Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: hjärt-lungsjukdomar
Läst 4645 ggr
nyborjare08
0

Statiner till hjärtfriska sågas

Ur artikel i DN:

"Det finns ingen som helst poäng med att behandla hjärtfriska personer med blodfettsänkande statiner, enligt en vetenskaplig genomgång. En tung studie som visade motsatsen sågas totalt."

Det handlar om den så kallade Jupiterstudien som 2008 visade att det var gynnsamt att behandla hjärtfriska med statiner då det minskade halderna av en viss inflammatorisk markör. Effekten av studien blev att mängder av hjärtfriska fick behandling med blodfettssänkande mediciner. Nu menar en forskargrupp att resultaten var snedvridna och att det inte alls finns någon poäng i att behandla hjärtfriska med statiner.

Länk till artikeln.

Med tanke på hur mycket biverkningar statiner kan medföra så ska det ju verkligen vara motiverat att ge sån medicinering. Jag tycker att det är rätt skrämmande hur lättvindigt allehanda läkemedel skrivs ut!

bluemary
0

Och med tanke på den ekonomiska biten så kan man verkligen undra.

Det sparas och sparas så att cancerpat hinner gå bort innan de har
fått behandling och ev. operation.

Att lägga pengarna på de som verkligen behöver, och som räddar liv,
borde ju vara viktigare.

Maria
0

Jag tycker det är bra att vetenskapliga studier utvärderas och att man inte bara medicinerar hit och dit.

Jag tror också stenhårt på att ändrad kost till det nyttigare, motion och rökstopp borde vara steg ett innan man behandlar patienter utan hjärtsjukdom med statiner.

Man måste ju ändå förnuftsmässigt börja i rätt ände så att säga.

/Maria

evrekaw
0

Tyvärr hyser jag misstro till många av de högt uppsatta läkemedelsföretagen som främst drivs av sitt vinstintresse. Ett preparat som sägs kunna förebygga, vilken förödande sjukdom som helst, och som får forskningsresultat som backar upp detta kommer onekligen att bli en bästsäljare.

Man får därför vara glad att de finns de som ifrågasätter resultat. För som det sägs… En vetenskaplig undersökning kan inte basera en total sanning. Sanning ang. vetenskap byggs på Empiri.

Själv har jag en sjukdom man i Sverige inte lägger ner ett skvatt på att forska kring. Majoriteten av vetenskap ang min sjukdom baseras på Amerikanska och Italienska studier.

Jag tycker dock att det är hårt att ställa vikten av forskning av en sjukdom framför vikten av en annan…

Hur kan vi mäta en smärta mot en annan och säga vilken som är värst?

"There is nothing more despicable than respect based on fear."

Maria
0

#3 Det är nog tyvärr en stor sanning att man bryr sig inte ett skvatt om smärtan utan om de ekonomiska vinstintresset.

Därför är oberoende studier väldigt värdefulla.

/Maria