Hälsa iFokus

Hälsa

Etikettsömn-vila-och-avslappning
Läst 4615 ggr
Ledsagare
2010-05-16 01:28
0

KBT-terapi

Jag har sedan en tid tillbaka haft sömnproblem och har läst om att KBT-terapi blir allt vanligare, så min fråga är om det är någon här på forumet som har använt sig av det för att bli av med sina sömnproblem, och som kan berätta mer om vad de tyckte o så. Hittade nämligen denna sida sovbattre och jag funderar på att ta del av deras tjänst.

petrapetra
2010-05-16 01:50
0

Jag kan själv inte förklara KBT-terapi särskilt bra, men en släkting till mig har använt tjänsten på Sovbättre och för honom så fungerade tjänsten riktigt bra! Så om du har riktigt stora sömnproblem så är deras program säkert den bästa lösningen.

Ledsagare
2010-05-16 06:36
0

Okej, tackar för svar. Sitter uppe nu för att jag inte kan sova :( Men jag ska nog ta och reigistrera mig på deras sida så fort det är löning och hoppas på en lösning på mina sömnproblem.

Maria
2010-05-16 10:39
0

Jag har själv inte varit behov av att prova men har hört att detta ska vara en väldigt bra metod.

Jag tror definitivt att det är bättre med att komma tillrätta med grundproblemet och att ändra vanor än att bara ta sömntabletter.

/Maria

storspov
2010-05-19 15:36
0

Håller helt med bumbleboo. Angrip själva problemet istället för att gömma det med sömntabletter.

Har läst en del om Sovbättre i olika tidningar och de verkar seriösa så det är säkert värt att prova.

Maria
2010-05-19 15:38
0

#4 Nu finns det en artikel om KBT.Glad

Länk

/Maria

mongu
2010-05-21 03:25
0

Det finns ju en del man kan göra för att försöka öka sin sömn. bl.a. se över hur man har det i sitt sovrum och hur man använder sovrummet.

Med det menar jag om man ser på TV i sängen eller använder datorn i sängen.

Vet också nån som använt sig av just sovbättre och det har varit bra.

Men man måste va stenhård mot sig själv och följa deras råd. Viktigt är att man försöker ha fasta läggtider och även fasta tider när man går upp. Vardag som helgdag.

KBT tror jag stenhårt på. Så det är värt att testa.

Sen kanske Mindfulness kan va nåt för dig. Att va i nuet.

Önskar dig lycka till med sömnen.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

storspov
2010-05-21 11:45
0

#5 Tack för tipset! Intressant läsning.