dessa sockerersättare
Blir lite förvirrad av dessa sötningsmedel. Är de verkligen bra för kroppen? Vet man vad de "gör" med oss?
Lina - Medarbetare på Cocker spaniel i fokus
Vilken efekt de har på långs sikt är det väl ingen som vet
Men aspartan har man varnat för så det finns väl orsak att vara försiktig
Vi behöver igengtligen inget socker för att överleva så varför man tar fram dessa sötningsmedel är väl svårt att förstå
Jag håller med SvenA. Vi behöver inte dessa sockerersättare och inte heller socker. Vi kommer säkert att få fler och fler rapporter i framtiden om dess skadlighet.
Honung är till exempel ett naturligt sötningsmedel som i så fall är mycket nyttigare.
/Maria

ja men det är ju det att människor är rädda för att bli tjocka av allt som heter socker. Därför dödar man kroppen med cancer och annat i stället:P
Man blir inte tjock av att t.ex. krydda tomatsåsen med en tsk socker eller två. Däremot av att dricka flera liter läsk i veckan.
Aspartam är farligt i stora mängder. Sukralos verkar inte vara så bra för naturen, och naturen är vi beroende av.

nä. men det är ju det att vissa dricker flera liter läsk om dagen och vill inte bli tjocka och dricker då med sötningsmedel för de tror det är bättre.
Då är det bättre att dricka vanlig läsk någon ENSTAKA gång än att hälla i sig lightläsk för att man tror att man går ner i vikt av det och ersätter vanlig läsk med det. För det första hindrar även sötningsmedel viktnedgången och dessutom har jag läst artiklar om detta som gör mig MÖRKRÄDD! Nervskador osv…. Fruktansvärt onödigt!
Lite socker (kolhydrater) behöver vi ju för att funka men sen är läsk osv helt onödigt. Jag ska väl inte säga något som bär på 30 kg övervikt men har för några månader slutat med läsk och druckit det kanske 3 gånger på 5 månader.. Ja gsäger inte att man aldrig behöver göra det, jag lär ju aldrig sluta till 100% men det ger inte kroppen något och man kan försöka få bort SUGET efter det och bara dricka det någon enstaka gång. Jag är inte längre sugen på det men ibland faller jag dit och tar ett glas ändå, väldigt sällan numera dock då jag tycker det är för sött.
Men all säger att dom KAN inte sluta dricka läsk när dom ska ner i vikt, det är omöjligt så då byter dom ut det mot lightläsk. Men alla KAN sluta om man bara ger sig fan, jag har ju själv varit beroende av det och kommer aldrig nånsin falla dit igen! För jag behöver det verkligen inte, bara jobbigt att vara beroende… Kan man sluta med knark kan man väl för fan sluta med läsk?! Blir trött på folk som inte ens försöker och bara byter ut och tror att dte är nyttigt med light.. Jag är sååå anti lightprodukter! Mitt motto är helt enkelt att man kan äta fullfeta o fullsockrade produkter men bara ibland o i lagom mängd. Kan man inte satsa på att komma ur beroendet av vanlig eller lightläsk, då kommer man ju vara fast där resten av livet ändå, man måste ur det som alla andra beroenden! Det skadar ju kroppen något fruktansvärt….
Och ingen kan säga att dom inte kan sluta med det, jag har ju lyckats?! Och jag har ruskigt dålig diciplin kan jag säga.. Om ni bara visste allt jag gett upp om och om igen!
Det finns även strödadlar ifall man vill ha ett mera naturligt sötningsmedel, funkar även bra i en del kakrecept och dyl.

Jag tycker att det är bättre med naturliga råvaror i alla lägen 
Sen är det bra för diabetiker mm, som hjälpmedel.
Missbruk av alla slag är mindre bra 
Det finns en ny sockerplanta som heter Stevia.Ett blad räcker för att ersätta socker i tee mm. Det ska vara helt ofarlig att använda den och den har inga kalorier.
Jag har den!
Den måste tas in över vintern, det finns även fröer att köpa.Jag tror på Weibulls.
Jag brukar köra strösötningsmedel i min varma choklad, helt enkelt för att jag tycker chokladen blir på tok för söt med vanligt socker. Det har jag gjort i dryga 15 år. Jag får väl få cancer då eller så. 
Men däremot dricker jag aldrig läsk, utom någon cider då och då.