Terracortil med polymyxin B
Sommaren här här vilket innebär sol och bad för många, även för mig men det innebär också öronproblem. Besöker husläkaren i snitt 2 gånger varje sommar för problem med öronen och är det inte öronpropp så är det eksem/irriterade hörselgångar. Får alltid terracortil med polymyxin B mot detta.
På paketet står det att öppnad tub håller i en månad för ögondroppar men det står inget om hur länge efter man öppnat tuben som man kan använda de som örodroppar. Är det någon som har koll? Eftersom jag får problem så ofta så kostar det ju en slant till slut, känns surt om man slänger dropparna om de fortfarande funkar. Försökte fråga damen i kassan på apoteket men hon "förstod inte alls" utan sa att läkaren skrivit ut två till tuber som jag kan köpa senare…
Misstänker att det håller längre för öron då jag misstänker att det är den kortaste hållbarheten de skriver ut
Jag ska börja med att säga att jag inte känner till just den medicinen. Men jag tycker att det låter märkligt om det skulle vara olika lång hållbarhet beroende på användningsområde. Om det är så att medicinen tappar sin verkan efter ett tag i öppnat tillstånd (pga reaktion med luften?) så spelar det väl ingen roll vad användningsområdet är. Medicinen tappar sin verkan.
Fast generellt så brukar de väl ta till säkerhetsmarginal i hållbarhetstider.
#2 Jag förstår. Är bara så konstigt att det bara står att den är hållbår i en månad för ögonen, men inte ett ord om ögon. 
På www.fass.se kan du fråga om läkemedlet.
#4 Tack så mycket!