Hälsa iFokus

Hälsa

Etikett: huskurer-egenvård
Läst 9183 ggr
Bella-R
0

Hur mycket vatten dricker ni?

Ja det är ju såklart olika dag för dag, men på ett ungefär..

Hur mycket dricker ni per dag?

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

Bella-R
0

Förr (för några veckor sen bara) drack jag knappt en halv liter per dag.

Men nu har jag börjat dricka runt 1 liter/dag, och jag har märkt skillnad.

Mindre huvudvärk + att jag mår bättre i magen (det för att jag, troligen tack vare vattenintaget, gör ifrån mig oftare, vilket jag haft problem med ett tag pga stress)

Och när magen fungerar - fungerar allt annat sägs det.

/ Bella

Maria
0

Jag dricker ganska mycket vatten och har alltid gjort. Jag vaknar till och med törstig på morgonenFlört

Däremot mäter jag aldrig men jag kan tänka mig att det blir någon liter per dag och när det är varmare något mer.

Det är ganska viktigt att dricka men för några år sedan så blev det rena drickhysterin och det är inte bra det heller.

Unga kvinnor har faktiskt fått problem med inkontinens på grund av att de dricker för mycket så lagom är säkert bäst även när det gäller vatten tror jag.

/Maria

Bella-R
0

Jag har också märkt att jag är vääldigt törstig på morgonen.

Att det blev drickhysteri där ett tag när det gäller vatten märkte jag, och såklart är lagom bäst när det gäller allt, även vatten.

Men vad är då lagom kan man fråga sig? Tungan ute kanske är upp till var och en beroende på kroppsvikt etcetera?

Maria
0

Det tror jag också och att det beror på vad du gör. Om du svettas mycket vid träning eller en varm sommardag så behöver man dricka mer.

/Maria

[Sisa]
0

Jag är en stor vattendrickare…flera liter om dagen! Bra eller dåligt…men jag mår bättre, än vad jag gjorde då jag inte drack lika mycket…Glad

piri-piri
0

Lite dålig på att dricka vatten men jag dricker mycket örtteer och gärna gröntte förutom vid träning förståss då går det åt mycket vatten.

Musiken
0

Jag ar en periodare. Ibland dricker jag mellan 1 och 2 liter/dag, och ibland blir det bara ett glas. Dricker ett glas nattetid, och sen varierar det. Brukar forsoka fa i mig en eller tva sma flaskor vatten pa jobbet i alla fall.

[Tassy]
0

Jag känner ingen törst så jag måste dricka på rutin, försöker komma över 1 liter om dagen. Tänker jag mig inte för så dricker jag inte, och blir snabbt sjuk och får törstfeber och våldsamma smärtor i njurarna.

Lovar, har fått mer än en pekpinne ifrån läkare att mina njurar är illa ute, men vad tusan ska jag ta mig till? Jag känner verkligen ingen törst. Får gå på andra symptom som yrsel, illamående, huvudvärk, uttorkade spruckna läppar och så vidare. Knappast bra.

Har provat att ha vattenflaska, tillbringare och hela baletten, glömmer givetvis bort dem med. Alarm går oftast inte heller, då jag inte kan släppa allt jag har för händer och kuta och dricka vatten i tid och otid.

Kan inte dricka vatten på kvällen heller, då får jag springa på toa hela natten. Dock är det på kvällen jag brukar notera att jag börjar bli uttorkad Obestämd

Minetta
0

Vet inte exakt men skulle gissa runt 1 liter/dag. Blir lite mindre på vintern och mer på sommaren.

Sehvrin
0

Beror helt på vad det är för dag. Är det en dag jag bara sitter och pluggar och inget annat så brukar det inte bli så mycket, kanske mellan 0.5-1 liter. Är jag i skolan på föreläsning blir det mer, eftersom dricka vatten är ett av mina knep för att hålla mig vaken. Har jag tränat ett hårt pass (har 2-3 sådana per vecka) så brukar jag dricka 0.5-1 liter bara efter det, så då blir det nog bortåt två liter på en dag.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

[Underground]
0

Dricker ett glas om dagen varannan dag kanske. Måste skärpa mig …

Zynell
0

Jag har verkligen svårt att dricka vatten. Dricker det nästan aldrig. Jag har inget emot vatten, det är bara det att jag blir så fruktansvärt torr i munnen av det! Samt att efter en stund får jag en äcklig smak i munnen. Vet inte varför det är så. Jag har hört att det är något som försvinner bara man håller ut. Höll ut i 4 månader med bara vatten som dricka, (nästan) och det blir aldrig bättre. Blev istället sämre.

beckare
0

Jag dricker automatiskt en klunk vatten när jag har borstat mina tänder. Annars dricker jag 3 glas mjölk och 1/2 glas juice om dagen. På måndagar när det är drickpaus på idrotten i skolan dricker jag också några klunkar vatten

BMEXX
0

Ingen aning om mängd men har bytt ut mitt saftdrickande (saftnarkoman) mot vatten nyligen. Så ett par stora glas vatten blir det i alla fall per dag. Snacka om att det släcker törsten mycket bättre. Försöker byta ut läsk mot kolsyrat vatten med smak med, men en flaska läsk per helg måste man ju få Oskyldig

Tassy: vad jobbigt det där lät, hoppas du kommer in i någon slags rutin så inte njurarna dina behöver lida. Inte kul att behöva byta ut dem eller sitta i en sån där apparat som renar blodet åt en i stället.

// Pabblo

Bergspuman
0

Lite olika. Om jag är stressad blir det sämre. Det är som om jag pressar undan olika känslor då, bl a hunger och törst. Eller allra helst törst dumt nog. Tenderar att "tugga" mer när jag är stressad.

Men jag håller koll på urinen, märker jag att den blir för koncentrerad är det dags att fylla på "tanken".

Så jag känner mig inte oroad eller så.

Det blir i snitt 1 liter om dagen skulle jag gissa.

RuiXue
0

Dricker när jag är törstig, varkens mer eller mindre. Så ibland dricker jag nästan inget alls, andra dagar dricker jag flera liter.

Jennie

Kaninisen
0

Absolut ingen aning, säg 0,75 liter… men det känns som om jag kissar ut minst 2 liter varje dag.

Saga85
0

Jag har ingen direkt aning. Kanske 3-4 stora glas om dagen, ibland mer. Ibland brukar jag ha ingefärslimevatten ståendes i kylen, och då dricker jag mer.

Finns inget godare än vatten när man är rejält törstig. Råkar ibland ut för övertörst - dricker glas på glas på glas tills magen är fylld och gör ont, men fortfarande är jag törstig. Brukar doppa hela underarmarna i iskallt vatten när det blir så, som att dricka genom huden.

[Eleya]
0

Hmm..varierar så otroligt mycket. Är jag förkyld som nu kan jag kränga i mig 2 - 2½ liter, annars tror jag att 1½ liter är vad jag dricker på jobb och hemma. Jag har också märkt att jag får mindre huvudvärk och att allt känns bättre, plus att kroppen rensas ur nu när man är förkyld.

Mainebusters
0

En halvliter vatten om dagen kanske. Sedan dricker jag ju saft med.. Och kaffe, ca 3 muggar.

På sommaren går det ju åt mer vatten, särskilt på jobbet. Då har man sin vattenflaska bredvid sig.

Anders 50
0

Max ett litet glas om dagen, men massor med kaffe och en öl.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Karmatarerskanise
0

Ca 2 liter om dagen under vinterhalvåret, 3 på sommaren.

Rasmusmatte
0

Ca 1 liter per dag. Har en soda streamer som 'är min "älskling"

SaraC
0

Jag har alltid vattenflaska bredvid/med mig. Dricker nog 1 ½-2 liter/dag, mer när det är varmt.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

drutten2
0

Försöker få i mig 2 liter per dag.Glad

HannaM
0

Dricker alldeles för lite. Får kämpa för att få i mig ett glas till middagen. Sen jag började med en ny medicin som intas med ett glas vätska har jag även fått i mig det morgon och kväll men mer blir det sällan vilket är dumt sommartid eftersom jag är extremt värmekänslig.