Trötthet pga vad?
Vad kan trötthet orsakas av? Kan man ha brist på något i kroppen?
Jag lider av ständig trötthet. Jag kan sova hela natten lång. Sedan är jag uppe 3-4 timmar innan jag är alldeles dödstrött igen och måste sova. Om jag inte lägger mig somnar jag sittande. Jag går ofta omkring som en zombie och känner att jag slösar bort mitt liv pga detta ständiga behov av sömn. Jag använder koffeinpiller de dagar då jag inte kan sova middag.
Jag har inte undersökt detta, men jag är sedan länge utbränd, lider av panikångestattacker (flera i veckan) och är väldigt, väldigt trött.
Jag är dålig på att äta då jag alltid varit liten i maten och inte särskilt petig. Men jag gör nypressad apelsinjuice varje dag för mig i min juicepress.
Jag antar att jag behöver något slags tillskott, men vad? Vad kan man ha brist på när man är trött?

Jag tycker du ger många bra svar själv på varför du är så trött.
Du är dålig på att äta vilket gör att du inte får i dig den näring du behöver. Att då istället ta koffeinpiller löser inte några problem. Tvärtom.
Är du ute i friska luften nåt? Får lite sol på dig? Träffar du vänner eller är du för mycket ensam?
Tror inte att du ska ta till kosttillskott utan vad du behöver är ordentlig vanlig mat.
Sen vet jag inte om du nyss varit hos läkare, du kan ju ha en depression. Det tröttar precis som dina panikångestattacker.
Du behöver få tag på nån bra hjälp för att reda ut din situation.
Men det första är att försöka bli bättre på att äta mat. För utan näring kan du inte bli pigg.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
#1 Jag har haft det så här i många, många år. Innan jag ens var så deprimerad som jag är nu.
Jag kan inte tillbringa min tid utomhus pga väldigt ljus hud (för lite pigment) som lätt får blåsor i den här starka solen. Och jag är fortfarande väldigt trött när jag väl äter bra. Så jag tror att det är något mer bakom.

Men som du beskriver så äter du dåligt nu och för att komma igång så bör du se till att äta regelbundet. Det gör att en del av tröttheten kan försvinna.
Men du kanske kan va ute nåt, t.ex. när det inte är soligt. Eller har du nån sjukdom som i sig gör att du inte får va ute?
Väl insmord med solskyddsfaktor och bra kläder för man ska aldrig glömma att kläder utgör ett väldigt bra skydd mot solens strålar. För trots allt behöver vi få lite ljus på oss.
För man får i sig de nyttiga ljuset som är så viktigt för oss alla, särskilt oss här i Norden.
Då du är deprimerad nu så ökar det på din trötthet, om du dessutom äter dåligt så blir du ännu tröttare så du hamnar i en ond cirkel.
Har du nån kontakt som du kan prata med? På VC eller på nån psykmottagning? Det är också jätteviktigt för att komma vidare.¨
Mitt råd är att du ska låta bli koffeinpiller för det gör att du hamnar snett och du blir inte piggare egentligen av det.
Om det är längesen du var hos din läkare så boka ett besök så du får kolla upp vad som kan ligga bakom.
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag låter dörrarna stå öppna så det blir ett drag här inne om dagarna. Men är solen framme måste jag hålla mig inne. Jag är inte heller en utomhusmänniska utan föredrar att vara inne.
Läkare är mitt nästa steg.
Jag gissar på järnbristanemi. Det ger en sådan trötthet du beskriver.
Har det själv. När järnet halkade ner till 5,5 (det ska ligga på minst 10 för kvinnor) så var jag trött trött TRÖTT. Blev liggande hela helgen efter arbetsveckan. Orkade inte ta mig för något. Flåsig och okoncentrerad, huvudvärk titt som tätt.
Sök läkare och ta alla prover man kan göra på en hälsokontroll. De kommer att ge en del besked om vad du kan göra.
#5 Låter väldigt bekant. Tack för tipset!
Hm … läste precis lite om kronisk trötthet där symtomerna bl a är:
- problem med korttidsminnet och svårt att koncentrera sig
- återkommande ont i halsen
- ömma körtlar på halsen eller i armhålorna
- lättare muskelvärk
- ledvärk i flera leder
- huvudvärk
- man känner sig inte utsövd när man vaknar
- efter fysisk ansträngning får man sjukdomskänslor som håller i sig i mer än 24 timmar.
Känner igen mig i stort sätt allt! Ska nog rådfråga läkaren om detta.
Ett till tips kan vara att kolla hur du sover när du väl sover, eftersom du inte blir utvilad. Jag tänker på bland annat sömnapnér. Men mest troligt har du bristsjukdomar med tanke på ditt leverne och dina matvanor. Sen är bara frågan vad som kom först, tröttheten eller dåliga vanor?
Be att få kollat B12 nivåer också. B12 brist är väldigt vanligt och man kan bli väldigt trött av det också.
Jennie

Helt klart blir det brister om man inte äter ordentligt. Men en läkarkontakt med provtagning är det allra bästa.
För prover visar även om man inte får i sig det man behöver vad gäller mat.
Sen tyvärr så räcker inte tvärdrag hemma för att få det ljus vi är så beroende av. Det är ingen lång stund man behöver va ute för att få det viktiga ljuset.
Har du nån sjukdom som gör att du inte ska va ute?
Ha en bra dag! Mongu.

Jag var också jättetrött förr i många år det hjälpte inte att sova mera, eller äta piller eller någonting men nu vet jag vad som var felet. Jag var en total soffpotatis som tittade på TV el läste en bok, jag rörde knappt på mig på mitt jobb heller.
Ju mindre energi man spenderar desto mindre energi får man, och ju mer energi man spenderar desto mer energi får man, vilket faktiskt stämmer. Nu rör jag på mig massor och jag orkar göra en massa grejer jag inte orkade förr då jag ju var mycket yngre. Man kan motionera inomhus och man kan ha heltäckande kläder när man är ute + keps ifall man inte klarar sol + kvällspromenader är ju jätteskönt på sommaren + riktigt tidiga morgonpromenader på sommaren är ju inte helt fel de heller.
+När man rör på sig ökar serotoninhalten i hjärnan, seratoninet gör så att man mår psykiskt bra så ofta brukar ofta läkare rekommendera att man rör på sig när man har depression = motion på recept.
#12 Jo, jag känner att jag blir piggare när jag är igång, men det är som en ond cirkel. Jag måste ORKA att ta mig själv i kragen för att få något gjort först. Och det är inte särskilt roligt att ta sig själv i kragen när det man ska göra är till ex städa. (hatar att städa och alla slags hushållssysslor. Känns som slöser med min tid.) Jag tycker att sova och äta också är slöseri med min tid. Det är typ det enda man gör, känns det som. Äter, sover, städar …. Det som är viktigt i ens liv blir då lidande pga dessa tre onödiga saker (som tyvärr är jätte nödvändiga). 
Jag har ändrat min kost en del nu. Har bland annat börja stoppa i mig nyttigare frukost - havregrynsgröt och har märkt en liten förändring. Men det kan också bero på att jag får sova ut nu pga semester. 
#10. Missade din fråga. Jo jag har en hudsjukdom (atopisk eksem) samt en mild form av albinism. Kombinationen gör att jag måste undvika solen - så mycket det bara går. Åkte in till stan med min son idag. Utevistelsen var max 20 min (från hus till buss - från affär till buss). Trots detta har jag fått blåsor på händerna. Den starka solen som är ute nu är med andra ord skadlig för mig.