Järntabletter
Jag har fått järnsulfattabletter av min husläkare, Duroferon, att äta 2 st om dagen i 3 månaders tid, därefter 1 st om dagen, med uppföljning av järnvärdet om 3-4 månader.
Biverkningar: Orolig mage, samt att det blir svart i klosetten 
Man kan bli rejält förstoppad också
Hoppas det hjälper att höja ditt järnvärde.
/Maria

Tufft medicinprogram. Klart att magen protesterar. Ät mera frukter och sånt som hindrar förstoppning.
Fråga om du får komplettera med mer järnrik mat för att kunna minska mängden järntabletter tidigare? Man kan övergå till stekpanna i järn i stället för teflon o dyl också.
Jo, funderat på järnpanna.
Förstoppning är det dock inte, snarare motsatsen.
Hoppas att de här tabletterna ska hjälpa mer än vad Hemofer gjorde.
För magen kan jag varmt rekommendera "Husk Lindroos" oralt pulver från Hälsokosten. Det är Ipsagulafröskal.
Det fungerar åt båda håll så att säga. Både vid diarré och förstoppning och lär också vara bra vid IBS.
Detta klassas numera som naturläkemedel.
Det är helt naturligt och fungerar jättebra enligt egna erfarenheter
/Maria
Ispagula-frön har jag testat, fast från ett annat preparat. Då under en period när jag verkligen hade problem med förstoppning.
Gillar det tyvärr inte, tycker det känns som de där fröna klär hela matstrupen på insidan.
Jag får se hur det utvecklas, om magen fortsätter vara orolig och det blir svårt att stå ut med, kanske jag ber läkaren att få järnsprutor istället.
Jo, jag har också testat olika sorter av dessa frön men detta är som ett slags ljust pulver helt olikt andra preparat.
Bara ett tips
/Maria
Bevarar tipset ifall det kommer till användning, tack för det!
Ja, eller loppfrön
/Maria
Torkade fikon eller aprikoser brukar funka for mig. Alldeles for bra tyvarr sa nu far mina mellanmal bli notter ioch fron istallet.
Jo, torkad frukt är super mot hård mage.
Men dessvärre blev det tvärtom för mig
, orolig mage.
Det ger sig förhoppningsvis.
Uppdatering: Jag ger upp dessa Duroferon.
Min mage pallar inte.
Igår mådde jag småilla mer eller mindre hela dagen, och jag har även fått känningar av magslemhinnan, sådant som förebådar ett återfall av magkatarren.
Nu kör jag Hemofer istället, de är snällare mot magen.
Och så ska jag höra av mig till läkaren och be om järnsprutor istället.
Min mage är lite ömtålig tyvärr!
Uppdatering igen. Pratat med min läkare och bett om sprutor istället.
Tydligen finns det viss risk för allergiska reaktioner med den här sortens sprutor, och eftersom jag reagerat allergiskt på åtminstone 2 andra mediciner under mitt liv, vill han ordinera det med försiktighet. Testdosera först under överinseende, innan man sätter in behandling.
Vi har nu överenskommit att jag försöker med maxdos av Hemofer under sommaren och fram till oktober, i kombination med järnrik mat. Värdena följs upp då och är de fortfarande dåliga, så påbörjar vi ett försök med sprutor, i alla fall testa om jag klarar dem.
Jävla följetong.
Men jag mår så dåligt i magen av Duroferonet. Har fått peta i mig Samarin nu.

Om du inte redan vet (vilket du säkert gör), så drick ett glas apelsinjuice med järntabletten eller annan c-vitaminrik dryck/frukt/grönsak. Det främjar upptaget av järn! :-)
Jag hade jättedåligt järnvärde när jag var ung och väntade barn.
Dottern är 27 nu så du kan ju tänka dej så länge sen det är. Minna att nån rekommenderade droppar från hälsokosten. Var bla nässlor i som tydligen är kollosalt järnrikt. Värt att kolla kanske.
Ar sankan normal? Jag har en auto-immun sjukdom och nar jag har en hojd sanka pga en inflammation i kroppen sa faller jarnvardet och det ar jattesvart att fa upp det.
Gjort alla möjliga blodtester, blodtryck, blodsocker, kolesterol, lever, sköldkörtel, bla bla, osv. Allt är normalt - utom järnet och hb.
Enda blödningskällan kan vara menstruationerna.
Jag hade taskigt hb redan 2003, då tog jag om proverna några veckor senare vilket visade normala värden. Detta gör att jag gissar att menstruationerna är det genomgående som orsakar det.
Jodå, det tar lång tid att höja upp det. Jag har käkat Hemofer ca 1 år, fick bara upp det från 5,5 till 8 på den tiden.

Käkar du nyttig mat i övrigt? Kanske är en dålig/slarvig diet i övrigt som gör att du inte kommer ikapp. Som urlakar kroppen i övrigt. Maten samverkar ju i kroppen så att du behöver vissa ämnen för att kunna ta tillvara på andra, som järn o c-vitamin. O kalcium som motverkar upptaget. Beställ hem någon kostbok i ämnet o läs på vet ja, o ändra/komplettera kosten.
Jag hittade ett undersökningsprotokoll från just 2003, när hb var taskigt. Då låg det på 118 och ferritinet var 8. Under den perioden åt jag bra och sund kost, så det är knappast det heller.
Det är nog så att jag generellt sett har svårt att behålla de här värdena på bra nivå!