Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 7185 ggr
Linnslins
2010-06-22 15:21
0

konstant hungrig

Nu har jag varit konstant hungrig sen jag vaknade kvart över 5 igår morse..

Jag äter och blir mätt precis som vanligt, men jag blir hungrig eller sugen efter bara en halvtimme eller timme. Jag äter den mat jag brukar äta och försöker dricka vatten när suget sätter in, men det hjälper inte. Ibland är det bara som ett sug i magen, inte så mycket hunger. Det är riktigt störande.

Jag håller på att gå ner i vikt, så jag har ingen lust att äta hela tiden för då lär jag väl gå ner de 9 kg som jag har lyckats tappa.

I söndags tog jag min sista Andapsin som jag har ätit i lite mer än fem veckor. Kan min obotliga hunger ha med det att göra tro?

Har ni några tips på vad jag kan göra för att slippa suget?

Maria
2010-06-22 16:48
0

Drick mycket vatten. Det kan dämpa suget och så försök att göra något när "anfallen" sätter inFlört

Viss medicin ger  ökad matlust och att sluta med en medicin är också en förändring.

Runt mens så kan man också bli mer sugen så det kanske är något hormonellt.

/Maria

AlbaStiffler
2010-06-23 02:43
0

Försök hålla blodsockret jämnt så slipper du åtminstone suget. Ät något mindre var 3e timme, nötter i små mängder e gott o lagom mättande, osaltade förstås. Blötlägg mandlar, hasselnöter o andra nötter lite innan så blir de nyttigare o faktiskt godare! Pumpafrön solrosfrön e gott med, o frukt såklart. Knäckebröd o riskakor utan smör mättar rätt bra.

Linnslins
2010-06-23 11:43
0

#1 Jag försöker dricka vatten när suget sätter in, men det hjälper inte alls

#2 Suget är bara borta i några minuter när jag ätit. Oavsett vad jag äter. Man borde inte känna sug 15 minuter efter sin lunch.
Jag brukar ta någon finn crisp för jag vet att jag brukar hålla mig mätt på såna väldigt länge. Men det ger inte önskad effekt

RuiXue
2010-06-23 16:29
0

Ät mycket proteiner, de mättar bra och länge samtidigt som det är nyttigt. Ägg och nötter är riktiga proteinbomber som samtidigt är väldigt nyttiga.

Jennie

RuiXue
2010-06-23 16:30
1

Annars kan det kanske röra sig om en släng av magkatarr. Ibland kan man vara konstant sugen när man har magkatarr. Testa och se om inte Pepsid Duo, Inside eller Omeprazol kan hjälpaGlad

Jennie

Linnslins
2010-06-23 19:15
0

#5 Jag har okända magproblem som ska utredas med gastroskopi när min tur har kommit i kön. Jag har just ätit andapsin, det har hjälpt någorlunda bra. Så jag tror inte att det är någon idé att pröva ännu fler magmediciner.

tjoffsa
2010-06-23 20:51
0

kan tippsa dig om att motionera lite. Det hjälper mot hungerkänslor. Låter kanske konstigt men ibland blir man ju hungrig av att man tex har tråkigt eller sitter inne för mycket.

Maria
2010-06-23 20:53
0

#6 Förmodligen har dina besvär med din mage att göra. Bra att du står i kö för utredning.

/Maria

Linnslins
2010-06-24 12:19
0

#7 i vanliga fall brukar jag ta morgonpromenader eller jogga lite på morgonen beroende på vad jag känner för. Men just nu så har jag ont i halsen och pappa har förbjudit mig att motionera när jag har en förkylning i kroppen, så jag lyder honom snällt :P

Jag tänkte ringa vårdcentralen idag och fråga vad jag ska göra nu när jag slutat med andapsin. Läkaren sa att jag skulle utesluta alla mjölkprodukter i en månad för att se om jag inte tål laktos eller mjölkproteiner. Personligen så har jag ingen större lust att ha en mjölkfri månad, så jag ska fråga om man inte kan ta prover för att se sånt.

mongu
2010-06-24 23:46
0

Det kan va en bra idé att ta bort mjölkprodukter. Tror att man på ett säkrare sätt kan se om det ger effekt. Prover i all ära men det kan ju bero så mycket på vad och hur mycket du ätit innan osv.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

RuiXue
2010-06-25 10:08
0

Födoämnesallergier är de svåraste att diagnostisera genom prover. Fråga bara Tassy om hennes äggallergi så ser du vad jag menarFoten i munnen I andra fall visar provet på allergi men kroppen säger inget alls.

Så det bästa sättet att diagnostisera födoämnesallergi är att utesluta allergener ett efter ett och se om och när det blir bättre.

Jennie

Linnslins
2010-06-25 19:25
0

#10 och 11 Attans skit! Jag vill verkligen inte sluta med mejeriprodukter, särskilt inte under sommaren när man vill äta jordgubbar med grädde eller mjölk och äta tårta och allt annat gott som erbjuds nu!

Jag får väl ta tag i det snart då.

mongu
2010-06-26 01:00
0

Det finns låglaktos eller till och med laktosfria produkter som är mycket bra.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

bluemary
2010-06-26 12:02
0

Men just den här känslan hade jag när det var magkatarr.
Det gav hungerkänslor och jag gick och åt hela tiden. Så jag funderar
på om det inte kan vara något åt det hållet ???

nicesandra
2010-06-27 01:06
0

sluta äta kolhydrater. det är sockerarter som höjer blodsockret, vilket ger insulinutsöndring (och därmed fettinlafring). I samband med insulinet sänks blodsockret och suger tar vid. Ät istället mer fett. så håller du dig mätt längre. googla på LCHF eller gå in på KiF här brevid!

Bergspuman
2010-06-27 19:36
0

LCHF:are har en egen sajt, och jag tycker de kan hålla till där istället för att sprida propagande på andra sajter, som inte alls har LCHF som huvudtema.

nicesandra
2010-06-27 23:26
0

#16 Jag försöker bara tipsa. Inte alla har hört talas om LCHF men många blir hjälpta när de får reda på det och kan testa. Som med allt annat. Låt trådskaparen avgöra vilka råd som är relevanta istället.

Linnslins
2010-06-28 11:36
0

#13 tyvärr duger det inte med laktosfritt, det måste även vara fritt från mjölkprotein, vilket endast är sojamjölk och sånt där Inte så jättegott

#14 Det kan säkert vara magkatarr eller liknande, eftersom jag har haft såna problem hela våren, men då har jag inte varit hungrig utan har haft andra problem. Har haft väldigt ont i magen och bakom vänstra bröstet vilket jag inte har lika stora problem med nu som jag har haft förr.

#15 LCHF är inget jag är intresserad av. Jag har just hittat en metod för att gå ner i vikt som fungerar för mig och som jag trivs väldigt bra med. därför är det inte aktuellt att helt lägga om kosten just nu. Och om det rör sig om en magkatarr så har jag fått höra att en av de saker jag bör undvika är just mycket fett.

nyborjare08
2010-06-28 19:12
0

Jag har hört att surt ska vara bra om man har känningar av magkatarr. Typ citronvatten alltså. Har du provat det?

RuiXue
2010-06-29 14:14
0

#19 Tveksam till det då man vid magkatarr har för mycket magsyra vilket har lågt pH. Citronvatten har också lågt pH så det verkar lite som att ge syre till elden och tro att den ska slockna bara för att det blåser liteFoten i munnen En banan kan däremot lindra magkatarr lite då bananer har högt pH (basiskt) och det kan neutralisera en del av syran i magen.

Jennie

Maria
2010-06-29 14:29
0

#20 Enligt vad jag har hört så blir citron basiskt i kroppen motsatt till vad som verkar rimligt.

/Maria

nyborjare08
2010-06-29 14:35
0

Jag har hört att surt ska funka, hur ologiskt det än verkar. Men jag vet inte varför.

Linnslins
2010-06-30 12:16
0

#19-22 Jag har hört att man inte ska dricka juice när man har magkatarr och det är väl surt?

Jag trodde att banan skulle vara jättesnällt mot min elaka mage när det var som värst, men om det  var något som gjorde det värre så var det banan =(

Men som tur är så har jag väldigt sällan ont just nu, utan är mest hungrig, vilket även har resulterat i att jag gått upp i vikt igen =( Det är nämligen hysteriskt svårt att skilja på hunger, sockersug och bara jävulskapssug. Oftast tolkas alla tre till att vara godissug.. =(

Maria
2010-06-30 12:19
0

Fast magsyra är bland det suraste vi har. där kan både citron och juice slänga sig i väggenFlört

/Maria

Linnslins
2010-07-01 12:05
0

Jag pratade i alla fall med vårdcentralen idag, och de hade ingen lust att hjälpa mig med något alls verkade det som.

Jag fick ingen hjälp mot näsblodet som forsar stundvis, särskilt när jag är förkyld, jag kan testa att ta bort enbart laktosen till en början om det känns jobbigt att ta bort allt och mot hungern fanns tydligen INGENTING att göra. =( Hon gjorde inte min dag bättre i alla fall.

Maria
2010-07-01 12:10
0

Det är bra att ta olja i näsan när man blöder mycket näsblod. Det mjukar upp de sköra ytliga blodkärlen som ofta kan spricka.

/Maria

Linnslins
2010-07-01 12:14
0

Jo det finns ju speciell nässpray med olja i som pappa brukar använda, men han säger att man blir lite rinnig och oljig under näsan. Och det känns inte som att jag behöver känna mig ännu snorigare än vad jag redan är. =(

Tror att kombinationen nässpray och snyta mig ofta sliter oerhört hårt på min näsa särskilt eftersom jag kan börja blöda helt utan anledning i vanliga fall.

Maria
2010-07-01 12:22
0

#27 Det tror jag också men du kanske kan ta den oljiga sprayen när du ska lägga dig för natten?

/Maria

Linnslins
2010-07-01 13:58
0

#28 Ja det vore kanske bäst att ta den till natten. Men det är även då som jag tar min vanliga nässpray, jag vet inte om de tar ut varandra, men det är ju värt att testa kanske =)

Jag kan nämligen inte sova om jag inte kan andas genom näsan. :P