Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettallmänt-övrigt
Läst 11369 ggr
Tangotime
36

Kristallerna i örat??

Ända sen i morse har jag kännt mig lite yr. När jag runt 12:30 skulle lägga dottern för middags vilan så snurrade det rejält i skallen när jag lagt mig ner i sängen och blundade. Ganska obehagligt. När jag vaknade var det samma visa igen fast när jag skulle resa mig upp. Jag har inte svimmat men mår lite halv illa hela tiden och känner mig inte 100.

Både min mamma och mormor har fått nåt som orsakas av att kristallerna i örat hamnar fel/kommer i obalans eller något sånt. Men vad jag har förstått det så mår man MYCKET sämre än jag gör nu om man får det.

Någon som vet vad sjutton detta kan vara? Någon som haft "obalans i kristallerna i örat" någon gång? Hur mår man?

Catnap
0

Det kan mycket väl vara det, alla mår ju olika illa och alla blir kankse inte lika superdåliga. Om du blir dålig när du vrider huvudet åt ett håll när du ligger ner, så testa att vrida huvudet åt andra hållet och se om det blir bättre? Det ska finnas rörelsen som du kan få lära dig som trycker tillbaka kristallerna, om det nu är det du har. Jag har aldrig haft det själv, men jag har haft vad man misstänkte var ett virus på balansnerven. Det kom från ingenstanns och jag var i det närmsta sängliggande i en månad. Jag kudne vara uppe små stunder men blev sedan jättedålig. Det kan vara ett virus du har, avvakta och se hur det utvecklas. En del spyr och blir illamåedne av virus på balansnerven, för vissa går det över snabbt och för andra sitter det i ett bra tag. Om du har haft ont i nacken kan det vara en nerv ikläm

//Angelica

Medarbetare på Hundar iFokus

Tangotime
0

Okej. Det är bättre nu på eftermiddagen så jag hoppas att det inte är ett virus. Men blir det inte bra ringer jag vårdcentralen. Tack för infon!

Maria
0

Vissa sjukgymnaster är väldigt duktiga på att "rätta till" kristallerna i örat. Det är ju en yrsel som uppkommer vid lägesändringar. Att man lägger sig ner på någon sida eller vrider huvudet snabbt.

/Maria

Tangotime
0

#3 Okej, jag har ju varit yr konstant fast det har varit värre om jag förflyttat mig för snabbt eller vänt mig om fort osv. I går kväll blev det bättre och nu känns det inte alls så mycket men det är inte helt borta.

Catnap
0

Vad skönt att det är lite bättre, har du bara känns av det sedan igår eller har du känns det en längre tid fast mildare yrsel?

//Angelica

Tangotime
0

Det började igår. I dag har jag mått bra,men blir lite yr i bollen när jag ställer mig upp efter att ha exempelvis satt på mig skorna och så vidare.

Catnap
0

Det kan ha varit ett litet virus, sådant finns inget direkt sätt att testa och det går över av sig själv. Så blir du inte sämre utan det är på bättringsväg tror jag inte att du behöver oroa dig, även om det är jätteläskigt att bli yr. Kristaller brukar väl vara tillfälligt under kort tid och lägesrelaterat när man vrder på huvudet och inte när man reser sig upp som jag har förstått det. Hoppas att det går över helt snart för dig!

//Angelica

Tangotime
0

Tack! Det hoppas jag också

RuiXue
0

Det kan inte vara blodtrycksfall du fåttObestämd Det kan göra att jorden snurrar dubbelt så fort, man blir illamående och svårt att hålla balansen. Jag får det ibland av någon anledning, speciellt när jag böjt mig framåt eller reser mig från att ha suttit eller legat ner. När det händer mig så känns det verkligen som om jag ska kräkas och jag kan knappt stå på benen. Blir dessutom likblek i ansiktet!

Jennie

Tangotime
0

#9 Jag funderade på detta med. Men det blir värre när jag reser mig och så vidare. Men jag är yr hela tiden. Eller ja, NU har det ju nästan gått över helt. Så jag tror inte det. Det är otäckt när man reser sig efter att ha suttit ner. När jag var yngre hände det att jag svimmade efter att ha rest mig upp för fort

RuiXue
0

#10 Låter verkligen som om det kan vara blodtrycksfall. Hör av dig till vårdcentralen och be dom ta lite prover. Minns att jag lätt blev yr i samband med att min B12 brist konstaterades förra året, så det kan ligga något sådant bakom också.

Jennie

Catnap
0

Jag hade också yrsel i samband med B12 brist, alltid värt att kolla. Be dem då även kolla homocystein

//Angelica

Tangotime
0

Jag äter folsyra och det är väl B12? Jag har varit på utredning på grund av smärta i kroppen och dåtogs det 8rör blod påmig sist. Vet dock inteom dom kollat homocystein. Vad är det?

Catnap
0

Nej, folsyra är B9. Jag har hört från läkare samt läst att just B12 är svårt att överdosera och är inte farlig at få förmycket av som tex folsyra i stora mängder kan vara (fast utan folsyra får man cancer och man får cancer av folsyra forskarna kan inte bestämma sig Flört) Så du kan själv gott köpa Behepan (samma som man får av läkaren på recept) på apoteket och testa med en tablett om dagen i några veckor och se om du blir piggare och mindre yr osv. Bäst är ändå att testa innan hos läkaren då B12-brist kan vara ett lurigt problem som ställer till med mycket och har man mycket brist så är B12 sprutor mer effektivt.

Homocystein är väl det som visar på funktionell b12 brist om jag förstått det rätt. Det bör ligga runt 5-6 hos en kvinna och inte högre än så som det står på många labblistor.

Samma sak när man kollar järn, då ska man inte bara kolla på S-järn utan ferritin och Hb m.m. för att få en hel bild av hur det är i kroppen.

//Angelica

RuiXue
0

Jag tar B12 sprutor för min B12 brist. Tyckte jag hade såpass högt intag av B12 genom kosten att det knappt var värt att ens testa tabletter.

Jag var väldigt trött, yr rätt som det var och fick en del synrubbningar. Såg liksom suddigt trots att det inte var något fel på styrkan i mina glasögon eller kontaktlinser. Min läkare trodde direkt på B12 brist och blodprovet bara bekräftade hans misstanke. Jag var något under gränsen de brukar börja behandla på så jag hade ändå inte farligt lågt värde, men tillräckligt för att inte må bra av det.

Så att få en total genomgång och utesluta brist på något är nog ett bra steg att ta. För min del kom B12 bristen som en chock!

Jennie

Primulan
0

Jag har haft en liten släng av kristallsjukan för ett par år sen.

Jag vaknade en morgon och vände mig i sängen och då snurrade det regält i några sekunder. Jag vände mig en stund senare med samma resultat. Jag steg upp och skulle gå på toa och när jag satte mig ner snurrade det igen. Sen snurrade det inte mer den dagen. Det var i alla fall väldigt obehagligt när det snurrar.

Sen kom det tillbaka oftast när jag vände mig i sängen och när jag tittade nedåt eller uppåt.

Jag gick till doktorn för jag ville klart veta vad det var. Han sa det var kristallsjukan. Jag behövde inte göra något eftersom det var så lite och han sa att det försvinner oftast av sig själv när det är så lite. Han sa också att det var bra att röra på sig.

Jag har inga alls känningar av det idag.