Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: måste-skriva-av-mig
Läst 3979 ggr
Bergspuman
0

Järnbrist - en evighetsstory eller?

Förra året, i februari, fick jag veta att jag hade väldigt lågt järnvärde. Det låg på 5, när det ska ligga på mellan 10 och 90. Det förklarade varför jag varit så oändligt trött en längre tid, orkeslös, flåsig, mycket huvudvärk, osv.

Började äta Hemofer, från apoteket, och gjort så en längre tid. Slutade med sista förpackningen för en 3 veckor sedan. Nu lämnade jag nya prover i veckan på VC.

Beskedet kom idag: fortfarande lågt järn, ligger på 8. Viss förbättring alltså men inte tillräckligt. Nu har min läkare skrivit ut järntabletter, antar att detta är en specialsort, att ätas i 3 månader med uppföljning efter det.

Jag anar varför det blir så här, det har troligen med mitt blödningstrassel att göra. Mina mensblödningar har alltid varit 6-7 dagar långa, men de har blivit lite rikligare sista året, dessutom har jag ju fått mellanblödningar kopplat till pre menopaussymtom. Under april månad hade jag 8 blödningsfria dagar. Resten av månaden blödde jag, antingen lite eller mycket.

Är kontrollerad av kvinnoläkare, allt gynekologiskt är i sin ordning och jag är helt frisk. Tyvärr kan jag inte behandlas med hormoner pga den stroke jag hade 1988, orsakad av p-piller.

Har nog anat också att järnet fortfarande varit taskigt, orken är inte riktigt som den ska och jag har huvudvärk lite för ofta för att det ska kännas bra.

Men jag BLIR SÅ GRYMT TRÖTT PÅ DENNA FÖLJETONG!

Dessutom har jag inte lust att bli fanatisk köttätare som jag egentligen skulle behöva, och jag HATAR blodpudding och annan blodmat.

Verkar som om tabletterna är det enda jag kan ta till!

Suck, stön, gnäll, stånk, MEGAGNÄLL!!!!!

Maria
0

Fy vad jobbigt.Skrikandes

Här kommer en länk om järn i olika livsmedel.

/Maria

AlbaStiffler
0

Hej hej. Lite gammal tråd men det kanske är aktuellt än? Jag har fått järninjektioner efter blodbrist/ järnbrist. Kanske något att kolla upp om du kan få på envårdcentral, tror de tar bättre än tabl. Fick det nån gång per vecka under nån månad.

Har du koll på dieten öht? C-vitamin i samband med järntabletterna bättrar på upptaget av dem, så du kan drickadem med ett glas apelsinjuice tex. Kalcium försämrar upptaget så drick inte mjölk eller ät dem inte med frukostmackan, för bästa järnupptag.

Sen finns det ju massor med andra livsmedel o frukter o grönsaker dom man kan äta, istället för bara kött… Om jag inte minns fel så är torkade aprikoser rika på järn, kan dock minnas fel. Men det är ju sånt som man kan se till att äta till mellanmål. Kolla in o lär dig listan o se till att komplettera dagliga målen med lite extra järn alltid. Broccoli, spenat o sånt.

Har du testat de där blödningsminskande tabletterna som finns receptfritt på Apoteket, vad heter de nu igen? Finns iaf där bredvid tampongerna på Apoteket. Lycka till. O får du inte koll på det hela så ta ett besök eller 2 hos en dietist som kan ge dig en ordentlig kurs i vad du ska o inte ska äta för att komma ikapp.

[Tassy]
0

#2 tabletten heter cyklo-f.

Denna tråd har jag missat. Det tar lång tid (vill minnas 2 år) för kroppen att bygga upp järnvärdet ordentligt, minns inte hur det var men jag gissar att det är naturligt, dvs utan mediciner. Men jag gissar att det kan ta lång tid även om man hjälper kroppen en bit på traven, så jag förstår att det är väldigt påfrestande, och så dessutom blödningstrassel som sinkar dig Obestämd