvärr tål inte min mage preparaten Duroferon och Nifemin eller vad det heter, jag får köra med Hemofer, det är snällare mot magen.

jstrom
0

o herregud… jag ligger på 15 och ska vara på minst 50… så det lär väl ta ett tag Förvånad men min läkare ger mig en större dos för att få upp det snabbare, men jag vet inte Rynkar på näsan jag tar nåt som heter Niferex, flytande, men jag vet inte om det gör någon skillnad

Bergspuman
0

Jag ska testa järninjektioner i höst… när min läkare är tillbaks från semestern. Han ville att jag skulle käka tabletter ett tag till och ta ett nytt test, är det fortfarande lågt provar vi med sprutor. Men försiktigt först, eftersom det tydligen finns risk för allergi med sprutorna.

mongu
0

Det är första gången man får järninjektionen som det kan ge reaktion. Om man inte har reagerat då är det sällsynt att man gör det vid senare injektionstillfällen.

Många blir mycket bättre av intravenösa injektioner så jag hoppas du också kommer att bli det.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

jstrom
0

Jag vill också ha en sån injektion, men jag vet inte om man kan be om det eller om det är nåt läkarna rekommenderar? För det låter ju smidigare o ta injektion eftersom då går ju järnet direkt in i blodet så det borde ju vara bättre. Hoppas det går bra för dig!

Bergspuman
0

Det gör jag med. Jag har räknat ut att jag dragits med dåliga hB-nivåer och dåligt ferritin-värde i minst 7 års tid, men utan att veta om det.

Frågan är om det inte har kunnat bidra till att mina depressioner blossade upp igen, som jag då inte haft på ca 12 år. När jag har normala ferritin-värden igen ska jag se om jag inte åtminstone kan trappa ner på antidepp-medicinen.

jstrom
0

Oj då! Men är det nåt du sagt till läkaren? För då borde du ju nästan få nån medicin som kan hjälpa det att öka fortare just för att undvika sånt där. Men hur känns det nu om du jämför med innan?

Bergspuman
0

Ja… Nu när värdet stigit ill 8 så mår jag betydligt bättre.

När det låg på 5,5 mådde jag kass. Trött trött trött. Kunde bli liggande hela helgen, orkade inte ta mig för något. Mycket huvudvärk. Okoncentrerad. Håglös. Flåsig, andfådd. Ingen hit!

jstrom
0

Nej det förstår jag verkligen, kan inte varit kul alls. Måste kännas bättre nu när du kanske orkar lite mer o så Glad

jag hoppas också på förbättringar snart.. känner också av trötthet väääldigt ofta, knappt jag heller orkar ta mig ur sängen, men när jag väl gör det så går jag bara o lägger mig igen. Så vi får se om jag märker någon förbättring sen Glad