Den goda vården
Som motvikt till all negativ beskrivning av vården idag i Sverige så tänkte jag att vi här kunde skriva om tillfällen då vi faktiskt har blivit nöjda och väl bemötta.
Numera läser man enbart om allt negativt men man glömmer att det dagligen är tusentals (om det räcker) möten i vården mellan patient och vårdgivare.
Vården räddar liv dagligen och utför mer eller mindre underverk emellanåt men det skrivs sällan om detta.
/Maria

Jag har i det närmaste alltid blivit bra bemött i vården.
Har haft ganska mycket med dom att göra nu på slutet på grund av hjärtat.
Väldigt trevlig personal som tog hand om mej förra veckan när jag var iväg och tog blodprov för att kolla njurarna.
Även hjärtläkarna i Umeå är värda dagens ros. Otroligt trevliga och jag känner stort förtroende för dom.
Jag har turen att ha en helt underbar familjeläkare som tar mig på största allvar, lyssnar på mig och är mycket hjälpsam. Varje gång jag söker hjälkp hos honom får jag mycket god hjälp.
Jag hade en väldigt bra läkare i Malmö som inte bara tog mig på allvar utan även hade ett sinne för humor utanför denna värld
Att han heter Robert, ser ut lite som Boxer Robert och pratar ungefär likadant som Boxer Robert gjorde ju inte att man skrattade mindre direkt
Den läkaren är nog det enda jag saknar och kommer sakna från tiden jag bodde i Malmö!
Jennie
Jag låg inne på neurologen med hjärnhinneinflammation och hade sådan fruktansvärd huvudvärk.
En natt så kräktes jag utan stopp och satt upp i sängen och började hyperventilera så att jag krampade .
Då kommer en sköterska och sätter sig resolut bakom mig uppe i sängen och håller armana om mig i ett stadigt grepp och vaggar mig sakta fram och tillbaks.
Jag kan aldrig glömma detta och vilken underbart lugnande effekt det hade på mig. Jag är så imponerad av hennes handlingskraft. Hon satt kvar tills morfinsprutan började verka.
Jag kan inte ens minnas hennes ansikte men att hon inte brydde sig om att jag var nerspydd och äcklig är jag henne evigt tacksam för.
/Maria
Klart man ska skriva en rad här.
Jag tycker att jag sen jag blev hjärtsjuk har jag blivit så väldigt bra bemött när jag varit på sjukhuset. Jag har kommit in med otydliga vaga symtom och varenda gång blivit lyssnad på. Det är ju viktigt speciellt för oss kvinnor att komma in i tid när det gäller hjärtat.
Jag blir också alltid bra bemött när jag går till vårdcentralen eller ringer dit. Jag har en väldigt trevlig doktor som tar tid för mig.
Jag bytte vårdcentral för några år sen och det var ett lyckat drag. Jag kan väl säga att jag inte trivdes där jag var innan. Att det kan vara sån skillnad. Nu har jag vårdcentralen på orten jag jobbar istället för där jag bor.
Puttar denna tråden då jag ändå har förhoppningen att fler har positiva upplevelser
/Maria
Jag har en ny mycket positiv upplevelse av en akutläkare som lyssnade på mig och kom något mycket viktigt på spåren! Han såg även till att jag ska få en MRT nu på min skadade nacke och axel efter en olycka 05!!! Det var på tiden. Underbar läkare!
#7 Så skönt.
/Maria
Ja det var ett riktigt underbart möte faktiskt. Kände mig totalt uppgiven med den här skadan. Tänkte strunta i att åka in först, men stod inte ut. Visade sig att axeln hade subluxerat och inte kommit tillbaka helt i rätt läge.
Efter min "gubbes" stroke så är han oerhört väl uppbackad.
Han får ta PK-prover c:a varannan vecka beroende på vad proverna
visar.
Och 2-3 timmar efter att vi kommit hem så ringer de och talar om hur
många tabletter han ska ta per dag med tanke på resultatet på
provet.
Det tycker jag är god service. Och alla är så trevliga och vi blir så oerhört
väl bemötta.

Efter alla turer med 3 operationer detta år och mycket sjukhusvistelse kan jag bara säga gott om alla läkare, sköterskor och annan personal jag mött…
Men en särskilld ros till narkosläkaren som märkte hur nervös och ängslig jag var, fick honom alla 3 gångerna. Han frågade vad jag lyssnade på för musik - och sedan när jag sagt det satte han igång att sjunga för full hals.
Jag glömde bort mig totalt och sedan somnar man ju bara och vaknar med minnet av den sjungande narkosläkaren… Lite crazy - men ack så effektiv!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."
#11 Vilken härlig läkare! Man sägs ju vakna i samma sinnesstämmning som man var i när man somnade. Min kusin fick en väldig traumatisk nedsövning för ett par årsedan när hon hade svimmat av smärtor. Hon hör allt medans hon är medvetslös men hon kan inte kommunicera alls med omvärlden och de var tvungna att intubera henne för hon höll på att kvävas och för det fick de ju söva henne.
Sagt och gjort, det tog lika mycket narkosmedel för henne som för 3 vanliga människor och när hon vaknade några dagar senare så var hon helt bindgalen och hamnade på psyk
Hon hade ju hört och märkt hur paniken växte när narkosen inte tog först, plus att hon själv kände hur hon höll på att kvävas.
Men jag är ändå tacksam över att läkarna gjorde vad de gjorde vid det tillfället, utan dem hade jag inte haft kvar min kusin!
Jennie
Jag har också turen att ha en underbar husläkare. Han har verkligen varit ett stort stöd för mej många gånger 
Ja jag har ju också varit med om en del, men har bara beröm att dela ut!
Och jag vidhåller än att vårdpersonalen (systrarna) är låååångt ifrån rätt avlönade!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
#14 Håller med! Sjuksköterskorna har minst 3 års högskoleutbildning men de är så sjukt underbetalda trots att de har ett sånt jätteansvar för patienterna plus studielån att betala tillbaka på. Högre lön till sköterskorna!
Jennie
När det verkligen gäller är sjukvården fantastisk.
Glömmer inte när jag fick hjärtinfarkten. Allt var otroligt fantastiskt och lungnande för mig från ambulans till avdelning via akuten. Likaså har det varit för mig nu också när det gäller PAH när jag åkt in akut. Otrolig behandling från ambulans och hela vägen.
Glömmer inte när jag fick massor av vätskedrivande för att det snabbt skulle ur kroppen. Jag fick fruktansvärda kramper i benen. Sköterska kom in och höll mig i händerna och pratde lugnande med mig. Läkaren kom och gav mig muskelavslappnande och höll mig i handen tills krampen släppte
#16 Det är märkligt hur den där kroppskontakten betyder så mycket. Man är ju ganska liten när man är sjuk och privat är jag inte den kramiga typen, mer än mot mina anhöriga, men när jag varit sjuk så har beröring betytt oerhört mycket.
Knepigt.
/Maria
Det är så redan när ambulanspersonalen kommer upp i lägenheten. En lugnande inverkan både genom deras rörelser, beröringar och ord.
Tror att vi är ganskla utlämnade och sårbara när dylika saker händer och då är den beröringen en trygghet
#18 Ja, det är säkert så.
/Maria

Mänsklig värme, närhet och beröring fungerar ofta, i vissa situationer, bättre än alla ord i världen…
Instämmer i allt som sagts om sjuksköterskorna… De är både underbetalda och underbara!!!
"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Har blivit väl omhändertagen nästan av alla jag mött inom vården. O det är inte så få.
Den ende var ortopeden som gjorde min knäplastik, fast han var trevlig så länge allt gick som det skulle. Men när jag fick besvär sen och sökte mig tillbaka så var han mycket otrevlig.
Men nu med ytterligare operationer så har alla varit bra.
Då menar jag alla i personalgruppen från städare till läkare.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Personalen är helt fantastisk här på nine dragon hospital i suzhou! Alltid lika hjälpsamma och vänliga och med ett leende på läpparna!
Jennie