Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettläkemedel-vitaminer-mineraler
Läst 3139 ggr
Maria
0

Test ska minska antibiotika

Det kommer snart ett test som kan avgöra om du har virus eller en bakterie. Med detta hoppas man att minska användandet av antibiotika.

Positivt tycker jag.

Länk

/Maria

Karmatarerskanise
0

Trodde det redan fanns.

Ibland vid halsfluss sa dom att det var bakterier, andra gånger virus.

Maria
0

Fast jag tror att de menar ett snabbtest.

Numera så tar man ofta snabbsänkan (CRP) vilket inte alltid är så säkert eller så odlar man men det tar lite längre tid och då sätts ofta antibiotika in för säkerhets skull så att säga.

/Maria

piri-piri
0

Ett snabbtest för att kolla om man har halsfluss finns redan. Det tar bara några minuter att få svar på den.

Karmatarerskanise
0

piri-piri; precis, det är det dom gjort på mig var gång.

RuiXue
0

CRP har de gjort på mig också. Men även om de säger att min halsfluss är ett virus så är det lika bra att få antibiotika med en gång. Båda gångerna det har vart ett virus i halsen så har jag mindre än 48 timmar senare vart tillbaka hos läkare med öroninflammationSkrikandes

Jennie

Maria
0

Nu finns det ju mer bakterier än de som orsakar halsflussFlört

Öroninflammation ska man helst försöka vänta ut för de flesta läker av sig själv utan antibiotika.

Så det bästa är att ha högläge och smärtstillande.

/Maria

RuiXue
0

#6 När jag får öroninflammation i samband med virus i halsen så handlar det om att inte ha ont i öronen alls ena stunden, och mindre än en timma senare kan jag ha så ont att jag inte kan göra något annat än att åka in akut till vårdcentralen och då kan det vara väldigt inflammerat, och det trots att de kan ha tittat i öronen på mig mindre än 24 timmar innan och inte ens sett spår av inflammation dåSkrikandes En sån sak väntar man inte utFoten i munnen Inga alvedon/Panodil eller Ipren i världen hjälper det minsta mot värken heller i mitt fall.

Jennie

Maria
0

#7 Jo, men jag menar i de flesta fall kan man vänta. Undantag finns alltidFlört

De flesta öroninflammationer läker faktiskt av sig själv och antibiotika hjälper ändå inte mot smärtan men häver kanske inflammationen snabbare så att förloppet inte blir så långt.

/Maria

RuiXue
0

#8 Får jag antibiotika brukar det kännas bättre på få dagar. Utan vill jag inte ens tänka på eftersom det gör så ont att jag inte kan göra någotFoten i munnen

Jennie

[Sisa]
0

Alltid bra…att inte äta antibiotika i onödan!!!

Mitralis
0

Jag blev väldigt glad när jag läste om detta snabbtest.
Känner en stor oro äver att vissa patienter "kräver" antibiotika "utifall". Det finns även läkare som inte behandlar detta preparat med den respekt som krävs. Antalet antibiotikaresistenta bakterier bara ökar och ökar och detta i sin tur leder till ökat antal dödsfall. Om detta test på något sätt kan minska de onödiga behandlingarna och det i sin tur leder till färre dödsfall blir jag själagladGlad

bluemary
0

Det är bra om utskrivningarna av antibiotika kan minska.

Om en läkare tittar i örat och  sätter diagnosen öroninflammation så
blir det ju antibiotika i c.a 10-14 dagar.

Men om det sedan visar sig att det är en inflammation i mellanörat,
då så behövs det ju inget antibiotika, då har de(ibland med ett elände
att få ge - om de inte har fött Lorabid med hallonsmak - när det
gäller barnen.)

Så nog vore det en välgärning.

Men bara om det går att lita på. Vi har ju exemplet med dessa plåster
som skulle sättas i pannan när det gäller feber -de fungerade ju inte.

Samma sak med dessa termometrar som sätts i örat.
Hur många barn klassade vi inte i början som friska - när de egent-
ligen hade feber - bara för termometern var oplitlig.
Och sedan tjafs med att få skicka tillbaka. 

Fick helt fel styrka på glasögonen, jag hoppas att det hela blev
läsbart och inte alltför många omkastningar av ord.