Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: smärta-och-värk
Läst 11214 ggr
Cazzos
1

AKUT Min mamma spyr hela tiden!

Min mamma har varit hemma från jobbet för att hon först hade huvudvärk, den försvann, sen började hon må illa.

Hon har mått illa i tre dagar nu och igår och idag så har hon spytt minst 2 gånger. Har sagt åt henne att ligga låg med kudden och försökt ge henne citronvatten men hon spyr bara upp det.

Försöker ge henne vatten också men hon spyr upp det också, direkt.

Vill köpa ProViva men är rädd att hon kommer att spy upp det också.

Jag kanske ska nämna att hon dricker vin lite då och då (hon har alkoholproblem) och hon röker, vilket inte gör situationen bättre.

Har frågat mina kompisar, de säger att jag ska låta henne spy. Men hon har spytt upp jättemycket vätska jag är rädd att hon blir uttorkad eller nåt.

Hon orkar gå upp och gå t.ex till köket och röka eller gå på toaletten själv.

Vad ska jag göra? Vill inte åka iväg och köpa medicin, har ni några huskurer eller något annat tips!

Mvh Carro (orolig!) -OBS jag visste ej vilken grupp denna tråd ska vara i så den fick hamna i Smärta och Värk-

Lill-Kisse
0

Man får anta att magen kommit i olag på något sätt och behöver vila. Någon fara för uttorkning är det inte av att man kräkts ett par gånger per dag under två, tre dagar. Lite cigarettrökning lär knappast spela någon roll, men vin ska hon inte dricka nu.

Vanligt te, mjölk eller youghurt kan vara bra att börja med. Blir det inte bättre inom ett par dagar, bör man åka till vårdcentralen för provtagning

Maria
1

Håller med Lill-Kisse.

Försök att få din mamma att dricka någon form av vätska bara. (inte vin).

/Maria

Cazzos
0

#1 Okej tack.

Jag tömde hinken som hon spydde i igår, det enda som jag kände var en stank av alkohol.. Ska säga åt henne att hennes mage måste vila från alkoholen just nu annars blir hon inte bättre.

Maria
1

Det är inte så att hon har druckit såpass mycket att det är alkoholen hon kräks av? Det låter lite märkligt att hon klarar att dricka alkohol om hon har åkt på någon magsjuka.

Har du någon du kan prata med om din mammas besvär? Någon annan vuxen som kan stötta och hjälpa?

/Maria

mongu
0

Håller med om att det låter konstigt om din mamma klarat att dricka alkohol om hon är magsjuk.

Det låter troligt att det är just pga alkohol hon kräks.

Du behöver nån att prata med du ska och kan inte ta på dig att sköta om din mamma i såna här lägen.

Det är alldeles för stort ansvar.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

Mainebusters
1

Ring sjukvården, det är bättre att kolla upp en gång för mycket än för lite. Om hon kräks vatten med, så är det ju inte ok.

[Tassy]
0

akolholproblem eller ej så behöver hon vård. Jag vill påstå att hon löper större risk att bli uttorkad då alkohol är uttorkande till att börja med. Får hon sen inte i sig vätska och kräks så kan hon bli dålig fort, så sök vård åt henne, vare sig hon vill eller inte.

Sen kan hennes mage ha farit illa av spriten, och hon behöver hjälp. Hon riskerar att få bland annat magsår om hon fortsätter på samma vis.

Det är sant att det inte är ditt ansvar att hjälpa henne, men det är du som har bäst möjlighet att göra det, om hon är villig att bli hjälpt. Din mor behöver hjälp både nu i det akuta skedet men även på sikt för sina spritproblem, men hon behöver även inse det själv. Du ensam kan aldrig få henne fri från alkoholens klor. Men ni kan försöka tillsammans att söka hjälp om hon är redo.

Maria
0

Har din mamma blivit något bättre under helgen?

/Maria

Cazzos
0

#8 Hon besökte en vårdcentralen idag och det visade sig att hon fick magkatarr. Hon fick recept på medecin som vi sedan hämtade på Apoteket.

- Om alla undrar så håller vi på med möten med Socialen för att de vill ge mamma nån slags terapi eller nåt sånt. Ni behöver inte oroa er för mycket, det går bra! Jag undrar bara när hon ska skärpa sig med alkoholen…

Maria
0

Vad skönt att höraGlad

Både att din mamma är på bättringsvägen och att hon eventuellt är på väg att få terapi. Då kanske hon får bukt med sina andra problem också.

/Maria

Cazzos
0

#10 Ja :)

Tack för att ni bryr er Glad