Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsmärta-och-värk
Läst 23329 ggr
awkward
61

Ont i svalget och svullen

Hej.

För nu 3 dagar sedan började jag få småont i halsen. När jag skulle försöka harkla och spotta så kändes det som att det satt ett gruskorn nere i svalget, alltså inte på mandlarna. Försökte hosta och harkla men det satt kvar och tillslut insåg jag att det kan inte ha varit något som satt löst, utan någon blåsa eller liknande nere i svalget där jag inte kan se ner till.

Kollat båda halsmandlarna och dem är varken svullna eller infekterade. När jag väl spottar upp slem är det heller inte infekterat.

Däremot gör det så fruktansvärt ont i halsen/svalget när jag ska svälja, andas eller äta.

Det känns som att jag har en boll långt nere i halsen som är uppblåst.

Känner man utanpå min hals så är jag rejält svullen och det känns som att det är svullna körtlar, något i den stilen. Senor eller något som är svullna och små "muskel" liknande klumpar som också är ömma och svullna.

Värst är det när jag sovit, då kan jag knappt andas alls när jag väl vaknat och inte svälja för då känns luftvägen väldigt tät och jag måste gå upp rätt snart därpå och försöka spotta och dricka något för att kunna andas lättare.

Vad kan detta vara?

Har aldrig haft det såhär förut, för då har jag även haft svullna halsmandlar, vita tonsilliter på (antingen vita eller gula) och dessutom infektera slem. Men icke denna gång..

Väldigt tacksam över snabba svar!

Maria
0

Nu skriver du inget om feber eller liknande men kanske kan det vara körtelfeber?

Länk

/Maria

awkward
0

37.7 grader har jag för tillfället, nu ikväll. Men bara inne på dag 3 just nu.

Maria
0

Hoppas det inte är körtelfeber för det kan vara lite drygt att dras med.

/Maria

[Tassy]
0

det låter som svullna lymfkörtlar och lymfsträngar. Jag hade sådär när jag hade just körtelfeber. Sen kom en sjuklig trötthet och ont i kroppen.

awkward
0

Min svärmor som är rätt duktig och aktuell inom vården med äldre sa att det låter som att det kan bero på väderomslaget. Denna otroliga hetta kombinerat med mat och så att det lättare samlas bakterier i mat och i luften denna tid.

Och min släkting var sjuk med ungefär samma symptom för någon vecka sedan.

Låter det bekant?

Kollade vart lymfkörtlarna satt och därbak är det inte svullet på mig, utan bara just runt själva halsen och senor/muskulaturerna i halsen.

Maria
0

#5 Fast då borde du snarare få problem med magen.

Har du fått bakterier så att halsen svullnar synligt och dessutom har svårt att andas när du vaknar ska du söka vård.

/Maria

mongu
0

# 5 Håller med om att det borde sätta sig på magen om det skulle bero på vädret och värmen.

Har det inte blivit bättre tycker jag du ska söka för det- Det är trots allt skillnad på äldre och deras sjukdomar och unga.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Karmatarerskanise
0

Kan det inte vara svamp?

awkward
0

Det har nästan gått över helt nu i halsen!

Var nog bara någon vanlig halsvärk på grund av värmeomställningen, för det gick väldigt snabbt över när jag åt glass nu varje dag