Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 8153 ggr
tittili
0

utan kaffe en månad

idag är det exakt 30 dagar sen jag bestämde mig för att göra ett uppehåll el ev sluta helt med kaffe. Varför?

Vill se vad som egentligen händer med koppen om vi tillför koffein. (detta är min enda last)

Trött - det blir vila i stället för en kopp kaffe

Trög i magen - Dricker vatten men det hjälper inte.

Är nog inte avgiftad än.

Längtar efter kaffe men vill inte tillföra något som kroppen inte behöver!?

Maria
0

Vilken tokig idéTungan ute

Du är beundransvärd som klarar detta. Är verkligen kaffe så giftigt? Eller har du druckit stora mängder?

/Maria

bluemary
0

Jag tycker att du är beundransvärd. Gjorde du det tvärt eller gjorde
du som vid avgiftning, att du sakta men säkert  gick ner i dos höll jag
på att skriva, men menar förstås antal koppar/dag.

RuiXue
0

Oj vilken bedrift!

Själv har jag bara druckit en kopp eller så de senaste 2 veckorna. Är liksom inte ens sugen på kaffe när jag är i Kina. Blir grönt thé eller chrysantemum thé (med hela blommor i koppen) iställetGlad

Jennie

tittili
0

Hej, ja det var kanske en tokig idé!

Slutade helt tvärt för jag märkte bl a att om jag nån gång inte fick mitt kaffe på morgonen fick jag huvudvärk mm.

Undrade helt enkelt hur det skulle vara att leva utan kaffe!

Drack ca 3 muggar / dag.

Fick huvudvärk de första dagarna utan mitt koffein.

Saknar den sociala delen -kaffe med gubben & vänner
(konstigt nog blir det inte det samma med te)

Saknar "vanan" ta en kopp kaffe, varva ner, få ny energi…

Obestämd

bluemary
0

Funkar det inte med att ta lite ?

Läste nyligen om att kaffet har mer positiva effekter än vad man
tror.

Men kanske att det är som rökare, att börjar man igen så är det kört.

Men om du gör som med alkohol, tablettberoende och så vidare trappar ner
sakta,med lite i taget ?

Maria
0

#4 3 muggar om dagen låter faktiskt ganska lite. Jag känner folk som dricker 10-15 muggar om dagen och då kanske man kan kalla det missbrukFörvånad

/Maria

nyborjare08
0

#4 Det finns koffein i te också! Flört I alla fall i grönt och svart te. Har själv extraherat koffein ur tepåsar i kemilabbet när jag pluggade.

tittili
0

Tror också att det kan finnas positiva effekter med kaffe -ville mest ha en utrensning eller nåt. Se vad som händer. 31 dagar idagGlad

Mammzing
0

Japp!
Jag är nog missbrukare av kaffe då!
Brukar bli runt en 10 muggar om dan. Cirka 2 liter då….

Men det är gott!
Vansinnigt gott!
Och ett måste.

Tror inte att det har några faror med att dricka så mycket. Visst, jag har periodvis druckit mycket minder eller helt varit utan.
Har inga direkta problem med magen som man annars kan få.

Men kokkaffe tål jag inte!

nyborjare08
0

Å kokkaffe är ju det allra bästa! Tungan ute Fast det blir bara hemma hos mamma, så det blir inte ofta.

Maria
0

Vi körde med kokkaffe nu när vi var ute och paddlade. Det hör liksom tillFlört

/Maria

tittili
0

Mammzing, vad tror du skulle hända om du inte fick ditt kaffe?

Det är ju en hel del koffein du får i dig, kanske hjälper det dig att hålla dig igång även om du egentligen skulle behöva vila !

Är kaffe ett gift tro?

32 dagar idag! (grönt te är helt ok)

nyborjare08
0

Gott gift i så fall Tyst Skrattande

Fast själv dricker jag normalt inte mer än två muggar om dagen. Lite kaffe lär ju vara bra för kvinnor. Har för mig att det skyddar mot bröstcancer (rätta mig om jag har fel!) och det är ju inte fel!

Mammzing
0

Jepp!
Utan mitt kaffe stannar världen!
Skulle ligga som en pösmunk på soffan och inte orka nåt.

Vet att jah med mitt stora koffein intag är förgiftad och går på högvarv.
Vad som händer om jag inte får kaffe törs jag inte tänka på.

Om jag dricker för lite kaffe får jag huvudvärk.
Borde nog avgifta mej men just nu är det inte läge för det!

Maria
0

#13 Har också läst detta.

Jag dricker aldrig kaffe hemma konstigt nog. Varken på kvällar helger eller på semestern.

På jobbet däremot hinkar jag en hel del.

/Maria

Anders 50
0

Jag gjorde första delen av en hjärtcintigrafi för ett tag sedan och då fick man inte dricka kaffe 24 timmar innan undersökningen!

Tja, tänkte jag, det är väl bara nåt de skriver för att man ska hålla sig några timmar i alla fall! Det går ju inte att vara utan kaffe i ett dygn!!! 

Men jag ringde upp och frågade hur allvarligt menat det var, och fick svar att det inte var lönt att fuska! Bara att åka hem igen i så fall.

Så jag genomled ett dygn utan kaffe.  Fruktansvärt!!!

Men efter att de sprutat in läkemedel i kroppen så skulle man vänta 30-40 minuter tills röntgen, och då fick man minsann kuta ner till cafeterian och ta en fika.

Behöver jag tala om hur det smakade med kaffe då?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

tjoffsa
0

jag är ingen kaffedrickare men ibland blir det nån kopp för den sociala biten. Visserligen kan man ju välja te med men det är jag inte heller så stort behov av. Men jag märker tydligt hur koffein påverkar mig. Jag blir dåsig i huvet. Licksom trött och seg.

evrekaw
0

Jag är medveten om mitt stora kaffeintag… En elev räknade en gång ut hur många kubik jag nog i genomsnitt drack per år, utifrån hur många koppar han såg mig med på en dag… Ingen kul siffra!

Men jag älskar mitt kaffe och sanningen är att jag får huvudvärk och blir tvärstopp i magen utan - så här fortsätts det med kaffet!

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

tittili
0

Är tröttare nu än när jag drack kaffe, blir sugen när andra dricker kaffe, jag älskade också mitt kaffe, huvudvärken har släppt men magen funkar inte som innan (#!8). 33 dgr idag, ska hålla mig till lördag, sen vet jag inte…

tittili
0

Lite uppdatering. Idag är det 41 dagar. Ska hålla upp ett tag till. Min kropp vill visst inte ha den drycken just nu. Men Jag blir väldigt sugen ibland…

Maria
0

#20 Det som är så gott med iskaffe i värmenFlört

/Maria