Halsmandeloperation
I över 2 år nu har jag haft problem med mina båda halsmandlar. Har en rätt stor grop i högra och smågropig vänster.
Detta har medfört att jag väldigt lätt får tonsilliter (vita "pluppar") i dessa gropar, som sedan skaver och får min andedräkt att bli rejält dålig.
Jag stör mig mycket på detta både psykiskt och fysiskt, mår dåligt av att veta att det väldigt lätt fastnar "rester" i groparna och jag vill helst operera bort dem nu efter dessa års pillande var varannan dag för att hålla rent och kontrollera så inget kommit däri.
Eftersom jag har extrem fobi för dropp, sprutor/blodprov och sjukhus, så undrar jag hur en halsmandeloperation går till och hur lång tid det tar?
Vore jättesnällt om flera kom med olika upplevelser och berättar hur det gick till.
Tack på förhand!
Har själv inte gjort detta ingrepp, men en av mina närmsta väninnor gjorde det. Hon låg på sjukhus 1 dag tror jag, vete 17 rentav om hon inte fick komma hem samma dag. Hon hade stygn där i halsen naturligtvis. Jag tror hon blev sövd, gissar att man gör det eftersom man måste ner i halsen.
Hon hade efteråt ont såklart, fick smärtstillande, men smärtan gav sig efter ca 1 vecka. under tiden kunde hon bara äta flytande, så hon magrade lite, men vill du inte magra kan du ju dricka choklad med grädde och sådant
.
Vid sövning får man givetvis en lugnande spruta och dessutom injiceras narkosmedlet i en blodåder.
Är du väldigt rädd, bör du definitivt säga till om det, göra det klart fär sjukvårdspersonalen, då tar de hänsyn till det. Pysslar om dig extra, kanske håller din hand medan man väntar på att bedövningen ska verka.
Hoppas du inte låter din rädsla / fobi hindra dig, för som du säger är det ett handikapp att ha sådana här tonsiller. Min väninna var förkyld titt som tätt och hon drabbades även av körtelfeber en gång.
Nu, efter operationen, är hon mycket friskare och hennes andedräktsproblem är helt försvunna.
Det finns en del att läsa på nätet om detta !
Min kompis halsmandlar bröndes bort. Alltså inga stygn.
Man får åka hem samma dag som man gjort operationen. Man har dropp, det har man vid alla operationer.